Se pare ca va mai trece multa apa pe Dambovita pana cand invatamantul romanesc se va adapta, cu adevarat, cerintelor epocii in care traim. Din pacate, pe langa destui dascali valorosi, scolile patriei sunt inca prea pline de persoane care au ajuns in invatamant fara a avea chemarea necesara nobilei misiuni de a-i ajuta pe copii sa razbeasca in viata. De multe ori, programele scolare sunt excesiv de incarcate, pustanii fiind bombardati si siliti sa toceasca la tot soiul de materii. Recent, intr-un cotidain central, se facea un calcul simplu, potrivit caruia, pentru a se pregati cum trebuie la toate materiile, un elev de liceu ar trebui sa invete cam 12 ore pe zi. Un efort enorm care-i face pe multi sa clacheze atunci cand ar trebui sa dea piept cu cerintele reale de pe piata muncii. Un alt defect al excesului de informatii este ca tinerii nu raman, in cele din urma, nici macar cu notiunile de baza, care ar trebui sa intre in cultura generala ale unui cetatean al secolului al XXI-lea. Ni se tot dau de exemplu elevii care obtin rezultate notabile la olimpiadele internationale, sugerandu-se ca aceste succese demonstreaza ca invatamantul romanesc este teribil de competitiv. Hai sa fim seriosi! Este vorba despre cazuri izolate ale unor copii foarte dotati si pasionati de anumite materii. Marea masa a elevilor termina liceul fara sa aiba un minim de cunostinte cu care sa descurce in viata. Si asta, tocmai din cauza metodelor de predare invechite, incapabile sa stimuleze interesul pentru un domeniu sau altul.
Un caz aparte il reprezinta materiile care tin de educatia artistica a celor mici, cum ar fi muzica sau desenul. Exista si in aceste domenii profesori care inteleg ca rolul lor este de a-i educa pe copii din punct de vedere estetic, de a-i face sa recunoasca arta adevarata de kitsch. Ce ne facem insa cu cei, nu tocmai putini, care, de teama ca nu cumva materia lor sa fie considerata o "cenusareasa", sunt excesiv de severi, turnand cu duiumul note proaste "loazelor" lipsite de ureche muzicala sau fara talent la desen. Mai rau este ca notele respective scad mediile elevilor din ciclul gimnazial, creandu-le un handicap destul de serios atunci cand vor sa mearga la un liceu mai acatarii. Ar fi timpul ca acestia sa inteleaga ca, la urma-urmei, nu toti copiii au talentul "micutei Picasso", Alexandra Nechita, dar ca si un (non)Picasso poate fi educat sa aprecieze valorile artei adevarate, fara a fi terorizat cu note proaste in catalog.