Doamna Corina a explicat pe intelesul tuturor cum functioneaza algoritmul Facebook.Intrebarea este urmatoarea:
- De ce sa dai Like?
De cateva luni am dat startul blogului cu stiri culturalo-culinare si m-am tot jucat si cu uneltele Facebook. La aceasta parte s-a adaugat si cursul de social media de la DallesGo unde merg de 3 luni si am inteles mai bine mecanicile care stau in spatele comunicarii pe retelele de socializare (by the way, foarte bun cursul, multumesc, Monica Jitariuc, pentru deschidere si atentie la informatii si nuante pretioase!). Si, pentru ca am observat performanta slaba din ultima vreme din reteaua Facebook, am zis sa pun pe hartie cateva idei, poate ajuta. Pagina de FB blog beneficiaza de o unealta cantitativa, mai exact pot vedea in timp real cate persoane au vazut materialul pe care l-am urcat on-line (acesta le-a aparut prietenilor in Feed). Practic, FB ar trebui sa functioneze ca un canal de comunicare, in sensul de a te ajuta ca informatiile pe care le pui acolo sa ajunga mai rapid la prietenii pe care ii ai in lista (adica oamenii care sunt interesati de ceea ce scrii si si-au manifestat dorinta sa fie la curent cu ceea ce faci).Si nu este asa din pacate, informatia ajunge la foarte putine persoane.

O scurta poveste, despre inceputurile Facebook

Facebook a inceput ca o poveste frumoasa, a oferit un loc unde oamenii sa impartaseasca idei, poze, evenimente etc. Sa zicem ca FB este ca o doamna antreprenor, sa ii zicem Doamna F., care si-a deschis o curte spatioasa, unde fiecare poate sa isi ia o taraba si sa stea (taraba este contul pe care il are fiecare), fie ca este persoana fizica, antreprenor, ONG, om de bine or companie mare. Apoi fiecare isi expune pe taraba, dupa bunul plac, ce are el de acasa. Eu imi aduc de pe blog (de acasa) si expun evenimente culturale, stiri despre restaurante deschise de curand etc. astfel incat potentialii cumparatori sa ajunga mai repede la ''marfa mea'' culturalo-culinara. Iar doamna F., foarte draguta (atunci cand era dansa tanara), construia poteci si ulite intre cei din bresle asemanatoare, punea lumini si ajuta cu tot felul de rafturi simpatice, ca sa fie puse marfurile mai bine in valoare. Si, cel mai important, se intalnea toata lumea, fara discriminare. La inceput Doamna F. si curtea domniei sale, parea un start-up simpatic care incuraja socializarea, joaca si creativitatea. Toata lumea era fericita, totul era gratis, se intretineau cu bucurie legaturile de prietenie. Si Doamna eficientiza comunicarea si facea ca totul sa para usooor, distractiv si de bine, ce mai, fericire!

Intre timp, dupa ani si ani, Doamna F.

Dupa ce ne-a lasat sa zburdam veseli prin curtea ei, sa schimbam informatii pe gratis, sa radem si sa bem cocktailuri cu umbreluta, sa ne trimitem filmulete si poze, sa ne punem rame colorate si urechiuse de pisici, Doamna F. a constientizat influenta si puterea pe care a capatat-o curtea dumneaei. Unde mai pui ca nu mai erau alte curti atat de mari si incapatoare. Si a inceput sa gandeasca altfel, stimabila Doamna a schimbat foaia (sau poate asta a fost planul de la inceput? First, free fun then, fun with money?) Si uite-asa s-a transformat mititelul start-up intr-o companie puternica care detine monopolul (pe taramul retelele de socializare) si a inceput sa se comporta ca atare: impune reguli drastice, schimba legi dupa bunul plac, din ce in ce mai des. Nu mai vorbim despre bazele de date care stau in spatele Doamnei F. Intre timp a achizitionat si Instagram si WhatsApp, adica compania mare e de fapt acum un imperiu. Algoritmii si regulile imperiului sunt intr-o transformare permanenta iar anul 2018 a adus cele mai drastice schimbari, incepand chiar din ianuarie. Asta ce inseamna? Inseamna ca, ceea ce vezi in Feed-ul personal (Inbox), este analizat si periat intai de Doamna F si ajunge la tine ce doreste dansa (conform regulilor sale): spre exemplu, nu vei vedea ce posteaza toti prietenii tai iar 4% din Feed personal inseamna stiri de pe pagini de business. Pe vremuri, vedeai cronologic tot ce faceau prietenii tai (este adevarat acum s-au si inmultit prietenii din lista). Adica chiar daca tu ai dat Like unor pagini ale unor prieteni, bloguri sau afaceri, e posibil sa nu ii vezi deloc in Feed. Ca sa inteleaga Doamna F. ca inca esti interesat de ei, trebuie sa mai intri pe la acei prieteni din cand in cand, sa mai dai cate unLike/ Share/ Comment pe acolo, ca dansa sa inteleaga ca e de interes pentru tine. Printr-o reactie pe o pagina inseamna ca o tragi pe Doamna de maneca, ca o atentionezi ca inca iti place taraba aceea (chiar daca tu i-ai dat un Like paginii respective mai demult, trebuie sa faci un fel de reinnoire a juramantului iubirii, ca inca iti mai place de omul acela). Mosia Facebook este intr-o dinamica permanenta si trebuie sa ii re-confirmi ce iti place, ca sa iti arate informatii de acolo (Doamna considera ca iti personalizeaza continutul pe care il vezi, in functie de interesul tau).

Cum a transformat Doamna F. paginile de bloguri, business-uri si ONG-uri

Si acum vine frumusetea: Doamna F. a decretat in ianuarie 2018 ca paginile personale trebuie sa fie mai vizibile decat cele ne-personale (bloguri, business-uri si ONG-uri). Personalul iese in evidenta, in detrimentul celorlalti. Adica tarabele personale o sa le vezi in Feed iar celelalte nu prea o sa le mai vezi sau le vezi foarte rar (s-au sters cararile, nu mai e lumina deci nu mai ajungi la ele din feed in mod natural atat de repede). Ca sa intelegeti, cu exemple, un blog care posteaza un anunt (in gradina Doamnei F.) in zilele noastre " are sansa sa fie vazut de aproximativ 6% dintre prietenii sai. Adica Doamna F., cea care alta data facea punti de comunicare intre tarabe, acum a acoperit aceste poteci. Pe intelesul tuturor: daca blogul are 100 de prieteni, doar 6 dintre acestia vor vedea stirea aceea la ei in Feed, in mod natural, conform decretului. Aici mai intervin anumite informatii, dar nu mai intru in detalii (in sensul in care stirea este o poza simpla, o poza cu filtru, un text, un video, un link de pe alt blog etc. toate isi aduc contributia, sunt importante in a face vizibila stirea, primesc un fel de punctaj in mecanica secreta a Doamnei). In cazul in care stirea primeste Comentarii, Share-uri si Like-uri, atunci aceasta o sa fie vazuta de mai multi oameni (o sa creasca in reach, este considerata cu o relevanta mai mare pentru oameni). Deci, atunci cand dai Like unei postari, de fapt ii cresti vizibilitatea, ii ajuti si pe altii sa o vada. Like-ul tau (sau orice alta reactie; Share-ul si Comment-ul sunt considerate mai puternice in indexare) contribuie direct la popularizarea acelei informatii.
Ce face de fapt Doamna F., neajutand blogul sa fie vazut de cei din curte, de chiar prietenii blogului? Doamna F. (acum corporatie) il forteaza pe micul blog sa plateasca ca sa ajunga la oamenii din curte (publicitate = o suma de bani pe o perioada anumita si cu o estimare numerica de potentiali clienti, asa cum iti doresti). Si cat timp plateste publicitate, blogului ii merge bine, are vizibilitate, cat nu plateste, nu mai e bine. Si, ce e si mai frumos, Doamna F. are un fel de trepadusi securisti: daca ai facut publicitate o perioada (adica te-a citit ca ai ceva bani de investit), si apoi vine o vreme cand nu mai mai platesti, stimabila iti da in jos toate cifrele, de nu te mai vede nimeni, nici vecinu de taraba, d'apai cei din cartier, pauza. Bineinteles, sunt multe de spus ca, daca e un continut bun acesta se promoveaza de la sine in toata curtea, ca oamenii il vor da mai departe etc. Asa e, continutul bun se promoveaza singur dar, daca respectivul blog sau mica afacere nu are o baza mare de prieteni iar prietenii existenti nu il sustin cu un Like, un Comentariu, un Share, un ceva, toata comunicarea se va face intr-un ritm mult mai lent. Si respectivul, in loc sa se concentreze pe ce are el de facut acasa (pe flori, pe mancare, pe spectacole, sau ce are) se da de ceasul mortii, cum sa isi scoata la lumina marfa in fata lumii; si nu intelege de ce, daca a pus marfa pe taraba Doamnei, in curtea in care e toata floarea cea vestita, pe el nu il vede lumea.

Si, ca o concluzie

Daca apreciezi continutul cuiva, fie ca este un antreprenor, un mic magazin, un ONG, un blog etc. da-i ACUM like paginii sale.Stati linistiti, nu o sa va asalteze nimeni cu stirile de acolo (mecanismele Doamnei F. nu incurajeaza comportamentul acesta). Si ori de cate ori aveti ocazia, intrati pe la ei si dati acelor oameni un Like, Share sau Comment, nu va costa nimic. Astfel, faceti o fapta buna, ajutati informatiile de calitate pe care voi le apreciati, sa iasa la lumina, sa fie vazute si de altii. Si totodata incurajati si sustineti persoana respectiva sa mearga mai departe cu ceea ce face. In ultima vreme, de la prea multa bombardare cu informatii din toate partile s-a instalat un fel de non-actiune pe reteaua de socializare; oamenii au devenit mai lenesi in reactii, pur si simplu nu reactioneaza sau o fac mai greu, multi nu stiu despre aceste mecanisme sau se tem de datele care se strang in spate, despre ei, de la un click. Traim intr-o lume mercantila. Ca sa merg mai departe, trebuie sa tin cont si de regulile acestui joc, ca sa raman in joc. Sau sa caut canale alternative de distribuire a informatiei, ca sa ajung la cei care sunt interesati de ceea ce scriu. De scris, o sa tot scriu!