In perioada urmatoare vor sosi deja in premiera, in Portul Constanta, cateva nave de transport plecate din Portul Rotterdam, nave ce vor tranzita Canalul Dunare-Marea Neagra, a declarat vineri Valentin Zeicu, directorul general al CN Administratia Canalelor Navigabile SA, cu prilejul unei conferinte de presa organizata la sediul companiei. Cu aceeasi ocazie, seful Administratiei Canalelor Navigabile a anuntat vizita in scurt timp la ACN a unei delegatii austriece care intentioneaza perfectarea unor contracte cu partea romana pentru transportul pe Canalul Dunare-Marea Neagra de marfuri containerizate. In cadrul conferintei de presa organizate vineri la sediul CN ACN, directorul Valentin Zeicu a mentionat obtinerea in cursul anului trecut, de catre Administratia Canalelor Navigabile, a unui profit net de peste 3,6 milioane RON, suma ce va fi transferata in proportie de 50% ca dividende platite statului roman, restul de 40% si 10% fiind destinate constituirii unor surse financiare pentru nevoile proprii ale companiei, respectiv pentru fondul de participare a salariatilor proprii la profitul CN ACN. Aceasta suma vine dupa cativa ani "negri" pentru CN ACN, cand director a fost Gheorghe Nicolau si in perioada caruia a fost inregistrat un adevarat regres al companiei. Printre realizarile din cursul anului trecut s-au numarat atingerea unui trafic de aproape 32 milioane tone capacitate si bunele colaborari cu institutiile si autoritatile locale. La capitolul nerealizari, Zeicu a precizat imposibilitatea cheltuirii celor 60 mld. ROL alocate pentru intretinerea si consolidarea malurilor si taluzurilor canalului, datorita rezilierii contractului cu Delta Cons Tulcea si a necesitatii reparcurgerii procedurii de licitatie pentru desemnarea unui alt executant, coroborata cu timpul nefavorabil care a impus sistarea reinceperii lucrarilor. De asemenea, directorul general al CN ACN a aratat faptul ca unul dintre rolurile importante ale Canalului Dunare-Marea Neagra a fost inca din faza de proiectare protectia localitatilor si a zonelor aflate in aval de Cernavoda, prin preluarea pe cat posibil a surplusului de apa din Dunare in perioadele in care debitele crescute ale fluviului pot produce inundatii. In acest sens, Zeicu a declarat faptul ca artera navigabila construita in urma cu peste doua decenii nu poate prelua chiar tot volumul enorm de apa in exces din Dunare, exces cauzat de topirea unor cantitati imense de zapada provenite din Muntii Padurea Neagra si din alte regiuni pe unde trece marele fluviu european, insa canalul poate reduce efectul distructiv al puhoaielor revarsate, protejand Delta si alte arealuri situate in aval de Cernavoda.

Primele nave fluviale plecate din Rotterdam vor tranzita Canalul

In privinta perspectivelor pe anul in curs, Velentin Zeicu a precizat ca se preconizeaza o marire a traficului pe canal, in special pentru marfurile provenite sau destinate altor state, motiv pentru care CN ACN a decis implementarea sistemului de management al calitati mediului. Aceasta se va face in vederea respectarii unor standarde europene pentru calitatea apei din canal si tinand cont de faptul ca respectiva artera navigabila artificiala reprezinta principala sursa de apa potabila pentru multe localitati din judetul Constanta, precum si pentru irigarea terenurilor agricole din zona. De asemenea, directorul general al Administratiei Canalelor Navigabile a mai spus ca in scurt timp, cateva nave plecate din Portul Rotterdam vor sosi in premiera in Portul Constanta, tranzitand Canalul Dunare-Marea Neagra. In situatia in care calculele armatorilor europeni privind costurile consumurilor de combustibili ale navelor si convoaielor, precum si tarifele de tranzitare vor fi satisfacatoare, mult dorita - de catre romani - legatura navala transcontinentala intre Portul Constanta si Portul Rotterdam (cel mai important port al Europei) va deveni realitate, a aratat Valentin Zeicu. Totodata, seful ACN a mai specificat faptul ca in perioada urmatoare va sosi la sediul companiei de la Agigea o delegatie austriaca, vizita ce s-ar putea concretiza cu perfectarea unor contracte de transport marfuri containerizate intre Portul Constanta si Austria, incluzand si tranzitarea Canalului Dunare-Marea Neagra.