Pentru prima data am senzatia ca un sondaj de opinie - cel de ieri - contine cateva farame mari de adevar. Chiar cred ca romanii nu vor ca preotii sa fie judecati de altcineva decat de mai marii institutiei pe care o reprezinta. Si, mai zice acelasi sondaj, populatia Romaniei are, in continuare, o mare incredere in Biserica - de asemenea un lucru pe care il cred. Dar, evident, sunt subiectiva pentru ca acesta este si punctul meu de vedere personal, respectiv increderea pe care o acord unei institutii despre ai carei reprezentanti nu am intotdeauna o parere prea buna (desi poate nu se cade sa-i judec eu), dar nu confund, totusi, institutia cu slujitorii si nu contest importanta Bisericii intr-o societate care are nevoie de ea pentru a-si gasi, macar din cand in cand, linistea sufleteasca. Si tot parerea mea - poate ca ar fi bine sa li se dea preotilor ocazia de a cugeta ei singurei la faptele lor (in cazul in care s-au indeletnicit cu turnarea enoriasilor la Securitate) si sa decida tot ei singurei ce e mai bine: sa ramana in parohiile lor, cuminti si asteptand indurarea cerurilor sau sa iasa "la pensie" - daca se poate zice asa. Ca, pana una alta, exista vorba aia - "fa ce zice preotul, nu ce face el"... Asa se face ca 66% dintre romani, zice sondajul care mi-a parut adevarat - mai putin la capitolul politicieni, procente si Jiji Becali -, au concluzionat: conduita morala a preotilor care au colaborat cu fosta Securitate ar trebui sa fie judecata de institutiile bisericesti sau de Dumnezeu. Zdrobitor procent in comparatie cu cei 14% care cred ca preotii ar trebui judecati de opinia publica si mass-media, sau fata de cei 18% care cred ca preotii ar trebui judecati de oamenii comunitatilor din care fac parte. Sa-i judece ai lor - nu-i asa? - caci ce rost ar avea sa bagam, in aceeasi oala cu politicienii, hainele bisericesti? Chiar daca uneori interesele unui "X" partid a batut pe la usi bisericesti astfel incat idealuri de partid au fost propovaduite catre enoriasi, anumite lucruri nu trebuie generalizate si nici amestecate. Fiecare - fata bisericeasca sau nu - isi poarta crucea. Fiecare cu pacatele lui. Mai devreme sau mai tarziu toate se platesc. Sau, cum se mai zice, roata se intoarce.