Am publicat un text despre timpul necesar elevilor pentru a se pregati de scoala. Cum era de asteptat, o multime de lume ne-a sunat la redactie pentru a relua tema si insista asupra subiectului. Scriam ca un elev de scoala. vine acasa la doua, se apuca de lectii pe la trei si termina la noua, zece seara. Asta teoretic, practic, cei mai multi renunta la invatat si se duc la scoala de forma. Si e normal sa fie asa. Vorbim aici despre copii. Care mai trebuie sa se si joace. Textul scris de noi nu are nume, nici de elevi, nici de profesori. Nici un parinte nu vrea sa riste sa spuna ce si cum si sa-i sara dupa aia profesorii de git. Am mai scris noi despre sistemul romanesc de invatamint care produce roboti pe banda rulanta. E si normal, daca din clasa intii, de la sase ani invata multimi. Ce naiba ii mai invata intr-a patra, fizica cuantica? Cum e posibil sa mai cerem ceva de la copii daca, pe linga sase ore de scoala, trebuie sa mai stea inca vreo sase-sapte sa se pregateasca pentru a doua zi? Si asta ani si ani de zile. Oare un profesor se pregateste sapte ore pentru a doua zi de munca? Ma indoiesc. Poate la grevele astea din invatamint pe linga haine, bani si altele ar trebui urmarit si un program omenesc de invatamint pentru elevi in care sa nu invete ca bezmeticii. Pentru e o situatie din aia tipic romaneasca. Nimeni nu e de vina sistemul e de asa natura, nu avem ce face asa ca ii chinuim mai departe pe copii, trebuie sa fie pregatiti. Pregatiti pentru ce? Cind termina scoala habar nu au de nimic, cind termina facultatea la fel, ii vad eu cind vin la munca, tot ce invata, invata la slujba, nu la scoala. Un elev din clasa a saptea imi spunea ca are de invatat pe a doua zi tabelul elementelor chimice, ala a lui Mendeleev. O fata dintr-a sasea avea de copiat din manualul de romana parca sase pagini. Ce dracu a de teme sint astea? Pe cind eram eu copil tabelul ala era o plansa mare in laboratorul de chimie. Si eu aveam timp sa ma si joc. De ce trebuie sa copiezi ceva din carte? Astea de obicei erau pedepse, nu teme. S-a inventat xeroxul ce naiba. Sa nu mai povestim de celebrele probleme de matematica, parintii cu copii intr-a cincea si a sasea stiu ce spun. Toate se fac cu metode aruncate la gunoi odata ce invata elevii ecuatiile. Or fi bune ca sa le dreseze inteligenta, dar pentru asta nu trebuie sa faca 136 de probleme pe zi. Rezultatul? L-am vazut eu zilele trecute, o eleva de clasa a saptea plingea in bratele parintilor spunind ca pur si simplu nu mai poate. O eleva de zece, nu corigenta, pe care nu am auzit-o plingindu-se de nimic, niciodata, dar lucra de la trei, era zece jumate seara si inca nu terminase. Eu am vazut sistemul doar la francezi si la americani. Un elev de acolo ramine doua-trei ore la scoala dupa program si isi face majoritatea temelor. La terminarea liceului, stie sa cinte la un instrument, la nivel mediu, stie o limba straina, are cunostinte despre drepturile lui ca cetatean, cunostinte de istorie, literatura, geografie. E pregatit pentru viata, adica. Daca nu stie ramine in liceu toata viata, nu trece la bac, la apelul bocancilor ca la Romania. Iar in functie de cit a muncit si ce note a luat, va fi acceptat sau nu la o universitate. Fara examen, au aia incredere ca daca a luat bac-ul nu e timpit. La noi copii invata sa scrie si sa citeasca de la gradinita ca sa poata invata multimi in clasa intii. In vremea asta copilul american se joaca cu puta in nisip. Ceea ce e normal, pentru ca e copil si ei nu au uitat inca asta.