Si ieri m-a sunat o persoana respectabila din municipiu, pentru a-mi cere sa ii publicam dreptul la replica, pentru ca s-a simtit jignit de un material publicat nu de noi, ci de o obscura gazeta locala. Nu este primul care face asta si nu este primul pe care il refuzam. In primul rind, pentru ca fiecare ziar are cititorii sai, iar replica la un articol de presa se face in mijlocul media care a provocat-o. A publica dreptul la replica in Monitorul despre un material aparut altundeva ar insemna sa confuzionam proprii cititori care ar lectura ceva despre care nu au habar, iar dreptul la replica sa fie citit de mult mai multi decit au citit materialul initial. Ar insemna totodata sa facem un serviciu nemeritat publicatiei care a tiparit articolul incriminat deoarece, fara indoiala, unii dintre cititorii nostri ar dori sa afle ce s-a petrecut de fapt. Rationamentul celor care apeleaza la noi pentru a-si face cunoscut punctul de vedere, refuzati fiind cu mirlanie de cei care publica atacuri sfruntate, este de a se adresa noua, ca unui ziar serios, cautind acea minima dreptate reparatorie prin care vor sa isi faca si ei parerea cunoscuta. Aici insa apare si confuzia, pentru ca, desi arata ca un ziar, in sensul ca e tiparit pe hirtie si e plin de cerneala, o facatura cu tiraj de sacosa nu inseamna in realitate nimic pentru simplul motiv ca nu este citita. Nimeni nu scoate suma, oricit de mica din buzunar pentru a cumpara o tiparitura care isi propune sa il manipuleze, e o chestiune de bun simt. In aceasta confuzie persista insa deopotriva politicieni sau oameni de afaceri care, dupa caz, sint umiliti adesea pe nedrept sau santajati cu contracte de publicitate pentru a inchide guritele nesatioase ale patronilor acestor productii de presa. Ca sa fie clar pentru toata lumea: Monitorul are de departe cei mai multi cititori, circa 50.000 in fiecare zi. Ziarul este membru al Studiului National de Audienta. Ziarul este auditat annual, tirajul efectiv vindut poate fi consultat de orice pe site-ul Biroului Roman de Audit al Tirajelor la care, deasemenea, este membru. Sint cifre cinstite, verificabile de oricine, performante pentru Botosani, iar aceasta performanta este data chiar de modul onest in care sint redactate articolele. Monitorul nu santajeaza pe nimeni si nu umileste pe nimeni, iar in aproape zece ani nu a pierdut nici un proces din nenumaratele intentate de catre cei care s-au simtit calomniati de cele relatate. Spre deosebire, o anume tiparitura locala are zeci de procese pierdute, inclusiv cu noi, pentru ca judecatorii au socotit ca nu au informat, ci au umilit si jignit in mod premeditat. Cu totul altfel stau lucrurile in ceea ce priveste asazisa concurenta, intrucit tirajul urmatoarei gazete locale este de circa zece ori mai mic, iar al unui ultim produs editorial aparut in Botosani este de circa 50 de ori mai marunt. Aceste date au fost obtinute din estimari facute la punctele de vinzare intrucit proprietarii respectivelor facaturi tiparite pastreaza mare taina asupra tirajelor lor. Unul din trucurile la care recurg patronii foitelor de sacosa este acela de a le da gratuit oficialitatilor sau oamenilor de afaceri. Sau il imprastie oamenilor aflati la audientele de la primar sau prefect pentru a-i pacali pe acesti oficiali, pentru ca, atunci cind ii intra atitia oameni cu un anume ziar sub brat sa isi inchipuie ca au de-a face cu o forta a presei locale. Foitele atrag nemeritat publicitate care, evident, ramine lipsita de alt efect decit acela de a plati polite politice cu bani publici sau, pentru oamenii de afaceri, de a raspunde la santajul facut asupra firmelor. In acest ultim caz, comisarii Garzii Financiare urmaresc in mod special chiar companiile ce isi fac "reclama " in fituici locale stiind sigur ca au ceva pe constiinta. Naivitatea, credulitatea, deopotriva a politicienilor de toate culorile tinde sa se termine. Iata, s-au prins la Bucuresti ca fostul guvern platea preferential publicitate prin diferite ziare sau la televiziuni pentru a determina aparitia de articole favorabile in scopul manipularii alegatorilor. Manipulare pe care cititorii au simtit-o si au respins-o fie renuntind sa mai cumpere un ziar fie apasind telecomanda pentru a schimba postul TV. Poate, in sfirsit, a venit si la noi vremea schimbarii la fata a presei. Adica sa fie obiectiva. Atit, in rest e treaba cititorului.