Prim-ministrul Emil Boc a prezentat, la sfarsitul sedintei de Guvern de miercuri, 27 aprilie, lista principalelor proiecte in domeniile transport, energie, dezvoltare regionala, mediu, sanatate si justitie, care vor fi dezvoltate in parteneriat public-privat prin ministerele de resort.
In ceea ce priveste domeniul transporturilor si infrastructurii, seful Departamentului de Transporturi al PSD, senatorul Sorin Bota, este de parere ca e un lucru bun ca macar in ceasul al 12-lea Guvernul a facut un mare pas inainte, stabilind cel putin o lista minimala de proiecte pe care doreste sa le abordeze in regim de parteneriat public-privat.
Pentru ca aceste proiecte sa se si realizeze, senatorul PSD solicita Guvernului, in numele departamentului pe care il conduce, sa modifice de urgenta legea parteneriatului public-privat si sa revina la textul Ordonantei numarul 16 din 2002, ca forma a legii, ajustata cu precizari necesare privind adaptarea la normele europene de reglementare a parteneriatului public-privat, acestea fiind suficiente pentru ca proiectele sa inceapa a se derula.
Toate proiectele aferente sectorului de transporturi au fost cuprinse in strategia lasata la finalul mandatului PSD din 2004 si sunt cuprinse in proiectul de lege aflat in circuitul de aprobare de la Camera Deputatilor, pentru care Guvernul inca nu a binevoit sa-si dea acordul. Aceste proiecte se regasesc de asemenea si in legea privind necesarul de autostrazi pentru urmatorii 10 ani, lege pe care Guvernul ar face bine sa o sustina. Ne exprimam insa regretul ca nu avem finalizate aceste proiecte din domeniul transporturilor, inca din 2008, an in care ar fi trebuit ca tronsoanele de autostrada, pe care Guvernul, azi, doar intentioneaza sa le faca in regim de parteneriat public-privat, sa fie finalizate. Aceste tronsoane au beneficiat de contracte incheiate cu parteneri internationali, contracte pe care ei le-au anulat in 2005 in mod inexplicabil.
Conditia esentiala in realizarea acestor proiecte este transparenta procesului de atribuire a contractelor, si nu predictibilitatea in ceea ce priveste castigatorii licitatiilor, asa cum PSD a demonstrat la recent desfasurata licitatie pentru culoarul IV, cand, pentru 7 tronsoane din 9, au fost identificati castigatorii de catre seful Departamentului de Transporturi al PSD. Acest fapt demonstreaza subiectivismul, superficialitatea si modul clientelar in care se adjudeca licitatiile in Romania in domeniul transporturilor de catre actuala guvernare.