Revistamagazin.ro: Adevarata poveste a "broscutei" Volkswagen (Autor : GEORGE CUSNARENCU)

Un document extrem de interesant a aparut cu ceva timp in urma pe site-ul publicatiei britanice dailymail.co.uk. E vorba despre o ipoteza lansata de un istoric conform careia Hitler a furat schita de "masina a poporului", celebrul, astazi, Volkswagen, de la un inginer evreu pe nume Josef Ganz. S-a spus mereu ca liderul nazist este cel care in 1935 a desenat schita unei viitoare masini ieftine si economice in timpul unei intalniri cu designerul german Ferdinand Porsche. Unii vad in realizarea proiectului Volkswagen, singura mare reusita a fuhrerului german. Numai ca in cartea istoricului Paul Schilperoord, intitulata "The Extraordinary Life of Josef Ganz - the Jewish engineer behind Hitler‘s Volkswagen", lucrurile sunt plasate in alta lumina.
In discutia sa cu designerul german, Hitler spusese ca vrea o masina cu patru locuri, motor racit cu aer si care sa nu coste mai mult de 1.000 de marci germane. Pentru asta, insa, masina nu trebuia sa fie inventata, fiindca ea pur si simplu exista!
Fusese construita de Ganz si pretul ei fusese estimat tot la 1.000 de marci! Dadea Hitler dovada de o simpla ignoranta sau era dorinta lui de a ignora un constructor evreu pentru a promova un constructor arian? Nu se poate spune ca fuhrerul german nu stia nimic despre proiectul lui Ganz, cu atat mai mult cu cat el vazuse masina in 1933 la un show automobilistic din Berlin. Mai mult, Paul Schilperoord este de parere ca insusi Ferdinand Porsche a condus prototipul lui Ganz in 1931.
In fine, cu trei ani inainte de intalnirea istorica, cand cancelarul ii expusese "ideea sa" lui Porsche, intr-un hotel din Berlin, Ganz se afisase cu masina proiectata de el, pe care o poreclise Gandacul, un nume sub care este si azi cunoscut modelul german in restul lumii, alaturi de porecla "broscuta". Usoara, mica si economicoasa, masina lui Ganz semana foarte mult cu Gandacul (Beetle, cum ii zic englezii) construit ulterior de Porsche, considerat si azi cel mai mare constructor de automobile din istoria Germaniei.
Ideea lui Ganz se nascuse in 1928 cand realizase si primele schite ale unei masini populare care semana cu un gandac, din ratiuni de aerodinamica. E drept ca masina sa era prevazuta cu doar doua locuri, fiind mai degraba una sport decat una populara. Autorul interesantei carti mai spune ca nu cu multe zile inainte de intalnirea Hitler-Porsche, Ganz a avut probleme cu Gestapo-ul si revista lui auto a fost inchisa.
Ulterior, inventatorul Gandacului a emigrat in Elvetia si a murit in Australia in anul 1967. Cu toate aceste asemanari frapante, numele lui nu este mentionat in prima istorie a companiei VW si nici cu ocazia expozitiei Povestea Volkswagen din Wolfsburg. Azi, VW pune la indoiala atribuirea "broscutei" lui Ganz, datorita faptului ca multa lume in acea vreme vorbea despre conceperea unei masini mici cu pret scazut. Oficialii companiei germane mai afirma ca prin Hitler, dl Porsche a gasit finantarea necesara pe care Ganz nu a gasit-o, fiind astfel capabil sa transforme o idee populara intr-un proiect real. In fine, sa mai amintim ca Paul Schilperoord a semnat un contract cu o companie daneza pentru realizarea unui documentar despre Josef Ganz, care este programat sa iasa pe piata in ianuarie 2013.