Sefimea judetului a mai absolvit o treapta pe scara ridiculizarii si bagatelizarii angajarii de personal. Seful de la Sport, care si-a facut o obisnuinta din a se plimba pe unde apuca cu Cielo institutiei, urmind astfel exemplul predecesorului Buhaianu, care dupa ce a facut chestia asta a ajuns parlamentar, si-a organizat un "concurs " in care banuiesc ca si-a cerut voie de la dinsul sa candideze. Ma gindesc ca a avut emotii cind a primit subiectele, cind a fost asistat de un subordonat.
La Prefectura se face concurs pentru un soi de director economic, redenumit "sef serviciu ", despre care nu mai este informata si Agenta pentru Ocuparea Fortei de Munca, in ciuda prevederilor legale. Dar poate ca asa mai afla cine stie ce specialist in finante, care chiar e bun pentru postul asta si atunci trebuiau inventate tot felul de tertipuri si pretexte pentru a-l scoate cistigator tot pe fostul sef de la Petrom, care oricum discutase din timp cu prefectul si nu vine singur acolo, ci impreuna cu sotia.
Este, din nefericire, un sistem incetatenit de pe vremea comunistilor, pile, cunostinte si relatii, prin care aproape toate angajarile la stat devin niste aranjamente la mica intelegere. L-a practicat si PSD ani la rind, iar Alianta il urca pe noi culme ale progresului. Ce se intimpla la aceste pseudoconcursuri e vecin cu incredibilul, iar functionarii ar putea scrie tratate, referate, lucrari de diploma despre cum au invatat sa dribleze legea doar pentru a-l face cistigator pe omul preferat de sef. Pe vremea cind PSD era la putere, directorul de cabinet al unui parlamentar social-democrat a ajuns sef la o institutie de asistenta sociala luind nota peste 9 desi nu avea nici studii de specialitate si nici nu lucrase vreodata in domeniu, iar directorul interimar, care lucra de ceva ani in institutie, ceva peste 3. La CJ s-a organizat de vreo doua ori un concurs pentru juristi intrucit cel care trebuia sa cistige, fost sofer al institutiei, dar ruda cu presedintele de atunci al Consiliului, nu reusea sa se angajeze ca jurist. Tot la CJ, pentru un post de conducere s-a impus o data ca si conditie pentru participare, vechime de 17 ani si citeva luni. Asa-i ca la o asemenea conditie nu v-ati gindit? Si asta pentru ca una din scheme functioneaza cam asa: se consulta CV-ul pilosului, se vede ce chestie are el si altii e putin probabil sa o aiba (17 ani si citeva luni vechime, de exemplu) si atunci se baga ca si conditie pentru participare la concurs.
Teoretic, oricine se poate inscrie la astfel de concursuri. Practic, ori ti se gaseste cine stie ce chichita si esti eliminat, ori "comisi " iti da o nota de nu-ti mai vine sa iesi pe strada. De obicei insa se cam stie ca postul e aranjat, altfel, cum va explicati ca doar cite un botosanean si-a dorit sa fie sef la Agricultura, Mediu, Invatamint, Constructii si asa mai departe?
Trist este ca tocmai institutia care ar trebui sa ia atitudine, adica Prefectura, recurge la tertipuri dintr-astea ca sa faca angajari. Insa chiar cel care o conduce a fost anuntat cu mai putin de o saptamina inainte ca da un fel de examen de atestare ca functionar public si in cele maxim 100 de ore ce i-au ramas la dispozitie i-au permis sa traduca texte din Constitutie, sa faca si o lucrare, sa se puna la punct cu legislatia. Si cum sa ia atitudine cind si pleiada de directori pentru care si-a dat avizul si-au cistigat posturile dupa ce au participat la concursuri unde au fost singurii participanti si, unde - ati ghicit - au fost cei mai buni, capabili, destepti, inteligenti, specialisti, etc.