Biserica Ortodoxa Romana a trecut de-a lungul vremurilor peste grele incercari. Incercari care nu au facut altceva decat sa o intareasca. ßi sa o faca sa renasca precum a inviat Mantuitorul. De la inchinarea manastirilor la secularizarea lui Cuza, de la teroarea rosie la asaltul laicizarii occidentale. Pragul intrarii in Europa la 1 ianuarie 2007 nu poate decat sa o intareasca si sa o consolideze, pentru ca va avea de facut fata asaltului turmelor de pagani europeni, a hoardelor de gay si lesbiene care vor incerca la fel ca si inchizitorii iconoclasti ai secolului XXI distrugerea autoritatii Bisericii si descrestinarea romanilor. Asta o va face sa stranga randurile si alaturi de credinciosi sa tina piept valului de paganism care ne asalteaza. De fapt, Biserica Ortodoxa nu intra in Europa. Ea este in Europa, deoarece a fost un element major de civilizare a batranului continent atunci cand locuitorii lui se inchinau la idoli. Marele Imperiu Bizantin a reusit sa aduca civilizatia sa vestului pagan atunci cand se zbatea, acum o mie si mai bine de ani, in tenebrele paganismului idolatric.
Civilizatia Bizantului a facut ca Occidentul sa se ridice trufas asupra Sfintilor Parinti si mai apoi sa treaca prin foc si sabie chiar vatra care l-a nascut. Trufia occidentala de a se catara, precum cei care au zidit Turnul Babel, pana la Dumnezeu se vede din trufia zidirilor ce poarta crucea in varf, zidiri care dovedesc faptul ca occidentalii vor si au vrut sa se catere si sa se apropie de Dumnezeu sfidandu-l cu turlele catedralelor gotice. Ortodoxul si-a zidit sfintele lacasuri aproape de pamant asteptandu-L pe Hristos sa coboare in sufletul sau. Dar, daca integrarea aduce multe incercari aici in tara si in sanul Bisericii, nici occidentalii laici sau atei nu vor avea parte de zile prea fericite. Nucleele de romani plecati acolo la munca sau definitiv sadesc traditiile ortodoxe si romanesti oriunde s-ar afla.
Vor aparea lacase noi de inchinaciune, episcopii si mitroplii ortodoxe noi oriunde se vor regasi doua sau mai multe familii de romani. Influenta lor incepe deja sa-si faca simtita prezenta. In acelasi timp, acasa, ierarhii si vladicii, pastorii nostri se adapteaza, asa cum numai ortodoxia stie a o face si a facut-o, de-a lungul a doua milenii de traire crestina. Ii vom da Cezarului ce este al Cezarului si Lui Dumnezeu ce este al Lui Dumnezeu. Unitatea natiei nu va avea de suferit in fata incercarilor de laicizare occidentala. Vom fi o nuca greu de spart pentru ambitiile de secularizare ale europenilor occidentali. Influenta traditiilor si a spiritualitatii ortodoxe se va vedea in timp.