Statul roman a adoptat procedura legislativa care trebuie urmata pentru a permite garantarea imprumutului urias pe care Ford Romania intentioneaza sa-l contracteze de la BEI, pentru fabrica de autoturisme din Craiova. Comisia Europeana trebuie sa se pronunte in acest caz daca va fi considerat ajutor de stat. Ford spune ca nu este.

Printr-un ordin al ministrului finantelor publice, statul roman a stabilit procedura ce trebuie urmata de autoritati pentru a crea cadrul legal care sa permita acordarea unei scrisori de garantie bancara companiei Ford Romania, pentru a garanta imprumutul de 400 de milioane de euro pe care compania vrea sa-l contracteze de la Banca Europeana de Investitii (BEI). Statul reia intreaga procedura de garantare a unui credit pentru o firma privata, dupa ce asemenea practici au fost "inghetate" de cativa ani. Teoretic, pasii legislativi ce trebuie urmati pentru a garanta un imprumut de la organisme financiare internationale ar putea sa fie aplicati oricarei entitati economice care solicita un astfel de imprumut pentru investitii in Romania. Practic, potrivit noilor reglementari, autoritatile competente ale statului fac o triere si decid ce imprumuturi sunt garantate si pentru cine.

Legi speciale

"Procedura care trebuie urmata pentru obtinerea garantiei de stat in conditiile legii a fost aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 138/2009, publicat in Monitorul Oficial Partea I, nr. 62/02.02.2009, in cuprinsul Anexei 2 la ordinul mentionat fiind precizate etapele de parcurs pentru obtinerea garantiei in cazul contractarii unui imprumut de la o institutie financiara internationala", a precizat, pentru GdS, seful Serviciului Comunicare din cadrul Ministerului Finantelor Publice (MFP), Cristian Marin.
In anexa mentionata se prevede ca "operatorul economic", adica Ford, trebuie sa obtina un aviz de principiu de la Comitetul Interministerial de Finantari, Garantii si Asigurari. Este necesara si o hotarare de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii pentru care se garanteaza imprumutul. Dupa obtinerea avizului, se elaboreaza proiectul de lege privind autorizarea MFP de a emite garantia pentru credit. Urmeaza semnarea acordului de garantie, care va fi ratificat prin lege. Apoi se semneaza acordul de garantare.

Posibil ajutor de stat, notificat la CE

Comisia Europeana va trebui sa fie notificata in acest caz, daca este vorba despre un ajutor de stat pe care autoritatile il acorda companiei de automobile din Craiova. In ordinul cu pricina se prevede ca, daca este considerat ajutor de stat, atunci Comisia Europeana trebuie sa ia o decizie. Cererea se transmite catre Directia Generala ajutor de stat, practici neloiale si preturi reglementate in vederea stabilirii caracterului de ajutor de stat si, dupa caz, a elaborarii notificarii/informarii privind masura de ajutor de stat catre Comisia Europeana, se arata la punctul 8 din Anexa 2 a OMFP nr. 138/2009. Ordinul citat mai spune ca abia dupa o decizie a Comisiei Europene se pot face toate demersurile in vederea semnarii acordului de garantie.
Ford spune ca nu este ajutor de stat

Imprumutul total pe care Ford il contracteaza de la BEI este de 600 de milioane de euro, din care 400 de milioane de euro vor fi investite in fabrica de la Craiova, iar 200 vor merge la Centrul de Cercetare si Dezvoltare al Ford Europa, cu sediul in Germania.
Reprezentanta Ford Romania, Nadia Crisan, a declarat, pentru GdS, ca a fost informata Comisia Europeana despre garantarea creditului de la BEI de catre statul roman si ca respectiva garantie guvernamentala nu este ajutor de stat. "Nu este un ajutor de stat pentru Ford. In contextul acestui imprumut, compania plateste statului roman un comision de risc. Acesta este indicatorul pe care BEI si CE l-au acceptat ca pe o practica europeana. Comisia Europeana a fost notificata in acest sens si este o discutie in derulare, iar statul roman va garanta 80% din imprumut", a precizat Nadia Crisan.
OMFP stipuleaza ca "entitatea economica" va trebui sa depuna un comision de risc la MFP, dar nu se publica detalii despre suma perceputa. Reprezentantul Ford Romania a mai spus ca garantarea de catre stat a imprumuturilor pentru industria auto reprezinta "o situatie speciala, admisa si de comisarul european pentru competitie, prin care se doreste sprijinirea industriei auto, si nu se considera ajutoare de stat".