Preturile filmelor foto au scazut in ultimii doi ani in medie cu aproximativ 35%. Producatorii incearca astfel sa recupereze cat se mai poate din avansul luat de aparatele digitale. Insa ei nu exclud posibilitatea ca in curand pelicula sa dispara de pe piata.

Producatorii spun ca filmele foto sunt din ce in ce mai putin cerute, iar cauza este „era digitala“, care a adus cu sine aparate de asa natura incat nu mai au nevoie de film. Potrivit directorului de vanzari al unicului distribuitor Kodak in Romania, Carmen David, „ieftinirea preturilor filmelor foto este asociata scaderii cererii pentru acest produs si s-a produs in momentul in care „jucatorii“ traditionali (Kodak, Fuji, Konica, Agfa) au inteles ca nu le ramane decat sa-si dispute o piata in care avantajul competitiv este dictat de pretul mic.“ Ea spune ca firma pe care o reprezinta a scazut in ultimii doi ani cu 20% preturile, iar de la inceputul anului si pana acum Kodak a ieftinit filmele cu inca 5%. De altfel, potrivit reprezentantului companiei, cumparatorii au inceput deja de cativa ani sa se orienteze spre filme ieftine si slabe calitativ fara sa-i intereseze de cele mai multe ori cine este producatorul.
La randul sau, directorul de marketing al unicului distribuitor Fuji in Romania, Florina Petre, vorbeste despre o ieftinire a filmelor cu aproximativ 40% in ultimii doi ani, tendinta care va continua. „In ultimii 2 ani, preturile au scazut cu aproximativ 40%, dar si piata filmelor este in scadere. De la o piata de 5-6 milioane de filme vandute anual se poate ajunge la 1,5-2 milioane in urmatorii 4-5 ani“, arata reprezentantul Fuji.

Viitorul nu suna deloc bine

O buna parte dintre producatorii de filme crede ca aceasta piata va disparea curand sau va ramane accesibila doar profesionistilor in fotografie. Reprezentantul Kodak, Carmen David, apreciaza ca „pentru tehnologia traditionala viitorul se arata clar: nu peste mult timp, vom asista la iesirea completa de pe piata a acestui produs“. Ea mai spune ca datorita faptului ca „apetitul pentru fotografie este foarte mare“, afacerile foto si imaging vor avea perspective de dezvoltare foarte promitatoare. La randul sau, responsabilul Fuji apreciaza ca, „probabil, peste 80% din populatia urbana va detine curand o camera digitala, in timp ce filmul va fi folosit cu precadere in mediul rural sau de catre persoanele cu venituri mici, desi si acestea se pot orienta catre camerele digitale asa-zis 'no name', care au preturi avantajoase“.

Noi probleme la orizont

Industria filmelor foto nu se lupta numai cu aparatele digitale, iar faptul ca aceste aparate nu functioneaza cu pelicula nu este decat una dintre probleme. Producatorii spun ca piata neagra este in crestere, fiind cifrata in prezent la aproximativ 40% din piata alba. Astfel, preturile filmelor scad si din cauza ca, intr-un moment de restriste pentru aceasta industrie, piata neagra vine cu oferte slabe calitativ, dar foarte avantajoase din punct de vedere financiar.