Si bugetul local al municipiului Botosani, la fel ca si bugetul national, are mare nevoie de bani. Primarul Catalin Flutur pare sa fi gasit o solutie prin taxarea parcarilor. Nu a tuturor parcarilor autoturismelor care, pina acum, erau pastrate in spatele blocurilor sau pe strazi, ci numai a celor automobilisti care doresc in mod special sa detina un loc al lor. Aparent simpla, initiativa ar trebui sa aduca anual bugetului local mai multe miliarde de lei vechi, ceea ce nu-i deloc putin. Ideea de a suprataxa automobilistii nu e noua, ea a fost aplicata si de fostul consiliu local care a ridicat la limita de sus permisa de lege taxa pe autovehicule, presupunind ca a lua de la cei care au o masina, deci un pic de cheag, e mai simplu decit din alta parte. Exista si in Botosani nenumarati soferi exasperati atunci cind isi gasesc ocupat locul traditional de parcare din fata blocului si care sint dispusi sa plateasca pentru confortul de a detine, in concesiune, o zona privata si intangibila.
Ideea pare buna si lesne de aplicat, mai ales ca problema colectarii banilor din astfel de concesiuni ar trebui sa fie extrem de simpla, intrucit se adreseaza celor care solicita benevol un loc privilegiat de parcare. Necazuri pot in schimb sa apara de la cei care dintotdeauna si-au parcat turismul in spatele blocului si care nu pot fi usor convinsi ca de-acum inainte pot face aceleasi lucru pe bani, mai ales daca vecinul a platit chiar pentru locul lor. Presupunind insa ca aceasta taxa de confort se va aplica si vor fi mai multi doritori decit totalul locurilor de parcare, apare fireasca nedumerirea despre ce vor face cei care nu incap in locurile taxate, pentru ca a licita pentru aceste locuri rezolva numai problema primariei, care incaseaza mai mult. La fel de reduse ramin posibilitatile de parcare ale celor ce tranziteaza prin Botosani, turisti, oameni de afaceri sau rude. Peste toate, sint lesne de imaginat disputele dintre cei care parcheaza pe locul altuia, conflicte pe care nimeni nu stie deocamdata cine si cum le va rezolva, spulberind relativa siguranta a celui care a platit dar care nu se poate folosi de acel loc decit daca il intarcuieste.
Una peste alta, taxarea locurilor de parcare se face fara mila in Uniunea Europeana. Se face pe strazile aglomerate, contra unei taxe care, noaptea, nu se mai plateste sau scade foarte mult. Nimeni insa nu da bani pentru parcarea din spatele blocului sau pentru oprirea turismului in zone neaglomerate, cu exceptia celor care, asa cum se intentioneaza si la noi, si-au rezervat contra cost un loc anume.
Este cert ca si la Botosani exista soferi care ar dori sa-si parcheze masina cit mai aproape de locuinta, iar acestia vor fi de acord sa plateasca o taxa pentru a dispune de un loc al lor. Din pacate, problemele principale ale traficului rutier in municipiu sint multe altele: lipsa multpromiselor semafoare, permisiunea tacita acordata camioanelor si in general masinilor de mare gabarit de a parca si circula dupa cum doresc, largirea strazilor, ridicarea masinilor si amendarea celor care opresc aiurea, lipsa unei institutii specializate sa aplice noile reguli.
Fara aceste prime masuri, initiativa primarului Flutur de a colecta o taxa volunatra pe locurile de parcare poate sa se transforme doar intr-o actiune ingenioasa de a atrage ceva bani la bugetul local. Insa rezolvarea, macar partiala, a problemelor traficului auto din municipiu, ii poate aduce procente insemnate din popularitatea dobindita dupa actiunile de succes privind asfaltarea unor artere stradale din municipiu si organizarea reusita a Festivalului verii. Iar pe noi toti ne-ar scuti de un mare necaz, ceea ce in definitiv este cel mai important.