Sex intre elevi in toaleta scolii, batai intre baieti si fete pe coridoare, profesori agresati fizic si verbal de catre „baietii de cartier”, cete de rromi asaltand intrarea in scoala pentru a umple de sange „la comanda” un elev sub privirile ingrozite ale colegilor de clasa, eleve de gimnaziu vedete porno ori „fete” ale proxenetilor care le aplica cu cutitul corectii sangeroase beneficiind din plin de ingaduinta conducerii scolii, politisti de proximitate care isi scuza lasitatea de a nu interveni si dezinteresul criminal cu faptul ca au iesit din tura... tablouri de cosmar din Infernul care a devenit scoala romaneasca. Daca dezastrul ar fi doar la nivelul comportamentului elevilor, poate ca s-ar gasi solutii mai rapide, insa situatia este mult mai dramatica. Protestul elevilor de la Scoala Centrala din Bucuresti care isi apara directoarea in fata deciziei Inspectoratului scolar de a o demite ca principala vinovata pentru inconstienta inlesnire a agresiunii la adresa elevei actrita porno din scoala, aceasta greva ad-hoc a unor ingeri rataciti ne demonstreaza ca exista un haos crunt in mintea copiilor nostri cu privire la valorile morale si de viata sanatoasa pe care ar fi de asteptat sa le invete in cele 6 ore de curs cat stau zilnic prin scoala. O directoare de institutie publica de invatamant care in mod evindent este vinovata pentru deficientele in organizarea unui eveniment public in scoala, deficiente care au oferit posibilitatea unui individ cu antecedente penale sa intre si sa comita o tentativa de omor, o astfel de directoare, intr-o tara cat de cat normala, ar fi fost concediata, fara drept de a mai conduce vreodata o scoala, poate si cu dreptul de a profesa anulat si in mod sigur ar fi suferit rigorile unei anchete penale. In Romania, elevii, acesti miei pregatiti pentru taiere spre deliciul proxenetilor ori cultivatorilor de capsuni de prin tari straine, ei, copiii nostri nu cunosc adevarul, binele si dreptatea si ies in strada sa-si apere directoarea pentru ca e „profa’ cool”, ca e „misto”, ca e „beton”, „de gasca” etc., etc. Nu a avut nici o importanta pentru acesti copii si, ceea ce este mai grav, pentru parintii lor ca prin neglijenta directoarei viata unei colege, fie ea si actrita porno precoce, a fost pusa in pericol, nu a avut importanta ca prin scoala se poate plimba ca Voda prin loboda orice individ dezaxat, dubios si violent pus pe vanatoare de eleve. Bineinteles ca factorul politic, domnii de la ministerul de resort, au cedat speriati in fata protestelor inconstiente ale elevilor si parintilor de la Scoala Centrala pentru ca Aliantei D.A. nu-i prieste inca un conflict cu alegatorii, ca doar abia s-a iesit din greva profesorilor. Vreau sa le reamintesc domnilor de la minister, parintilor si mai ales elevilor de la Scoala Centrala din Bucuresti ca in Europa aia unita unde ne tot caznim cu mic, cu mare sa intram, exista la nivelul Consiliului Europei o Charta pentru Scolile Democratice fara Violenta adoptata la Strasbourg in 16 iulie 2004, Charta in temeiul careia in 2004-2005 s-a realizat un proiect european la al carui continut au contribuit scoli din intreaga Europa, inclusiv tari est-europene precum Ungaria, Bulgaria, Croatia, Rusia, Macedonia, Serbia, Ucraina... mai putin Romania care se pare ca nu s-a implicat mai deloc sau cel putin asa reiese din documentele pe care le-am consultat. Aceasta Charta isi propune sa ofere principiile care sa calauzeasca tarile Europei in actiunea de prevenire si combatere a violentei in scoala. In cele peste 170 de pagini ale Raportului Proiectului inspirat de Charta sunt cuprinse atat informatii concrete, cat si propuneri de masuri ce pot fi aplicate in sistemele de educatie afectate de violenta elevilor. Informatiile din raport ne infatiseaza o scoala europeana populata de elevi cu inclinatii tot mai evidente spre violenta. Sa luam zona tarii noastre. Astfel, elevii din Bulgaria implicati in proiect, chestionati fiind cu privire la violenta in scoala au declarat: 70% au fost victimele injuriilor/violentei verbale, 62% au fost victime ale agresiunilor fizice, 70% dintre elevi au fost victime ale agresiunilor pe coridoarele scolii si 56% in curtea scolii. In Croatia elevii din scolile participante la proiect declara ca violentele fizice sunt destul de frecvente, un rol important si negativ in promovarea comportamentului violent avandu-l institutiile mass-media, prin anumite filme si emisiuni difuzate, dar si tensiunile ramase in urma razboiului civil din fosta Iugoslavie. Una din solutiile adoptate a fost organizarea la nivelul scolilor a unor consilii ale elevilor cu participarea parintilor si sustinute de profesori, consilii care colaboreaza cu comunitatea locala pentru diminuarea violentei in scoala. In Ungaria, participantii la proiect recunosc deschis ca violentele in scoli sunt dese si in continua crestere. Violenta fizica ocupa primul loc, cu forme de la batai, pana la tentative de omor, locul secund fiind ocupat de violenta verbala. Escaladarea violentelor in scolile din Ungaria este cauzata si de consumul de alcool si droguri, precum si de diferitele emisiuni si filme incitatoare difuzate de mass-media. In Ucraina, autoritatile incearca sa diminueze violenta din scoli prin infiintarea unor organizatii ale claselor din scoli, constituite din elevi si prin implicarea acestora in conceperea si adoptarea unor regulamente si masuri interne de prevenire si combatere a violentei. Se discuta uneori pe la noi si de importanta factorului religios in educatia copiilor nostri. Cred ca este de interes sa cunoastem cate ceva si despre situatia din Grecia, tara recunoscuta prin fundamentalismul practicat de Biserica Ortodoxa Greaca si prin sustinerea puternica de care se bucura Biserica din partea populatiei, deci o tara unde ar fi de asteptat ca valorile crestin-ortodoxe sa fi fost bine promovate in randul tinerilor. Conform datelor din amintitul Raport, in scolile grecesti participante la proiect comportamentul violent se manifesta pe categorii de sexe, astfel: 62% dintre baieti si 48% dintre fete au comportament violent. Dintre elevi un procent de 47% au suferit violente verbale, iar elevii au atras asupra lor comportamentul violent al colegilor datorita unor diferite cauze, cum ar fi: 48% pentru preferintele sportive, 37% pentru rezultatele bune la invatatura. In scolile din Grecia implicate in proiect peste 55% dintre elevi au declarat ca au fost victime ale violentei in scoala, iar concluziile participantilor greci sunt marcate de ingrijorarea cu privire la degradarea atmosferei din scolile Greciei. Europa isi cauta caile de a lupta cu violenta din scoli. In Romania este doar tacere... Tacerea imbecila a politicienilor si tacerea de jertfe inutile si nevinovate a copiilor nostri. Tacerea calailor si tacerea mieilor...