Nici nu a apucat sa se "raceasca" bine anuntul despre majorarea pensiilor, care va fi aplicata de la 1 octombrie, ca preturile majoritatii produselor si serviciilor au inceput iarasi sa zburde voioase spre niveluri superioare. Comerciantii, furnizorii de servicii si producatorii celor mai diverse bunuri au facut inca o data front comun ca sa ne bage ceva mai adanc mana in buzunare. Motivatia: "s-au scumpit gazele, s-au scumpit carburantii, s-a scumpit electricitatea".

E drept, scumpirile de toamna la utilitati sunt demult o realitate suparatoare a Romaniei. Dar faptul ca majoritatea comerciantilor se prevaleaza de acest lucru pentru a justifica umflarea cu pompa a preturilor la mai toate produsele nu e deloc normala si cu atat mai putin corecta. Daca luam ca exemple doar cateva dintre alimentele de baza, se poate lesne observa ca scumpirile la energie si combustibili blamate de comercianti nu au nicio legatura cu scumpirile produselor pe care le vand acestia. Ce influenta poate avea pretul gazului romanesc in costul de import si de revanzare a uleiului de floarea soarelui adus din Polonia sau a uleiului de palmier adus taman din Malaysia? Sa fie de vina raportul leu/dolar? Nici atat, pentru ca nici dolarul si nici euro nu s-a umflat in pene in fata leului nostru jigarit.

Alt exemplu: orezul adus din Egipt sau Thailanda a crescut la pret mai dihai ca Fat-Frumos, ajungand sa coste de peste trei ori mai mult decat in urma cu doar o luna si jumatate. Motivul? Acelasi: "S-au scumpit gazele, dom‘le". Care gaze, fratilor, ca egiptenii nu planteaza orez in sera, iar thailandezii cu siguranta n-au auzit de campii gazificate.

De fapt, strategia comerciantilor e foarte bine pusa la punct. Fiecare majorare a pensiilor reprezinta pentru ei cel mai bun prilej de a scumpi produsele pe care le vand, caci cine altii decat pensionarii au venituri mai stabile in Romania? Pensionarii reprezinta poate cel mai bun "barometru" al puterii de cumparare a romanilor, pentru ca ei isi petrec cel mai mult timp in piata, comparativ cu alte categorii sociale, din dorinta de a gasi produsul cu cel mai mic pret. Iar cum savantii nu au inventat inca romanul fara stomac, scumpirile aberante pot continua in voie, ca doar n-or iesi pensionarii in strada sa faca miting impotriva pretului la orez sau la ulei. Ei se duc la vot si asteapta sa explodeze mamaliga.