Bogdan Tiberiu Iacob publica pe Inpolitics articolul "De ce nu decreteaza Basescu starea de urgenta", pe care il puteti citi in continuare.
'Aflata in criza economica profunda, Romania se confrunta cu un "supliment" dezastruos: inundatiile. Cu toate acestea, Traian Basescu nu a fluturat nici macar ca o eventualitate posibilitatea decretarii starii de urgenta, iar motivele sunt mai degraba politice decit administrative, mai ales ca nici nu e prima oara cind se intimpla asta.
Ce avantaje ar aduce decretarea de catre presedinte (cu ratificarea de catre parlament) a starii de urgenta? In primul rand, s-ar crea un comandament de urgenta care ar gestiona operativ unitar situatiile din teren, operatiunile s-ar derula cu mai multa eficienta - in timpul calamitatilor naturale, spre exemplu, multi sinistrati inconstienti refuza sa paraseasca zonele de maxim pericol, ingreunind misiunea autoritatilor -, iar Romania ar transmite un semnal mult mai puternic Uniunii Europene, din perspectiva acordarii de ajutoare materiale. Spre comparatie, Obama a decretat stare de urgenta, in martie, in nord-estul SUA - desi inundatiile afectau un singur stat, Rhode Island - tocmai pentru a pune in functiune Departamentul pentru Securitate Interna si Agentia pentru gestionarea crizelor (FEMA).
La noi, legea 453/2004 prevede sa starea de urgenta se decreteaza, intre altele, atunci cind se impun masuri exceptionale pentru inlaturarea urmarilor unor dezastre, decizia fiind luata de seful statului si ratificata de parlament. In 2005, s-a cerut insistent, mai ales de catre opozitie, decretarea starii de urgenta din cauza inundatiilor, iar Traian Basescu s-a facut ca ploua. Si unii si celalalt aveau motivele lor: Basescu stia ca starea de urgenta ar fi impiedicat demisia guvernului Tariceanu, pe care o dorea cu disperare ca sa declanseze alegeri anticipate si sa obtina un scor si mai mare pentru puterea de atunci. Opozitia, in schimb, exact de asta nu voia sa auda, fiind complet nepregatita pentru anticipate, asa ca cerea de zor, prin PSD si PRM, decretarea starii de urgenta. Virf de lance era purtatorul de cuvint al PSD de atunci, Cristian Diaconescu, care denunta public manevra presedintelui cu anticipatele si cu starea de urgenta. Azi, trecut in barca presedintelui, Diaconescu tace milc. In 20005, dupa 69 de morti, Basescu argumenta ca dezastrul nu era chiar atit de mare incit sa necesite stare de urgenta. In ianuarie 2009, insa, nu s-a deranjat sa ii dea vreo replica usturatoare ministrului Videanu, atunci cind acesta anunta, senin, decretarea starii de urgenta in economie pentru a se face importuri de gaze fara licitatii. (Ulterior, Videanu a revenit asupra stupidului anunt, sugerind ca a fost o eroare de exprimare).
In acest moment, Traian Basescu are, la fel ca si in 2005, motive intemeiate sa nu decreteze starea de urgenta in judetele calamitate, si ele par a fi tot unele eminamente politice. Conform legii 453/2004, in cazul decretarii, in baza art.3 alin.b, a starii de urgenta pentru calamitati naturale, se creeaza, potrivit art.19, Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, sub conducerea nemijlocita a ministrului administratiei si internelor si in coordonarea primului-ministru. Altfel spus, pentru urmatoarele luni, pana in toamna, cand pericolul inundatiilor scade, in general, Vasile Blaga ar deveni un personaj cu o greutate exceptionala, plasat in lumina directa a reflectoarelor. Daca ministrul ar face fata onorabil sarcinilor respective, pentru Basescu ar deveni inca si mai greu sa il traga pe linie moarta in partid si in guvern, adica exact ambitia sa cea mai mare in acest moment. Cat despre PSD, nu mai sufla o vorba despre starea de urgenta din motivele exact inverse anului 2005: acum isi doreste cu disperare alegeri anticipate. Inca o dovada ca, in Romania, politicianismul nu se ineaca nici macar cu milioane de metri cubi de ploaie.'