CorectNews: Validitatea referendumului poate fi asigurata! (Autor: Adrian Severin)
Curtea Constitutionala a concluzionat ca validarea rezultatelor referendumului convocat in vederea destituirii Presedintelui Romaniei este conditionata de prezenta la urne a majoritatii cetatenilor cu drept de vot. Prin urmare cel putin 50% +1 dintre electori trebuie sa isi exprime vointa pentru ca aceasta vointa sa isi produca efecte obligatorii.
Unii vor opta pentru "Da" - adica, sa fie demis iar altii pentru "Nu" - adica, sa ramana in funtie. Daca suma lor va fi egala cu minimum 50%+1 dintre electori, castig de cauza va avea optiunea imbratisata de minimum 50%+1 dintre cei care si-au exprimat votul. Prin urmare, pentru ca seful statului sa fie demis, este necesar si suficient ca solutia demiterii sa fie sustinuta de 25%+1 dintre cetatenii cu drept de vot. In mod similar, pentru ca seful statului sa fie mentinut in functie, este necesar si suficient ca solutia mentinerii sa fie sustinuta de 25%+1 dintre cetatenii cu drept de vot. Asta spune Curtea Constitutionala ca ar spune Constitutia Romaniei.
In respectul statului de drept decizia Curtii Cosntitutionale trebuie respectata chiar daca ea nu ar fi corecta. Asta ne cere UE. Asta ne cere aliatul strategic SUA. Asta ne cere Presedintele suspendat. Asta a promis Primul Ministru Ponta. Asta a promis Presedintele interimar. Asa sa fie, deci!
Sa mentionam, in treacat, ca rezultatele referendumului vor trebui oricum validate de Curtea Constitutionala care va verifica conformitatea procedurii cu prevederile legii fundamentale. Interpretarea respectivelor prevederi a fost deja formulata si nu se vede cum Curtea ar statua dupa consumarea scrutinului in alta directie. Guvernul, Parlamentul si Presedintele-interimar nu au nici un rol in aceasta privinta. De aceea este de neinteles care ar putea fi efectul angajamentului luat de domnii Ponta si Antonescu in legatura cu respectarea deciziei Curtii Constitutionale. Singurul sens al acestei promisiuni ar fi ca, dupa finalizarea procedurii referendare, nu vor da o lovitura de stat. Or, ce conspirator da preaviz referitor la intentiile sale?! Asta arata ridicolul solicitarilor pompos formulate de Presedintele Comisiei Europene. Un ridicol inevitabil atunci cand aperi altceva decat afirmi. Oricum, angajamentele liderilor politici nu au cum impiedica exercitarea dreptului la insurectie a romanilor care ar vedea cum optiunile lor politice, democratic exprimate, sunt anulate prin tertipuri procedurale; cu atat mai mult cu cat la acele tertipuri s-ar recurge sub presiunea ilegitima a strainatatii.
Revenind la conditiile de validitate ale referendumului, ne-am putea intreba daca decizia Curtii Constitutionale nu cumva tinde sa schimbe regula jocului in timpul jocului? Un posibil rapsuns ar fi ca neconstitutionalitatea unei legi trebuie corectata oricand este descoperita. In orice caz, acum regula este mai favorabila Presedintelui-suspendat. El nu va putea fi demis doar cu voturile, sa zicem, a 10% din electorat ci cu cel putin voturile a 25%. Ceea ce nu este putin si asigura legitimitatea politica a optiunii populare.
Mai departe, obligatia Guvernului este aceea de a "asigura" (ca sa folosim acelasi cuvant cu cel la care a recurs Curtea Constitutionala) aplicarea corecta a regulilor jocului, in asa fel incat rezultatul jocului (al referendumului) sa poata fi validat. Daca in acest scop este nevoie de noi prevederi legale nu este nici o problema - ba este chiar obligatoriu - sa se recurga la Parlament. O lege noua menita sa garanteze aplicarea regulilor acceptate si cunoscute este perfect democratica. Ea este chiar impusa de standardele statului de drept.
Ca sa stim ce au de facut Guvernul si Parlamentul in perioada urmatoare trebuie sa analizam variantele posibile.
Sa zicem astfel ca 70% din cei care au votat s-au exprimat impotriva demiterii Presedintelui Basescu si deci, pentru ramanerea sa in functie, dar ca la urne s-au prezentat numai 30% din electorat. Optiunea politica va fi covarsitoare in favoarea Presedintelui-suspendat dar din punct de vedere legal ea nu va fi valabila. In consecinta, domnul Basescu nu isi va putea relua exercitiul mandatului.
Sa zicem apoi ca 70% din votanti s-au exprimat in favoarea demiterii, in conditiile in care la urne s-au prezentat tot 30% dintre alegatorii inscrisi pe liste. Și in acest caz, in ciuda caracterului covarsitor al optiunii politice consecintele juridice vor fi nule intrucat referendumul va fi lipsit de validitate. Ca si in ipoteza precedenta, cei care s-au pronuntat, nu isi vor vedea optiunea pusa in practica.
Un referendum nul produce efecte nule. Indiferent ca majoritatea care s-a exprimat in cadrul lui a fost pentru "DA" sau pentru "NU". Or, daca referendumul nevalidat nu produce efecte aceasta inseamna ca situatia existenta la data organizarii lui nu se schimba. In speta este vorba despre situatia caracterizata prin aceea ca Romania are doi presedinti si anume unul interimar - care exercita efectiv atributiile prezidentiale - si unul suspendat - care nu isi poate exercita competentele.
Ceea ce lipseste legislatiei actuale este reglementarea explicita a consecintelor unei asemenea situatii sau a masurilor necesare evitarii ei. Evident, lacunele legii nu pot fi invocate spre a se justifica lipsa oricarei masuri ori intoarcerea la situatia de dinaintea suspendarii. In prima ipoteza am ajunge intr-un blocaj. In cea de a doua un referendum nul ar avea capacitatea de a anula o decizie valabila de suspendare. Ceea ce este inadmisibil si ilogic.
Pentru evitarea disputelor inutile ar fi de dorit ca legea sa fie explicita. Este ceea ce ar trebui sa faca Parlamentul in urmatoarele zile. Urgenta, in acest caz in care este vorba exclusiv de clarificarea a ceea ce este implicit in lege, nu ar face nici un rau.
Legea ar urma, astfel, sa precizeze ca in cazul unui referendum nevalid care ar consemna, totusi, o majoritate impotriva demiterii Presedintelui, Parlamentul ar avea posibilitatea de a adopta o hotarare simetrica celei de suspendare, prin care propunerea de demitere supusa votului popular sa fie abrogata sau revocata. Consecinta juridica ar fi ca domnul Traian Basescu ar reveni la Cotroceni iar consecinta politica probabila ar fi ca razboiul dintre Parlament si Guvern, pe de o parte, si seful statului, pe de alta, va fi reluat, instabilitatea consecutiva lui urmand a se prelungi pana in 2014.
In mod corelativ, daca in cadrul unui referendum nevalid s-ar consemna o majoritate in favoarea demiterii Presedintelui, acesta ar putea demisiona punand astfel capat disputelor si instabilitatii politice. Consecinta juridica ar fi organizarea de alegeri prezidentiale in toamna, probabil odata cu alegerile parlamentare.
Daca nici una dintre solutiile voluntare de mai sus nu ar fi adoptata de Parlament, respectiv de Presedinte, Guvernul ar urma sa organizeze unul sau mai multe referendumuri, pana cand participarea necesara validarii va fi realizata. Intrucat Constitutia precizeaza ca un referendum trebuie organizat in maximum o luna de la suspendare dar nu spune nimic in legatura cu termenul de organizare a unui al doilea referendum, cand primul nu este valid, rezulta ca acest al doilea scrutin va putea avea loc la orice data rezonabila din viitor. O asemenea data ar putea fi chiar aceea a alegerilor parlamentare programate in toamna acestui an.
Mai exista posibilitatea ca referendumul sa aiba loc in mai multe zile. O asemenea practica exista in Europa si nici o lege romana nu i se opune. Ea nu asigura, insa, realizarea cvorumului constitutional ci doar o faciliteaza.
Spre a da un impuls suplimentar votantilor, ar putea fi legiferat votul obligatoriu cel putin pentru consultarile referendare. Aceasta ar insemna ca absentii sunt pasibili de amenda. Solutia ar fi excelenta, cel putin din punct de vedere moral. Vointa cetatenilor responsabili nu poate fi ostateca indolentei celor lipsiti de instinct civic. Intr-un an electoral si pe timp de criza va fi greu de gasit, insa, majoritatea parlamentara care sa o adopte si mai ales, autoritatea administrativa care sa o aplice.
De aceea, dand curs deciziei Curtii Constitutionale, legiuitorul ar putea adopta formula potrivit careia daca la incheierea perioadei rezervate desfasurarii referendumului se constata ca la vot nu s-au prezentat 50%+1 dintre cetatenii romani inscrisi pe listele electorale, procedura se prelungeste pana la sfarsitul zilei in care acel cvorum va fi fost atins. (Solutia ar putea fi, eventual, completata fie prin stabilirea unui termen limita pana la care se va prelungi votarea fie prin abilitarea Guvernului sau Parlamentului de a pune capat votului dupa scurgerea unei perioade de timp rezonabile.) De-a lungul acestui interval se mentine presedintia interimara a statului. Ar fi o formula eficienta, relativ simpla si, comparativ cu altele, economica. Literalmente ar fi singura care "asigura" cvorumul constitutional si prin el validitatea procedurii referendare.
Solutii exista. Totul este sa mai existe si imaginatie, hotarare, curaj, onestitate si dragoste de tara. Altminteri ne vom prabusi intr-un hoas politic cu consecinte economice si sociale greu de estimat si suportat.