Senatorul Ovidiu Liviu DONȚU a sustinut o declaratie politica cu titlul: "Legea este rațiunea eliberata de pasiune" (Aristotel), pe care o puteti citi in continuare.

As incepe prin a spune ca "legea este ratiunea eliberata de pasiune" (Aristotel), o afirmatie care, acum, peste secole, capata relevanta intr-un moment in care noi, cei care alcatuim corpul legislativ al tarii, suntem pusi in fata situatiei de a alege intre a crea legi al caror efect sa nu poata fi interpretabil si a ne confrunta cu un val de neacceptare si opinii dintre cele mai controversate in materie de Cod Penal.
Cele doua modificari la Codul Penal, si anume, cea care tine de conflictul de interese - PL 467/ 2012- si a doua, cea care tine de definitia functionarului public - PL 680/ 2011 , chiar daca modificarile nu au avut loc in Senatul Romaniei, au starnit reactii dintre cele mai antagonice cu putinta din perspectiva tuturor structurilor statului si nu numai, fiind considerata o initiativa nepotrivita si in neconcordanta cu preceptele democratice ale statutului de drept.
Motivul pentru care am tinut sa fac aceasta interventie este acela ca, din pozitia de profesionist in materie juridica si de parlamentar al acestei tari, membru al Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari tin sa aduc cateva mentiuni necesare in aceasta privinta pentru ca aceste chestiuni extrem de importante pentru imaginea si rolul nostru in actualul moment al guvernarii romanesti sa nu sufere, pe nedrept as spune, un declin si o falsa interpretare.
Astfel, propun sanctiuni mai aspre in Codul Penal pentru demnitari care trebuie sa fie mai atenti cu corespondenta cu legea a activitatii lor. Asa cum sustin si ca Tribunalele Specializate trebuie sa aduca un plus de profesionalism in infaptuirea actului de justitie, cum spun ca trebuie sa existe maxima transparenta la numirea magistratilor care trebuie sa fie bazata pe criterii de profesionalism si integritate. Trebuie de asemenea ca Inalta Curte de Casatie si Justitie sa redevina o instanta de casatie cu rol in uniformizarea jurisprudentei si a practicii judiciare si sa existe in tot sistemul judiciar repartizarea aleatorie a dosarelor, inclusiv pentru demnitari, ca sa putem sa ne ocupam din ce in ce mai mult de infaptuirea justitiei pentru cetateanul obisnuit, de sistemele de asistenta judiciara gratuita pentru zone defavorizate si categorii sociale marginalizate, de cresterea celeritatii actului de justitie si reducerea costurilor sale, de intarirea rolului Avocatului Poporului in Romania. Acesta este modelul de infaptuire a justitiei in care cred si care trebuie sa fie functional in cel mai scurt timp.
Trebuie, de asemenea, sa inlaturam si anomaliile din modul in care se infaptuieste justitia astazi si sa modificam normele juridice care spun ca primarii nu au voie sa fie reprezentanti ai localitatilor lor in societatile de apa, termoficare, transport, salubritate si sa fie si cercetati penali pentru aceasta, acesta fiind un sistem politic de constrangere a primarilor menit sa aduca voturi unei puteri politice trecatoare la un moment dat istoric si care ii lipseste de atributiile legale si de mandatul primit de la cetateni iar crearea a inca unui pol de decizie in administratia locala pe langa primari, este neprofesional si se bate cap in cap cu principiile si prevederile legii administratiei publice locale creand haos legislativ.
De asemenea, consider ca demnitarii trebuie sa fie cercetati la fel ca toti cetatenii, dar sub titulatura de demnitari, titulatura sub care, la individualizarea pedepsei orice judecator tine cont si aplica un spor de pedeapsa fata de cetateanul obisnuit, pentru ca asa este sistemul de drept romanesc, nu pentru ca ar putea cere cineva din exteriorul tarii.
Legile care se bat cap in cap sunt principala problema a sistemului legislativ romanesc, ele trebuie reasezate in sistemul de drept si trebuie facute mai simple, mai clare si mai pentru popor cu garantia ca nimeni nu este mai presus de lege, iar functia de demnitar iti confera mai degraba, responsabilitate si nu imunitate care astazi este prevazuta numai pentru Presedintele Romaniei.
Atunci cand vine vorba de penalitati, de aplicabilitatea legii intr-un mod categoric, bine definit, bine argumentat si probat, stiu ca singurele lucruri care ar putea impiedica infaptuirea unui act de dreptate, de justitie, sunt reaua-credinta si proasta functionare a unui sistem.
Totodata, pot afirma ca, daca o lege nu isi manifesta efectele in mod egal asupra tuturor celor care intra sub incidenta ei, aceasta nu reprezinta o eroare a celui care a creat instrumentul coercitiv legal, ci a acelora care il aplica si-l controleaza.
Prin urmare, in materie de conflicte de interese nu trebuie sa privim univoc, ingust si limitat acest aspect, doar din considerentul ca, in trecutul nu prea indepartat, dinaintea actualei guvernari, ne-am confruntat cu o seama de abuzuri inadmisibile in structurile de varf ale statului, asa cum, atunci cand vine vorba de statutul functionarului public, nu trebuie sa tragem concluzia ca orice autoritate locala care va incerca sa eficientizeze societatile de apa,canal,termoficare,salubritate si transport si alte institutii locale de bunuri si servicii va trece automat in registrul incriminarii pentru fapte de coruptie care este si trebuie sa ramana functional dar sa respecte si raportul juridic de mandat ce este dat in astfel de situatii.
In concluzie, in acest moment, in fata unui an extrem de delicat care sta sa vina, sa dam dovada cu totii de maturitate, intelegere si dorinta reala de a face ca lucrurile sa mearga, tocmai pentru ca exista deja o multitudine de factori care se opun ca lucrurile sa intre pe un fagas normal, dar aceste lucruri sa fie facute cu aplicarea art.16 al.2 din Constitutia Romaniei ’’ Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.’’ Despre ce egalitate in fata legii vorbim in conditiile in care cel care ocupa astazi functia de presedinte afirma public ’’Eu nu spun ca sunt un sfant, casa din Mihaileanu si creditul la CEC sunt controversate’’, dar se ascunde in continuare in spatele imunitatii functiei de presedinte, situatie fata de care cred ca este momentul sa facem un pas inainte in mersul inainte al societatii romanesti si sa facem ca pe langa imunitatea parlamentarilor sa fie inlaturata si imunitatea Presedintelui Romaniei.