Nu cred ca este sofer care, atunci cind calca cu roata masinii in vreuna din numeroasele gropi aflate pe strazile din municipiul Botosani, sa nu rosteasca cu naduf un blestem la adresa edililor, in frunte cu primarul. Asta se intimpla de mai bine de cincisprezece ani trecuti de la Revolutie, s-ar fi intimplat si inainte insa pe atunci nu erau nici pe departe atitea vehicule si mai erau si restrictii de circulatie astfel incit starea strazilor oricum nu avea importanta. De-am fi nitel superstitiosi, blestemul soferilor si-au atins tinta, macar ca nici un primar postrevolutionar nu si-a mai recistigat mandatul.
Primarul Catalin Flutur a hotarit ca in municipiul Botosani soferii sa nu il mai blesteme. Dupa aproape un an de mandat, in care doar a administrat orasul, fara a marca realizari spectaculoase, a luat decizia curajoasa de a imprumuta masiv bani pentru a rezolva pe termen lung problema strazilor. In acest moment, alta solutie nu exista. Din sumele adunate la bugetul local se pot face doar cirpaceli cu asfalt, spre bucuria firmelor de profil care, in acest fel, isi asigura an de an de lucru. Cirpelile tin citeva luni, in cel mai bun caz, dupa care orasul arata la fel ca suprafata Lunii, plin de cratere. Solutia pe termen macar mediu, este refacerea strazilor. Adica acolo unde este cazul, trebuie reconstruit inclusiv temelia drumurilor, simpla asfaltare continua nu rezolva decit partial problema. Ori pentru aceasta este nevoie de bani, de multi bani pe termen scurt. Acesti bani nu pot veni decit imprumutindu-i. Reticentii spun ca un astfel de imprumut va greva multi ani de acum inainte bugetul orasului. Situatia este insa similara cu aceea a unui investitor care imprumuta si isi dezvolta afacerea pe care altfel nu o poate incepe. Orasul, rezolvind problema drumurilor, va cheltui mult mai putini bani pe reparatiile de mintuiala, iar creditul va fi achitat macar din aceste economii.
Desigur, ramin detaliile tehnice: primarul a cerut oferte de la bancile comerciale. La fel de bine putea sa emita certificate de valoare pe care sa le vinda celor ce doresc sa investeasca in astfel de titluri, garantate de municipalitate. In acest fel, botosanenii ar fi beneficiat de doua ori, odata de drumurile facute cu banii adunati de la ei, iar a doua oara de dobinzile primite de la municipalitate. Insa citi dintre concetateni ar investi in aceste titluri si, mai ales, formalitatile necesare emiterii lor nu ar dura mai mult decit sezonul cald, cind se pot repara eficient drumurile? Multe alte necunoscute ramin inca fara raspuns: asfaltarea se va face inainte sau dupa plasarea mult asteptatelor semafoare?, care va fi soarta tramvaielor?, care drumuri vor fi rezolvate cu prioritate?, cine va repara dupa ce termoficarea si canalizarea vor face interventii pe drumurile proaspat reconstruite? si inca altele.
Cu toate acestea, decizia de a imprumuta bani pentru a-i investi in mod responsabil pentru oras ramine, pina in prezent, cea mai importanta din mandatul actualei administratii. Drumurile din Botosani au nevoie de o minune, spunea cineva din vechile administratii. Ar fi timpul ca aceasta minune sa se produca, prea o asteptam, de mult, cu totii.