Primarul Craiovei, Antonie Solomon, a incercat ieri sa dreaga busuiocul in problema carutelor care circula nestingherite prin mai multe zone din municipiu. N-a reusit insa decat sa dea din nou cu oistea-n gard, din cauza juristilor din subordine, care i-au intocmit un drept la replica penibil.

Dupa cum am mentionat in mai multe randuri in paginile cotidianului nostru, circulatia carutelor in municipiul Craiova a devenit, chipurile, legala in baza Hotararii Consiliului Local Craiova nr. 227 din 31 iulie 2003, prin care se stabilea ca vehiculele cu tractiune animala pot circula prin oras, insa doar prin anumite zone. In preambulul hotararii se mentiona pompos, dar neadevarat, ca este "in conformitate cu prevederile HG nr. 85/2003 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice". Minciuna ar fi iesit imediat la iveala daca cineva s-ar fi uitat in respectiva hotarare de guvern, unde, in art. 200, era clar consemnat: "Vehiculul cu tractiune animala nu poate fi condus pe autostrazi, drumuri nationale, in municipii sau pe drumurile la inceputul carora exista indicatoare care ii interzic accesul".

Ilegalitate cu imbunatatiri

Crezandu-se mai destepti decat parlamentul si guvernul la un loc, alesii urbei au persistat in greseala. In sedinta din 27 septembrie 2005, au adoptat Hotararea nr. 406/2005, prin care... o imbunatateau pe cea anterioara, adaugandu-i la art. 2 urmatorul alineat: "Atelajele ce se vor deplasa pe arterele municipiului Craiova, in zonele in care este permis accesul acestora, vor fi dotate obligatoriu cu dispozitive de retentie a dejectiilor animale". Juristi municipalitatii au dat unda verde acestei hotarari ilegale, care contravenea atat OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, cat si Regulamentului de aplicare a ordonantei, aprobat prin HG nr. 85/2003, ambele acte normative fiind in vigoare la acea data.
De altfel, primarul Solomon a trimis ieri dupa-amiaza, pe adresa redactiei GdS, un drept la replica in care recunoaste cu discretie adoptarea unei hotarari ilegale de catre consiliul local in 2003, "imbunatatita" in 2005.
"Prin HCL nr. 227/2003 s-a delimitat un perimetru in care nu au acces vehiculele cu tractiune animala in Craiova. La acea data este posibil ca executivul si consiliul local in exercitiu sa fi tinut cont de faptul ca se aflau in imposibilitatea de a respecta prevederile art. 65, alin. 2 din OUG nr. 195/2002, valabila la acel moment, conform careia administratorul drumului public era obligat sa amenajeze drumuri laterale destinate circulatiei vehiculelor cu tractiune animala", se mentioneaza in dreptul la replica al primarului.
Greseala recunoscuta ar fi fost, poate, pe jumatate iertata daca nu s-ar fi perpetuat.

Circulatie permisa cu sac de dejectii

Desi, cu trei saptamani in urma, functionarii primariei sustineau ca ambele hotarari ale consiliului local mentionate mai sus sunt in vigoare, ieri si-au amintit ca HCL nr. 227/2003 a fost abrogata de HCL nr. 241/2006 privind regulamentul de gospodarire comunala a municipiului Craiova, care la randul sau a fost abrogata prin HCL nr. 319/2009, intrata in vigoare pe 8 august 2009. Verificand cele doua hotarari ale CL Craiova, oricine poate vedea ca legislativul local n-a facut decat sa persiste in greseala si sa permita in continuare, ilegal, circulatia carutelor in anumite perimetre din oras.
Concret, prin HCL nr. 241/2006 s-a aprobat "Regulamentul privind stabilirea unor masuri pentru gospodarirea localitatii, precum si constatarea si sanctionarea faptelor ce constituie contraventii". In acest Regulament se mentioneaza la art. 18 urmatoarele: "Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 600 si 800 de lei, pentru persoane fizice: a) Accesul si circulatia vehiculelor cu tractiune animala in interiorul perimetrului: bulevardul Decebal, str. Caracal, str. Corneliu Coposu, bulevardul Nicolae Romanescu, str. Popoveni, bulevardul Raului, str. Brestei, str. Maria Tanase, str. Pascani, str. George Enescu, str. Constantin Brancoveanu, bulevardul Dacia; b) Deplasarea vehiculelor cu tractiune animala pe arterele municipiului Craiova, in zonele in care este permis accesul acestora, fara a fi dotate cu dispozitive de retentie a dejectiilor animale".
Altfel spus, carutele n-au voie sa circule in zona centrala a Craiovei, dar li se permite accesul in anumite cartiere marginase. Iar asta, desi Codul Rutier (OUG nr. 195/2002) interzice expres circulatia carutelor in municipii.

Juristi fara habar

Ca si cand n-ar fi fost suficient, pe 25 iunie 2009, Consiliul Local Craiova a adoptat Hotararea nr. 319, prin care aproba un nou "Regulament privind stabilirea unor masuri pentru gospodarirea municipiului Craiova, precum si stabilirea, constatarea si sanctionarea faptelor ce constituie contraventii". Intrat in vigoare chiar saptamana trecuta, pe 8 august, acesta modifica, la art. 29, doar cuantumul amenzilor, cuprinse acum intre 500 si 1.000 de lei, insa permite in continuare circulatia carutelor in anumite zone, in ciuda interdictiei din Codul Rutier.
In dreptul la replica transmis ieri, primarul Solomon sustine ca aceasta din urma hotarare a consiliului local e fara pata. "Adoptarea acestei hotarari s-a facut cu respectarea art. 128, alin. 1, lit. d) din OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, care stabileste ca atributie a autoritatii locale posibilitatea emiterii de reglementari referitoare la regimul de acces si circulatie, stationare si parcare pentru diferite categorii de vehicule pe drumurile pe care le administreaza. In acelasi timp, au fost respectate si prevederile HG nr. 1391/2006, prin care s-a aprobat Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002, concomitent cu abrogarea HG nr. 85/2003, in care nu se mai face referire la interzicerea accesului carutelor in municipii", mentioneaza primarul.
Afirmatiile edilului - formulate probabil de juristii institutiei pe care o pastoreste - sunt pe cat de incomplete, pe atat de gogonate. Mai precis, in OUG nr. 195/2002 se mentioneaza cat se poate de clar in art. 71, alin. 1: "Sunt interzise accesul si deplasarea vehiculelor cu tractiune animala, animalelor de povara, de tractiune sau de calarie, precum si animalelor izolate sau in turma pe drumurile nationale, in municipii si pe drumurile la inceputul carora exista indicatoare de interzicere a accesului".
HG nr. 1391/2006 nu face decat sa adopte regulamentul de aplicare a ordonantei, adica - explicand babeste pentru unii juristi care iau degeaba un salariu de la Primaria Craiova - sa detalieze prevederile ordonantei devenite lege, nu sa o contrazica, atunci cand mentioneaza la art. 164 cum trebuie sa fie conduse vehiculele cu tractiune animala "pe drumurile pe care le este permis accesul". Adica, ati ghicit, in afara municipiilor...

N-au voie caii, dar au voie carutele?

Pe de alta parte, aceeasi HG nr. 1391/2006 mentioneaza la art. 162: "Animalele de povara, de tractiune ori de calarie, precum si animalele in turma nu pot fi conduse pe autostrazi, pe drumurile nationale, in municipii si orase, precum si pe drumurile la inceputul carora exista indicatoare care le interzic accesul". Sa fi inteles juristii primariei ca in municipiu au voie doar carutele, dar fara cai? N-ar fi de mirare...
Cat despre dreptul autoritatii locale de a emite reglementari privind circulatia prin municipiu, nimeni nu il poate contesta. Insa aceste reglementari locale trebuie sa se supuna legii. Iar legea e clara, interzicand accesul carutelor in municipii!