De citeva zile, cu totii putem vedea, fie de la televizor, fie din relatarile ziarelor, fie pe viu, pentru cei ce au avut treaba acolo, in ce hal a ajuns capitala tarii, unde ploile dar si delasarea autoritatilor au prefacut strazile orasului in riuri pe care masinile nu mai pot trece Orasul a ajuns practic sa fie blocat, iar celebrele ambuteiaje, de la orele de virf pe bulevardele centrale, au transformat pur si simplu caroseriile vehiculelor in dopuri metalice, prin care este cu neputinta trecerea. Cel mai mare oras al tarii a devenit o capcana, care nu se afla prea departe de a se bloca definitiv.
La fel ca Bucurestii si Botosanii se apropie periculos de acel punct critic de la care nu o sa se mai poata face nimic. Pastram cu totii amintirea ploilor de acum citeva saptamini cind, pentru din fericire numai citeva ore, strazile au devenit fluvii pe care apa trecea vijelios. Consilieri judeteni, la cererea expresa a Apa Grup, au tocmai aprobat majorari fara precedent la tarifele de apa si canal, justificate de fosta regie prin neputinta de a-si acoperi cheltuielile. Este simplu asa, profitind de monopolul pe care il au, sefii distributiei de apa cer cit vor, ajungindu-se in situatia in care apa potabila din Botosani este printre cele mai scumpe din tara. Sau generind paradoxuri, cum ar fi acela in care populatia consuma mai putin decit cit se pierde prin conductele perforate ale operatorului judetean al acestui serviciu. Insa canalizarea si distributia de apa potabila reprezinta doar o parte a problemei prin care riscam sa ne bucurestenizam orasul.
Cealalta parte, care tine numai de municipalitate si politia rutiera, inseama balamucul de pe strazi. Semnele de circulatie au devenit un apanaj al celor ce le plaseaza: interdictii pentru masinile scoala care pur si simplu ii blocheaza pe cei care ne traverseaza orasul si carora nici prin cap nu le trece sa citeasca, din viteza masinii, ceea ce scrie cu litere marunte dedesubt. Indicatorul de municipiu deplasat cu citiva kilometri in cimp, catre Iasi, spre bucuria politistilor care ii amendeaza pe nestiutorii care urca sau coboara dealul Lebada cu mai mult de saizeci de kilometri la ora. Alte indicatoare, de oprire interzisa, complet ignorate, fac aproape imposibila circulatia pe bulevard, la care se mai adauga patru sensuri unice, puse aiurea, care mai mult incurca traficul decit il descongestioneaza.
Balamucul in care se transforma capitala judetului nostru nu este doar vina vreunui partid, aflat la putere ci este opera comuna a tuturor edililor ce s-au succedat sau se afla acum la putere. Apa Grup depinde de Consiliul Judetean iar presedintele acestuia, Constantin Contac, ii poate cere ca, in schimbul banilor multi pe care ii platesc oamenii, sa rezolve cumva problema canalizarilor. In oras, pe strazi, primarul Flutur poate interveni macar pentru inlaturarea indicatoarelor stupide sau a sensurilor unice fara sens.
Ar trebui si ar putea, acesti edili, sa o faca. Deocamdata insa problema a fost lasata deoparte, pentru altele, considerate, nu se stie de ce, mai importante. In Botosani se desfasoara actiuni asemanatoare cu plantatul de panselute dupa vijelie, se mai blocheaza o artera, de Ziua Mediului, se mai dau copiii cu bicicletele si cu rolele, se mai bifeaza o actiune.
Edilii insa, fie ei consilieri judeteni sau consilieri locali, presedinte de CJ sau primar, ei si numai ei se fac vinovati, pentru ca fie din nestiinta fie din indiferenta, nu dau dovada de nici macar elementarul instinct de conservare, pentru ca pe aceleasi strazi circula si ei, iar apa de la ploi poate intra si in casele lor. Ale familiilor lor, ale rudelor lor, ale prietenilor lor. Si ale noastre, chiar daca asta nu mai este atit de important pentru ei.