Vrajitoarea cea urata si rea se uita, prin mai toate basmele, in oglinda si intreaba: “Oglinda, oglinjoara, cine-i cea mai frumoasa din tara?“. Iar oglinda, simbol al reflectarii adevarului gol-golut, nominalizeaza pe oricine, numai pe vrajitoare nu. Faptul o infurie teribil pe zgripturoaica si inventeaza tot felul de tertipuri pentru a-si elimina rivala, un fel de miss univers mitologica. Dincolo de faptul ca vrajitoarea nu reuseste niciodata sa-si duca pana la capat planul, ramane morala ca realitatea nu poate fi falsificata la nesfarsit si ca totdeauna se gaseste o oglinda care s-o prezinte asa cum este, oricat de suparatoare ar fi acea realitate.
Oricui ii place sa se uite din cand in cand in oglinda si sa se admire, mai ales femeilor. Politicienii, in general barbati, le intrec insa. Dar, pentru ca nu pot umbla cu oglinda pe strada si, oprind trecatorii, sa-i puna sa le admire chipul reflectat de aceasta, apeleaza la sondajele de opinie. Ne-am invatat si noi cu ele intr-atat incat, creduli din fire, acceptam marja minuscula de eroare fara sa ne mai facem probleme in ce masura reflecta realitatea. Mai stim si ca, fiind facute la comanda unuia sau altuia dintre cei interesati, ele reflecta in mare parte chiar ceea ce vor sa stie si sa auda platitorii. Asa s-a intamplat si in cazul recentului sondaj realizat de Biroul de Cercetari Sociale la cererea Aliantei D.A., care, chiar ca in basme, atat a vrut sa stie: cine-i cel mai frumos si mai destept dintre candidatii la fotoliul de primar general al Bucurestiului.
Biroul de Cercetari Sociale n-are, probabil, nici o vina in toata aceasta poveste: a facut ce i s-a comandat, fara sa ia insa in calcul riscul compromiterii definitive a ceea ce inseamna un sondaj de opinie. Felul in care a fost facuta aceasta “cercetare sociologica“ ne demonstreaza cat de infometat este politicianul roman sa aiba o imagine cat mai stralucitoare. Pentru asta este gata sa se fardeze, sa-si faca operatii estetice sau chiar sa fabrice, impotriva naturii, o oglinda mincinoasa.
Astfel de inginerii politico-sociologice nu pot sa apara decat atunci cand realitatea nu este convenabila in toate manifestarile ei. La fel ca si politicianul roman, vrajitoarea cea urata incerca si ea sa schimbe realitatea, printr-o interventie directa de eliminare a acelei felii care nu-i era pe plac. Exact ca in sondajul de opinie cu pricina in care problemele cu care se confrunta bucurestenii erau trecute in planul indepartat, ca sa nu se vada.