Asa cum drumul spre iad este pavat numai de bune intentii, incercarile de a imbunatati, periodic, starea invatamantului romanesc nu au dus, cel putin pana acum, la nici un rezultat notabil. In ecuatia educatiei intra, pentru a folosi un termen de profil, mult prea multe variabile. Variabile pe care, cel putin pana acum, nici o conducere a ministerului de profil nu a reusit sa le cuantifice corect, pentru ca examenele de accedere spre noi trepte de pregatire sa fie, cu adevarat, corecte.
Ca in fiecare an, Testele Nationale au produs nenumarate nemultumiri. Pustanii de 14-15 ani au fost supusi primului lor test major, care sa-i separe pe cei care au dreptul sa urmeze liceul la o unitate scolara de prima mana de cei “condamnati“ sa-si urmeze studiile la un amarat liceu de cartier. Oricat am da vina pe parinti, trebuie sa recunoastem ca nu e totuna sa faci liceul intr-o scoala plina de derbedei, in care profesorii isi tin orele intr-o atmosfera de cosmar, si una in care dascalii au conditiile unei pregatiri la standarde internationale.
Pe de alta parte, nu poate fi trecuta cu vederea nici atitudinea multor profesori care si-au uitat, in vremea din urma, menirea. Deunazi, un amic imi povestea cum profesorul la care isi mediteaza copilul la matematica i-a spus ca nu reuseste nici pe departe sa-i transmita acestuia cunostinte in plus, deoarece constata ca ii lipsesc cunostinte esentiale, pe care ar fi trebuit sa le primeasca la clasa. Discutand cu profesorii, nu de putine ori afli ca acestia sunt de-a dreptul buimaciti de puzderia de manuale alternative, de programele care se schimba in fiecare an, de, pana la urma, experimentele ce se tin lant in invatamantul romanesc in ultimii 15 ani.
Nu e mai putin adevarat ca o cointeresare materiala a dascalilor, platiti acum cu salarii de mizerie, pentru a fi cu adevarat stimulati sa dezvolte in copii capacitatile care sa-i duca spre rezultate bune si foarte bune, ar fi o varianta fireasca.
Cum-necum, faptul ca anul acesta doar 69,2% dintre absolventii de clasa a VIII-a au trecut aceste teste poate fi considerat un teribil semnal de alarma. Semnal care cere masuri imediate si, mai ales, de lunga durata. Nu in ultimul rand, acest procentaj jalnic este de natura sa dea masura bramburelii, care domneste de prea multa vreme in invatamantul romanesc, o stare catusi de putin benefica pentru viitorul copiilor, de care, in cele din urma, depinde viitorul tarii, viitor de care nimeni nu are voie sa-si bata joc, indiferent de ambitiile personale sau de culoarea sa politica.