...tu te-ntreaba si socoate…

De pilda, astazi ne putem pune aceasta intrebare relativ la invatamant. Unde unele lucruri nu sunt bune, iar altele sunt rele. Greva declansata vizeaza unul din aspectele negative; resursele financiare. Dar acesta este doar unul din aspectele care pot fi luate in consideratie; mai sunt si altele. Asupra unora dintre ele voi incerca sa-mi exprim unele opinii.

Faptul ca invatamantul este unul din cei mai importanti factori pentru progresul unei tari este atat de evident incat nici nu mai trebuie subliniat. Orice om cu putin bun-simt si cu o minima inteligenta isi da seama de acest lucru; clasa noastra politica nu. Salariile in invatamant sunt ridicole, nu numai in raport cu cele din Apus, cu care nu trebuie sa ne comparam numai atunci cand ne convine, ci in raport cu alte salarii bugetare de multe zeci sau sute de milioane. Opozitia joaca acum, cu ipocrizie, rolul aparatorilor acelor valori pe care, atunci cand a fost la putere, le-a terfelit. Actuala putere, care si-a castigat aceasta calitate datorita votului masiv al profesorilor si tineretului, uita promisiunea facuta, fara sa fie obligata de nimeni, de a aloca un procent insemnat din PIB invatamantului. Fara indoiala, chiar daca suma solicitata va fi alocata, doar o mica parte din situatia materiala a invatamantului va fi usor ameliorata. Si in aceeasi situatie se gasesc si alte sectoare importante ale societatii; sa ne gandim numai la sanatate.

Sa ne gandim insa putin la un alt aspect; fiecare societate isi organizeaza institutiile fundamentale in functie de specificul si interesele sale si cu tendinta de a oferi conditii cat mai bune de activitate. Este oare invatamantul romanesc un invatamant specific epocii actuale? Corespunde el necesitatilor si cerintelor perioadei in care ne aflam? Dar care este oare specificul si care sunt necesitatile perioadei actuale? E foarte greu de sesizat si mai ales de inteles.

Chiar daca societatea romaneasca s-a schimbat sau cel putin credem ca s-a schimbat, invatamantul a ramas, principial si in aspectele fundamentale, acelasi ca acum 50 de ani.

Bazele invatamantului romanesc au fost puse de Spiru Haret, care a avut marea sansa a unui model, valabil pentru acele timpuri; modelul francez. Impregnat de un puternic umanism,influentat de cultura clasica a antichitatii eline si latine, care oferea modele morale si etice viabile, a determinat o perioada fasta de dezvoltare puternica a culturii, artei si stiintei franceze. Si la noi, in limitele specifice unei dezvoltari precare si incipiente, scoala fundamentata de Spiru Haret a avut rezultate, in sensul ca a permis formarea unei intelectualitati valoroase, evident, cu limitarile cu care intelectualii de oriunde si de oricand ne-au obisnuit. Important este ca rezultanta a fost pozitiva si ne-am facut cunoscuti in Europa ca un popor cu mari valori. E adevarat ca existau multi analfabeti, ca la tara conditiile erau grele, ca saracii aveau mai putine sanse; dar parca acum nu e la fel? Scolile primare din multe sate nu sunt de pe timpul lui Haret? Marile licee din orasele importante, realizari arhitectonice care constituie unul dintre putinele motive de mandrie ale urbanismului citadin, nu sunt ridicate in perioada interbelica?

continuare joia viitoare