Infoalert : IMPORTANT! Citeste asta daca esti sofer si te opreste un politist in trafic. Te ajuta mult!
Exista foarte putini conducatori auto care nu au fost niciodata opriti in trafic de agenti rutieri. Totodata, exista insa si foarte multi soferi care nu stiu ce obligatii are politistul atunci cand ii opreste. Traiesc cu impresia ca au o multime de drepturi, iar politistul rutier trebuie sa le respecte si sa faca doar treburi justificate. Poate cel mai bun exemplu este impresia omului de rand conform careia nu are voie sa fie oprit de politie fara sa faca nimic. Iata ca forumul Politisti.ro ne explica cum sta treaba cu adevarat.

1. Politistul rutier e obligat sa se legitimeze in fata soferului - FALS
Conform legii 218 din 23 aprilie 2002 privind organizarea si functionarea Politiei Romane, ART. 41 prevede ca in exercitarea atributiilor de serviciu politistul este obligat sa prezinte insigna sau legitimatia de serviciu, dupa caz, pentru a-si face cunoscuta, in prealabil, calitatea, cu exceptia situatiilor in care rezultatul interventiei sau siguranta ulterioara a politistului ar fi periclitata. Cu alte cuvinte, atata timp cat agentul are insigna in piept, nu este obligat sa va arate si legitimatia. In plus, mai toti agentii au si un ecuson, pe langa insigna, pe care este trecut numele si functia.

2. Politistul rutier nu are voie sa te opreasca in trafic fara motiv - FALS
Daca ne luam dupa Hotararea Guvernului nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, agentul de la rutiera este indreptatit legal sa te opreasca fara motiv: Art. 182. - (1) Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizeaza prin executarea semnalelor regulamentare de catre politistul rutier sau, dupa caz, de catre politistul de frontiera, atunci cand constata incalcari ale normelor rutiere ori in situatia in care exista indicii temeinice despre savarsirea unei contraventii ori a unei fapte de natura penala, pentru identificarea persoanelor care au comis astfel de fapte si a bunurilor care fac obiectul urmaririi, precum si pentru verificarea detinerii de catre conducatorii vehiculelor a documentelor prevazute de lege. Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizeaza si in conditiile producerii unor calamitati naturale, dezastre sau a altor situatii care pun in pericol siguranta circulatiei. Atata timp cat legea ii ofera posibilitatea politistului sa opreasca orice autovehicul pentru pentru verificarea detinerii de catre conducatorii vehiculelor a documentelor prevazute de lege nu mai putem discuta de oprirea fara motiv si alte legende urbane de acest gen.

3. Soferul are dreptul sa ceara cand este oprit ordinul de serviciu cu informatii despre zona si data filtrului facut - FALS
Conform legislatiei, ordinului de serviciu este o dispozitie scrisa data de conducerea unei unitati prin care se cere uneia sau mai multor persoane salariate sa efectueze anumite actiuni, pe o perioada determinata in afara sarcinilor curente de munca ale compartimentelor din care fac parte persoanele respective. Or controlul autovehiculelor face parte din sarcinile curente ale politistului rutier. In plus, tot ce tine de loc, data si activitatea agentilor in cazul unui filtru face parte din cadrul unor dispozitii interne cu caracter secret ce pot fi verificate doar de superiorii agentului rutier, nu de oricine de pe strada. Aceasta este o impresie gresita a soferilor care, atunci cand sunt opriti, ar avea dreptul sa-l controleze la randul lor pe agentul rutier.

4. Cand politia te opreste pentru centura, nu are voie sa-ti dea amenda si pentru altceva - FALS
Realitatea este ca nu exista nicio prevedere legala despre acest aspect. Costatarea unor abateri ce incalca normele legale se poate face oricand, nu exista nicio restrictie in acest sens. Adica daca un politist te-a oprit pentru ca-ti functioneaza doar un far si observa si alte nereguli legate de acte sau starea masinii sau, mai rau, de starea soferului, poate lua masurile legale pentru fiecare in parte, in acelasi timp.

5. La amenda ai doua locuri unde semnezi: unul prin care recunosti fapta si al doilea ca iei la cunostinta de amenda. Deci puteti sa semnati ca luati la cunostinta de amenda, dar sa nu recunasteti fapta, si sa-l convocati la Tribunal sub asistenta juridica pe dumnealui - FALS
Procesului verbal de constatare a contraventiei nu are nicio rubrica speciala pentru a recunoaste fapta, exista doar rubrica Alte mentiuni, unde contravenientul poate solicita consemnarea opiniilor sale cu privire la continutul actului de constatare, cum sunt eventualele obiectiuni sau completari, etc. Mai jos pe tipizat contravenientul semneaza pentru ca a luat la cunostinta despre continutul procesului verbal si in baza acestei semnaturi primeste o copie a procesului verbal. Despre convocarea la Tribunal, aceasta afirmatie este o stupiditate, pentru ca politistul care intocmeste procesul verbal nu are calitate procesuala in cazul contestatiei procesului verbal, parte intr-un asemenea proces este institutia din care acesta face parte, respectiv unitatea/subunitatea de politie.

6. Daca te opreste Politia Rutiera si ti se pare ca fac vreun abuz poti suna la 112 si vine politia care va intocmi un raport - FALS
Despre sunatul la 112, e o mare tampenie si oricine se poate convinge singur daca studiaza legislatia care prevede foarte clar: Art. 32 din O.U.G. 34/2008, (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum urmeaza: a) apelarea abuziva a numarului unic pentru apeluri de urgenta 112, cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei; Tot in acest act normativ este prevazut faptul ca apelarea la numarul de urgenta 112 se face NUMAI pentru situatii de urgenta. Faptul ca esti oprit de un politist pentru control NU este o situatie de urgenta. In schimb, la 112 se pot semnala fapte violente daca acestea vin din partea agentului de rutiera.

7. In cazul in care esti oprit de o masina cu radar, ai voie sa ceri diferite acte, inclusiv certificatul metrologic - FALS
Lumea vorbeste ca daca esti oprit de politie, dupa ce ai incalcat viteza legala, ai anumite drepturi. Si anume, sa ceri: A. Legitimatia care atesta ca au dreptul de a lucra pe masina de radar. Sa aiba vizele la zi. B. Copie dupa certificatul metrologic al aparatului radar cu modelul si seria aparatului. C. Legitimatia care atesta faptul ca are dreptul de a conduce masina Ministerului de Interne. Sa fie vizata. D. Daca mai fac scandal, le cereti sa va arate ordinul de serviciu. Este un fel de foaie de parcurs in care scrie unde au voie sa isi desfasoare activitatea respectiva. In privinta acestor documente legitimatia care atesta ca au dreptul de a lucra pe radar ori legitimatia care atesta dreptul de a conduce masina Ministerului de Interne si copia dupa certificatul metrologic, sunt doar afirmatii infantile, similare cu cea privind ordinul de serviciu pentru ca e logic pentru orice om lucid ca asemenea documente au caracter intern, iar verificarea lor se face de seful ierarhic al politistului. Certificatul de verificare metrologica se poate solicita doar de instanta de judecata in cazul in care contravenientul formuleaza contestatie impotriva procesului verbal, iar acest document se trimite in copie instantei, in niciun caz conducatorului auto sanctionat.

Sursa: infoalert.ro