Pe la inceputul verii a luat fiinta un grup de lucru a carui misiune este sa gaseasca un brand pentru Romania. Preocuparea guvernantilor pentru gasirea unei imagini bune este laudabila, mai ales in contextul globalizarii, pentru ca pozitionarea noastra clara intre alte state ne poate ajuta sa stergem perceptia negativa pe care o au altii despre noi si, economic vorbind, sa stimulam turismul si afacerile de orice fel.
Odata chestiunea pusa pe tapet, s-au ridicat o serie de intrebari care complica brusc lucrurile si care fac aproape imposibila identificarea unei caracteristici unice a romanilor si Romaniei. La modul concret, trebuie identificata o solutie care sa impuste doi iepuri. Pe de o parte, sa ne spele imaginea de epitetele hot, smecher, corupt si lenes, iar pe de alta parte, sa infatiseze ceea ce dorim noi sa devina Romania peste ani, tema la care nici actuala Putere, nici cea trecuta nu au reusit sa raspunda. Dificil de gasit cheia problemei, din moment ce occidentalii vad Romania ca pe o tara inapoiata, nesigura si corupta, macinata, la modul general, de toate belelele unui stat din lumea a treia si in urma cu vreo 70 de ani fata de Vestul dezvoltat.
O solutie la branduirea Romaniei ar putea veni - si ar fi bine - din exterior. Strainii ne vad cu ochi mai critici decat ne vedem noi insine. Dupa cum am fost educati, spunem ca avem cea mai frumoasa si mai bogata tara din lume, cu toate formele de relief, cu oamenii primitori, avem o inteligenta nativa, barbatii sunt ca brazii si femeile frumoase. Ne merge prost, asa cum ne-a mers de veacuri? Altii sunt de vina. Rromii care cersesc si fura prin strainatate, hotii si tradatorii de neam, iar adeptii teoriilor conspirationiste ii vor invoca aici printre dusmanii ascunsi ai poporului roman pe masoni, pe evrei, pe unguri si pe rusi. Oricum, nu suntem noi de vina pentru ce ni se intampla. O opinie a cuiva din exterior, neimplicat emotional, devine astfel mai mult decat necesara si trebuie ascultata.
Cand a venit in Romania pentru a-si lansa cartea, fostul presedinte american Bill Clinton a purtat o discutie pe tema brandului de tara cu Traian Basescu. Clinton, care a simtit pe pielea lui ce inseamna sa ti se deterioreze brandul, a fost de parere ca ar trebui gasit un simbol sau o fraza in care sa creada toti romanii, deoarece astfel ei vor avea mai multa putere de convingere asupra strainilor. „Ce ziceti de 'Tigrii Europei'?“, i-a replicat Basescu, mandru de cresterea economica din 2004. Din diplomatie, Clinton n-a comentat nimic, insa i-a spus presedintelui ca ceva de genul 'Viitorul Europei e aici!' sau ceva care sa sugereze ca Romania este cea mai mare tara din zona i se pare mai potrivit pentru ca ar atrage investitori.
Basescu n-a insistat, insa nimeni nu putea sa exprime mai bine decat el ce parere minunata avem noi, romanii, despre romani. Asa ca, pana la gasirea unui brand realist, ramanem cu „Eterna si fascinanta Romanie“ de acum cativa ani, pentru care, in buna traditie care ne-a facut imaginea prin Europa, s-a dat spaga.