Grupul Documentar Alfa (GDA) a intocmit un studiu pe marginea Uniunii Social-Liberale, alianta celor 3 partide din opoozitie: PSD, PNL, PC, din care puteti citi prima parte

Cine pierde si cine castiga din Alianta PSD-PNL? Dezvoltari si consecinte in vederea alegerilor locale si parlamentare din 2012

Anuntata alianta intre PSD si PNL, asa cum a fost ea anuntata de liderii celor doua formatiuni politice, pe criterii paritare atat la alegerile locale, cat si la cele parlamentare, va avea efecte deosebite asupra reprezentarii celor doua partide si asupra activului de partid social-democrat si liberal.
Prezenta analiza doreste sa arate ce ar reprezenta Alianta intre PSD si PNL, prin raportare la viitoarea reprezentare parlamentara a celor doua partide si prin raportare la ceea ce pot insemna alegerile locale pentru membrii semnificativi ai social-democratilor, liberalilor si conservatorilor. Intrebarile la care raspunde sunt urmatoarele:
◦Ce fel de baza are stabilirea unui criteriu paritar de reprezentare intre PNL si PSD, prin raportare la alegerile care au avut loc intre 2008 si 2009 (alegeri locale, alegeri parlamentare, alegeri europarlamentare si alegeri prezidentiale)?
◦Ce inseamna paritate intre PSD si ACD la alegerile locale din 2012? Cat de motivanta este o asemenea varianta pentru militantii si activistii celor doua forte politice?
◦Conform declaratiilor unor lideri politici si a unor realitati electorale (referendumul din 2009), cum se estimeaza a arata Parlamentul din 2012?
◦In ipoteza unui Parlament unicameral de 300 de parlamentari, ce va insemna aceasta pentru actualii parlamentari ai PSD si PNL, in situatia paritatii candidaturilor? Care va fi raportul de forte, in contextul unei noi geografii electorale?
◦in conditiile ipotetice atat ale echivalarii actualelor sondaje de opinie cu rezultatul votului de la generalele din 2012, cat si ale testarii altor scenarii, care ar putea fi consecintele asupra parlamentarilor actuali PSD si PNL, prin raportare la un Parlament unicameral de 300 parlamentari?

Analiza stabilirii criteriului paritar de reprezentare intre PSD si PNL. Baza politica sau baza electorala?

Cat este, deci, anuntata paritate intre PSD si PNL (ACD) bazata pe realitati electorale si cat e bazata pe negocieri politice? Raspunsul la aceasta intrebare il putem afla doar analizand raportul dintre PSD si PNL la cele 4 randuri de alegeri desfasurate in 2008 si 2009, din prisma mandatelor si numarului de voturi obtinute.
La nivel public si strategic, Alianta intre PSD si ACD este menita a asigura prezenta celor trei partide implicate in viitorul Guvern, dorind sa anuleze avantajul constitutional al lui Traian Basescu in desemnarea primului-ministru, ce s-a dovedit decisiv in 2004, 2008 si 2009. Explicatia publica furnizata de lideri este ca, desi fiecare partid va fi nevoit sa cedeze, cel putin se va asigura prezenta la guvernare si valorificarea pentru PSD si ACD a guvernarii, din toate punctele de vedere. Dincolo de criteriul paritatii, asa cum reiese din informatiile furnizate de mass-media, un alt criteriu este decisiv in realizarea Aliantei: criteriul conservarii pozitiilor la nivelele superioare de reprezentare (Presedinti CJ, municipii resedinta de judet, primarii de Capitala). Cei care sunt etichetati drept baroni (presedinti de organizatii si/sau presedinti de consilii judetene si de mari municipii), din PNL si PSD, isi vor conserva pozitiile si, in batalie doar cu cei de la PDL, au mari sanse sa ramana in functii: aliamta este una a status-quo-ului. Avand in vedere compozitia conducerilor celor doua partide si a influentei alesilor locali asupra deciziilor strategice, este de inteles, prin principiul conservarii, de ce vocile publice din cele doua partide la adresa Aliantei sunt aproape inexistente si periferice din punct de vedere al capacitatii de influentare.
Similar, Alianta are toate premisele de a fi extrem de profitabila pentru liderii celor doua formatiuni importante, Victor Ponta si Crin Antonescu. Printr-un soi de gentelmen’s agreement, pare a se fi stabilit sustinerea lui Victor Ponta de a fi premier in 2012 si a lui Crin Antonescu pentru prezidentialele din 2014.
Alianta este, deci, extrem de profitabila, pentru conducerea partidelor, pentru cei care iau deciziile importante si au influenta. Isi mentin influenta, se realeg in functiile publice si beneficiaza de roadele guvernarii. Totusi, la nivelul inferior, lucurile nu mai sunt atat de clare, aparand teza stabilirii candidatilor pe baza de sondaje sau negocieri pe plan local. Cat de profitabila este insa Alianta pentru baza partidelor, pentru membrii si militantii PSD si PNL, pentru primari, consilieri locali si judeteni, pentru parlamentarii fara functii de conducere? Baza paritara de reprezentare intre PSD si PNL cat serveste, deci, interesul partidelor si cat serveste intereselor liderilor lor politici (consolidare si pozitionare pentru obtinerea unei functii importante in stat)?

• Alegerile locale din 2008

In privinta raportului dintre numarul de voturi ale PSD si PNL, acesta a fost departe a fi unul paritar: 1,41 (Presedinti de Consiliu Judetean), 1,53 (vot politic la consiliile judetene) si 1,58 (votul pentru primar).
In privinta situatiei politice legate de votul pentru consiliile locale, inca o data diferentele in PSD si PNL sunt evidente: raportul intre numarul de mandate este de 1,3 in favoarea social-democratilor, iar raportul intre numarul de voturi primite de cele doua formatiuni politice este de 1,4 din nou in favoarea PSD.
Exista date chiar mai reprezentative pentru orientarea analizei. Situatia este si mai clara in cazul raportarii mandatelor obtinute de PSD si PNL: 3,4 (mandate Presedinti de Consiliu Judetean), 1,5 (mandate consilieri judeteni) si 1,6 (mandate primari).
Daca este sa consider primarii drept motoare electorale pentru formatiunile politice, numarul acestora ne arata cat de mare este disproportia de fote intre PSD si PNL: social-democratii au 1138 alesi dupa alegerile din 2008, iar liberalii doar 706.
La nivelul fiecarui judet, atunci cand e vorba de a raporta numarul de consilieri judeteni ai PSD la cei ai PNL (considerat vot politic), situatia este clar favorabila PSD (28 judete la 5 judete):
•Judete cu raport mandate (PSD/PNL) in favoarea PSD: Arges, Bacau, Bistrita-Nasaud, Botosani, Braila, Caras Severin, Constanta, Covasna, Dolj, Dambovita, Galati, Gorj, Harghita, Ialomita, Iasi, Mehedinti, Neamt, Olt, Prahova, Satu Mare, Salaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timis, Tulcea, Vaslui, Vrancea.
•Judete cu raport mandate (PSD/PNL) in favoarea PNL: Alba, Bihor, Brasov, Calarasi, Cluj, Giurgiu, Hunedoara, Maramures
•Diferente mici la mandate sau situatii inverse la primarii/consilii judetene: Arad, Buzau, Ilfov, Mures, Valcea.
La nivelul fiecarui judet, atunci cand e vorba de a raporta numarul de consilieri locali ai PSD la cei ai PNL, situatia este clar favorabila PSD (30 judete la 12 judete):
•Judete cu raport favorabil PSD: Arad, Arges, Bacau, Bistrita-Nasaud, Braila, Buzau, Caras-Severin, Constanta, Covasna, Dambovita, Dolj, Galati, Gorj, Harghita, Ialomita, Mehedinti, Mures, Neamt, Olt, Prahova, Satu Mare, Salaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timis, Tulcea, Vaslui, Vrancea, Bucuresti.
•Judete cu raport favorabil PNL: Alba, Bihor, Botosani, Brasov, Calarasi, Cluj, Giurgiu, Hunedoara, Iasi, Ilfov, Maramures, Valcea.
Alegerile parlamentare din 2008
Insumand numarul de voturi si de parlamentari obtinuti de fiecare partid in parte pentru Camera Deputatilor si Senat, raportul intre PSD si PNL arata astfel: 1,75 in ceea ce priveste mandatele si 1,8, comparand voturile obtinute de fiecare formatiune in parte.
Defalcat, pentru Camera Deputatilor si Senat, raportul PSD - PNL este urmatorul:
•Camera Deputatilor: 1,75 (mandate) si 1,78 (voturi).
•Senat: 1,75 (mandate) si 1,82 (voturi).
La nivelul fiecarui judet, atunci cand e vorba de a raporta numarul de parlamentari ai PSD la cei ai PNL, situatia este inca o data clar favorabila PSD:
•Judete cu raport de mandate PSD/PNL in favoarea PSD: Arad, Arges, Bacau, Bistrita Nasaud, Braila, Buzau, Caras-Severin, Constanta, Covasna, Dambovita, Dolj, Galati, Gorj, Harghita, Ialomita, Iasi, Ilfov, Mehedinti, Mures, Neamt, Olt, Prahova, Satu Mare, Salaj, Sibiu, Suceava, Timis, Tulcea, Vaslui, Valcea, Vrancea, Bucuresti
•Judete cu raport de mandate PSD/PNL in favoarea PNL: Calarasi, Giurgiu
•Judete cu raport de mandate PSD/PNL echilibrat: Alba, Bihor, Botosani, Brasov, Cluj, Hunedoara, Maramures, Teleorman
Alegerile europarlamentare din 2009
Totala disproportie intre PSD si PNL e si mai clara cand ne raportam la alegerile europarlamentare din 2009: 2,2 (raport mandate PSD-PNL) si 2,13 (raport voturi PSD-PNL).
Alegerile prezidentiale din 2009
Dezechilibrul PSD - PNL e evident si in cazul turului I al alegerilor prezidentiale: raport voturi PSD - PNL 1,55.
Concluzionand, dupa cum se observa din analiza celor 4 tipuri de alegeri care au avut loc in 2008 si 2009, problema paritatii nu s-a pus niciodata pentru alegatori. Disproportia dintre PSD si PNL este evidenta in favoarea social-democratilor. Asumarea paritatii, baza probabilei Aliante PSD-PNL, este rezultat doar al negocierii politice, fara a tine cont de realitatea electorala. Asa cum se observa, Alianta conserva puterea celor deja cu influenta si creeza probleme de reprezentare celor de la baza partidelor. O asemenea decizie comporta atat avantaje, cat si dezavantaje: formarea unei aliante puternice pe de-o parte si, pe de alta parte, frustrarea militantilor partidului mai important. Vom incerca sa aprofundam in continuarea asemenea aspecte si dezvoltari, referindu-ne la alegerile parlamentare si locale din 2012.