Vanzarile de autoturisme noi au scazut cu 1,6% in primele cinci luni, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, la 114.058 unitati, in timp ce piata auto totala a urcat cu 3,6%, avans dat de livrarile de vehiculele comerciale si autobuze.
Piata autoturismelor noi ar putea creste anul acesta cu maximum 5%, fiind posibila o stagnare, in timp ce segmentul vehiculelor comerciale ar putea inregistra un avans de doua cifre, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
a€œAnul 2008 ar putea fi primul in care cresterea procentuala a pietei auto sa nu mai inregistreze valori de doua cifre asa cum se intampla din 2001 incoacea€, se arata in datele APIA. Printre principalele cauze se numara modificarea de la 1 Iulie a valorii taxei de prima inmatriculare, in sensul majorarii sale pentru autovehiculele noi si diminuarii sale pentru cele de ocazie, incetarea productiei de autoturisme Daewoo, precum si scaderea disponibilitatii de creditare.
Piata autovehiculelor noi a inregistrat o crestere generala de 3,6% in primele cinci luni din 2008, ajungand la 140.009 unitati, sub ritmul de crestere de 23,7% inregistrat in aceeasi perioada a anului trecut. Vanzarile de autoturisme au inregistrat un declin de 1,6%, pana la 114.058 unitati fata de 115.955 in intervalul corespunzator al anului precedent. In acelasi timp, vehicule comerciale au inregistrat o crestere de 31,8%, respectiv 24.096 unitati, culminand cu o crestere de 178,4% in cazul camioanelor cu masa totala intre 3,5 si 6 tone.
Productia nationala de autoturisme a crescut cu 6,1% iar cea de comerciale usoare a inregistrat o crestere de 46,7%, in special datorita modelului Dacia Logan (Van si Pick-up), cele 107.742 unitati reprezentand un nou nivel record al productiei. Acest fapt a sustinut in special exportul, care a atins un nou nivel record de 58.819 unitati, in crestere cu 21,4% fata de anul trecut.
Importul de autovehicule a inregistrat o crestere de 15,1%, in scadere fata de anul anterior cand a fost inregistrat un avans de 54.8%, aceasta scadere fiind limitata de segmentul vehicule comerciale, a carui crestere a fost de 29,6%, autoturismele avand a crestere mai redusa de 10,9%, mult sub ritmul inregistrat anul trecut de 52%.
In ceea ce priveste marcile autohtone, Dacia ramane lider incontestabil, la autoturismele din import, clasamentul este ocupat de aceleasi trei marci ca si anul trecut, dar primul loc revine marcii Skoda (care anul trecut era pe locul trei), urmata de Renault si Volkswagen.
Pe segmentul autoturismelor, cele mai mari cresteri le-au inregistrat marcile noneuropene, topul fiind condus de Mazda cu 535%, urmata de Dodge cu 362%, KIA cu 440%, Jaguar cu 135% si Maserati cu 180%, Subaru cu 121%, Lexus si Land Rover cu 112%, Mitsubishi cu 92%, Honda cu 81% si Ford cu 42%. Cele mai importante pierderi de viteza sunt inregistrate de Daewoo cu 58%, urmat de catre SsangYong cu 42%, Chrysler cu 41%, Citroen cu 32%, Renault cu 22%,Chevrolet si Dacia cu 14% si Peugeot cu 10%.
In functie de modele, cel mai vandut autoturism de import a fost Renault Clio, cu 3.597 unitati, desi comparativ cu vanzarile inregistrate in aceeasi perioada a anului trecut, a avut loc o scadere de 15,1%. Din totalul autoturismelor comercializate pe piata autohtona in perioada ianuarie-mai 2008, 57,7% au avut motorizare pe benzina, in timp ce 42,3% diesel.