Bacalaureatul de anul acesta a nascut un nou paradox, elevii plingindu-se ca proba scrisa la limba si literatura romana a fost mai grea decit cea de la matematica. Am auzit foarte multe voci care spuneau ca ministerul a facut un subiect de eseu foarte dificil in varianta 78, care a fost extrasa la limba romana.

Am vazut bocete ca elevilor li s-a cerut sa compare poezia traditionalista cu cea modernista si am mai auzit ca un astfel de subiect nu era normal, fiind considerat dificil pentru niste elevi/tineri de 18-19 ani. Spun ca nu mi se pare o asa de mare dificultate sa scrii citeva rinduri despre caracteristicile a doua curente literare, care si memorate aduceau in hirtiile de examen raspunsuri de cel putin doua pagini. Mai raminea o foaie de eseu ce putea fi completata cu usurinta cu poeti studiati chiar in clasa a XII-a.

Altfel spus, ne plingem ca varianta 78 i-a pus pe elevi sa gindeasca, pentru ca, fiti siguri, cel putin 50%, si aici sint naiv, dintre cei care vor lua bacul la matematica, au copiat de la colegii de sala care stiu matematica sau au transcris citeva rinduri de pe fotocopiile cu raspunsuri publicate pe net.

Prin urmare, daca elevii nu incep sa aiba un minim de initiativa in realizarea unor raspunsuri, cum va creste societatea noastra? Pentru ca, orice s-ar spune despre invatamintul nostru, acesta nu este asa de bun precum ne place noua se credem.

Ca sa deviez putin de la subiect, dar nu chiar asa de mult, imi amintesc ca acum vreo cinci ani citeva televiziuni din tara noastra faceau materiale din SUA, incercind sa demonstreze incultura americanilor prin faptul ca nu cunosc unde se afla pe harta Romania sau ce capitala are. Totul este relativ, as putea sa ies pe strada si din zece persoane sper sa gasesc un roman care sa stie care este capitala Zairului, si, daca sint mai multi, imi cer scuze anticipat. Prin urmare, asa cum noi nu bagam in seama tarile africane, asa nu ne prea baga in seama americanii.

Eu imi doresc ca in fiecare an sa fie subiecte de acest gen pentru ca tinerii nostri sa invete sa-si organizeze mai bine viata, pentru ca, la urma urmei, astfel de subiecte ii invata mai mult decit arhicunoscutul subiect privind caracterizarea lui Moromete. Si, apropo, daca universitatile ar realiza admiterea pe baza de examen, elevii nu ar mai fi asa de stresati ca au primit un subiect mai dificil.