S-a tot vorbit ca nu avem inca o clasa politica viabila, desi au trecut 20 de ani de cand am inceput sa experimentam democratia. Cat se poate de adevarat, dar as adauga ca nu avem nici un sistem electoral functional. In toiul alegerilor Biroul Electoral Central s-a apucat sa faca tot soiul de interpretari ale Legii nr. 67/2004 privind alegerile locale, multe dintre aceste decizii luate ad-hoc bulversand serios procesul electoral in teritoriu. Ar mai fi de spus la adresa BEC, dar nu atat de multe, fata de ceea ce s-a intamplat la sectiile de votare. Aici este o problema extrem de serioasa, in special in ceea ce-i priveste pe presedintii sectiilor de votare si loctiitorii acestora. Multi dintre juristii desemnatI sa ocupe aceste functii au dovedit in primul rand ca nu au citit legea alegerilor locale. O parte dintre deciziile acestora frizeaza ridicolul, cum s-a intamplat si la Galati, unde s-a refuzat primirea unor intampinari din partea partidelor si candidatilor independenti, desi acesta era primul pas in formularea unor sesizari vizavi de neregulile constatate in procesul de votare. Nu mai spun ca respectivii nu au stiut defel sa-si impuna autoritatea in fata membrilor din cadrul sectiilor de votare, dar mai ales fata de votantii mai recalcitranti si observatori. Degeaba s-au organizat sesiuni de instruire cu presedintii si loctiitorii, daca dupa doua zile un sfert dintre ei si-au dat demisiile.

In tarile cu ceva experienta democratica persoanele care conduc sectiile de votare raman in functii pentru mai multe cicluri electorale, diferenta fiind ca acestia sunt rotiti la diverse circumscriptii pentru a se evita coruperea lor. Prin urmare oamenii stiu ce au de facut daca un membru al sectiei se apuca sa dea buletine de vot pe sub mana sau un alegator se ia la cearta cu un delegat la alegeri. Acolo nu vom vedea niciodata situatii hilare in care presedintele sectiei de votare sa se incaiere cu observatorii, asa cum s-a intamplat la noi, ci sunt chemati jandarmii sau politistii, dupa caz, care ii conduc la sectie pe turbulenti. Acesta este poate cel mai banal exemplu legat de necunoasterea prevederilor legale in materie, presedintii si loctiitorii lor avand autoritatea sa impuna ordinea in sectiile de votare cu ajutorul organelor de ordine repartizate in aceste locatii.

Tinand cont de toate acestea, e de mirare cum de nu s-au comis fraude mai mari in teritoriu, pentru ca oportunitati cu siguranta au existat.