Suferinta duce, de obicei, la o intelegere mai profunda a tot ceea i s-a intamplat si i se intampla unui individ, unei colectivitati sau unui popor. Suferinta istorica nu este o tema noua. Ea apare pentru prima oara extrem de bine conturata in Biblie. Poporul evreu a legat multa vreme suferintele permanente prin care trecea de vointa divina, care pedepsea astfel indepartarea sau incalcarea credintei in Dumnezeu. Niciodata insa, Dumnezeu nu a lasat sa se inteleaga, prin gura profetilor, ca suferinta da dreptul la razbunare din partea spetei umane.
Tema suferintei unui popor este reluata in filmul a€žTrianona€œ, al regizorului ungar Gabor Koltay. Difuzarea acestui film de catre Antena 1 a ridicat valul de oarecare mister care plana asupra acestui documentar. Dincolo de scandalul iscat prin difuzarea lui ilegala in mai multe localitati din Transilvania, filmul a€“ cel putin in varianta sa prescurtata a€“ este departe de a fi un documentar adevarat. Este doar o suma de opinii a€žsentimentalea€œ, declaratii patriotice si poeme mobilizatoare privind nedreptatea facuta Ungariei de Tratatul de la Trianon. Aparent justificat, dar ocolind total adevarul istoric despre teritoriile a€žfuratea€œ Ungariei, filmul promoveaza mai mult decat subliminal indemnul la neuitare. Totusi, felul in care s-a a€žexteriorizata€œ regizorul in cadrul dezbaterii de la Antena 1 ne pune in garda asupra scopului pentru care a fost realizata aceasta pelicula. Departe de a promova adevarul istoric, filmul propagandistic a€žTrianona€œ este o provocare, o manusa aruncata pentru a vedea daca avem curajul s-o ridicam.
Gabor Koltay a avut tupeul sa inventeze in fata romanilor, care se uitau stupefiati la televizor, un linsaj care deja i se pune la cale pe teritoriul romanesc, unde cu ospitalitate, bunavointa si intelegere (prin Antena 1 macar) a fost primit. Mai mult, cu un dispret
de-a dreptul diavolesc, a continuat sa peroreze pe limba lui, fara ca nimeni sa-l mai poata opri. Curat provocare iredentista si revizionista maghiara!
Koltay, cu un permanent ranjet batjocoritor, n-a vrut in ruptul capului sa pronunte macar o data cuvantul a€žTransilvaniaa€œ, pe care a numit-o mereu a€žUngariaa€œ. Este clar ca filmul a€žTrianona€œ nu poate fi altceva decat parerea si a€žsuferintaa€œ acestui Gabor Koltay si a altora ca el: modul in care preia tema suferintei istorice acest a€žTrianona€œ vrea sa faca din poporul maghiar un al doilea popor damnat din istorie, dupa cel evreu. La fel de clar este, apoi, si faptul ca nu filmul ii va deranja pe romani, ci provocarea mediatica pe care ne-o va face revizionistul-artist maghiar de-acum incolo.