De ani de zile asistam la spectacolul jalnic pus in scena de unii primari "care este primari", uitand ca, de fapt, noi suntem cei care i-am votat si, mai ales, noi suntem cei care platim nota de plata pentru fiecare abatere de la lege a acestora.

Traim intr-o societate in care doar o parte dintre institutiile statului functioneaza, iar cele care o fac trebuie de multe ori sa realizeze si munca celorlalte. Justitia este cel mai edificator exemplu, in ultimii ani puterea judecatoreasca, cu toate imperfectiunile ei, devenind cel mai eficient instrument pentru obtinerea de drepturi salariale vizand toate categoriile de bugetari si nu numai, dar si pentru respectarea legii, acolo unde autoritatile locale o incalca in mod flagrant.

Primarul nu se simte primar pana nu le refuza concitadinilor dreptul de a beneficia de documente de interes public, punand institutia in postura de a fi actionata in judecata pe banii nostri, ai tuturor. Ma refer in special la primariile din mediul rural, care si-au format un mod aparte de a dialoga cu contribuabilii. Asa se face ca oamenii au fost nevoiti sa deschida sute de procese pentru a intra in posesia unor banale documente, cum ar fi certificate de nastere sau adeverinte care atesta o diverse situatii, punand in stand by tot atatea procese. Un talmes-balmes pe care primarii cu vechi state de plata il intretin de ani de zile, in timp ce noii edili sefi din teritoriu nu se arata deloc interesati de eliminarea lui.

Revenind la bugetari, se cuvine sa spunem ca este de-a dreptul stupefiant faptul ca, la aproape 20 de ani de la ingroparea oficiala a comunismului, functionarii statului trebuie sa apeleze constant la instantele de judecata pentru a obtine diverse sporuri pe care legiuitorul le-a aprobat, dar, din diferite motive, refuza acum sa le plateasca. Asta dovedeste inca o data, daca mai era nevoie, ca munca "la plesneala" este la mare cautare in randul politicienilor, care mai intai arunca pe piata tot soiul de tampenii, pentru a reveni ulterior asupra lor dupa ce constata ca nu exista resurse financiare care sa le acopere.

Singura solutie pare a fi mult-discutatul corp de experti in domeniul administratiei publice locale care sa elimine treptat personajele care reprezinta autoritatea locala in prezent si care si-au aratat de atatea ori limitele. Numai ca si aici politicul isi baga coada, asa ca, daca vom avea parte de o reforma de genul celei aplicate inaltilor functionari publici din prefecturi, ne-am lamurit.