Cabinetul Tariceanu, hotarit sa respecte promisiunile electorale, a trecut extrem de rapid la introducerea cotei unice de 16% privind impozitarea tuturor veniturilor, ale persoanelor fizice, cit si ale societatilor comerciale, ceea ce trezeste si unele intrebari. Din pornire, pe cit se pare, Guvernul si-a asumat riscul producerii unui dezechilibru macroeconomic, un fenomen ce ar putea duce la tensionarea relatiilor cu FMI. Dar nu numai atit. Ministrul Ionut Popescu a simtit nevoia sa iasa in fata ziaristilor si sa explice masura, considerata "una revolutionara”. Asa, in viitor se va renunta la procedura de globalizare a veniturilor si inlocuirea cu impozitarea fiecarui venit in parte. Prima chestiune care se ridica este daca statul are capacitatea de a acoperi golurile lasate de scaderea cotei vechi de impozitare. Chiar si ministrul Ionut Popescu a recunoscut ca s-ar putea pierde foarte multi bani: "Am facut o situatie privind scaderile care ar fi la bugetul statului si sint insumate la ... 32 mii de miliarde lei”. Este greu de inteles, dar de la nivelul unui ministru de resort o asemenea spusa pare o bagatela. Pentru omul de rind, alegatorul de ieri, tocmai incapacitatea de acoperire a acestor goluri ar putea duce la teama de scadere brusca a nivelului de trai si la cresterea accelerata a inflatiei. De care, abia au scapat. Din calculele facute de ministru, din birou, ar rezulta avantaje pentru salariatii care au venituri mici. Care, asa cum stipuleaza intiia ordonanta guvernamentala de dupa alegeri, vor beneficia de deduceri diferentiate, in raport cu numarul persoanelor aflate in intretinere si de nivelul veniturilor de natura salariala. Institutia familiei fara copii, de pilda, la un salariat cu venit brut de 3 milioane lei va avea un cistig de 34.200 lei. Nici nu indraznim sa facem comparatie cu promisiunea facuta de la balconul c.c. de un jalnic personaj inainte de Craciunul din 1989 care a oferit pentru linistea publica un adaos de 100 lei per persoana. Erau alte vremi, alti bani! Masura care poarta semnatura Tariceanu, sau Ionut Popescu (!?), fara a fi creonat in prealabil o strategie fiscala clara, a decis, in paralel, la marirea altor impozite (ca sa se scoata, intrucitva, pirleala!) astfel incit golul de cel putin 32 mii de miliarde sa fie intr-o anumita masura acoperit. O spune chiar ministrul Ionut Popescu: "Am marit impozitul pe venit la microintreprinderi (deci in zona in care se intentioneaza crearea "clasei politice de mijloc”!) de la 1,5% la 3%. Din cele ce s-au mai spus s-a decis renuntarea la scaderea cu doua procente a contributiei personale de asigurari de sanatate, anuntata de Cabinetul precedent prin proiectul de buget pe 2005. Actualul Cabinet apreciaza: "Din dublarea impozitului la microintreprinderi se va obtine un surplus de 5.400 de miliarde, iar din faptul ca nu am trecut la reducerea cu cele doua puncte procentuale a contributiei la asigurarile sociale, ele raminind asa cum sint si pina acum, mai raminem in buget cu aproximativ 9.700 de miliarde”. Calculul il poate crede cine nu stie in ce fel se aduna la buget obligatiile. Sa vedem ce spun principalii opozanti ai oricarei administratii statale: sindicatele. Bogdan Hossu, liderul Cartelului Alfa, este de parere ca "aplicarea cotei unice este doar in aparenta buna”. "Personal, eu cred ca e mai avantajos, desi doua milioane de salariati nu vor beneficia de majorari. in schimb, este o lovitura data solidaritatii sociale, structura de baza a constructiei sociale, prin presiunea fiscala asupra micilor contribuabili. Mecanismul nu duce la flexibilizarea fortei de munca. Patronul va fi stimulat sa ia dividende, decit sa investeasca in crearea de locuri de munca”. in adaos, Bogdan Draghici, liderul Federatiei Functionarilor Publici, spune ca: "majorarile nu vor fi mari. Vor fi avantajati doar functionarii din administratia centrala care cistiga mai mult. Noi credem ca aceasta masura trebuia corelata cu reducerea contributiei de asigurari sociale”.