Decizia prin care Primaria Craiova a incercat sa elimine concurenta in domeniul transportului public de calatori s-a adoptat cu interpreta- rea subiectiva a legii.Monopolul pe care municipalitatea vrea sa-l instituie in activitatea de transport in comun, prin atribuirea gestiunii directe a acestui serviciu Regiei Autonome de Transport Craiova si scoaterea de pe piata a firmei SC Fratii Bacriz, are baza legala subreda. Incercand sa reteze concurenta in doi timpi si trei miscari, cam cum merg motoarele autobuzelor expirate RAT, functionarii au pierdut din vedere cel mai important dintre aspectele afacerii: RAT nu face parte dintre operatorii de transport care pot efectua transport public local de persoane in baza programului local prin curse regulate. In textul Legii nr. 92/2007, a serviciilor publice de transport public local, sunt prevazuti la art. 30 operatorii de transport si transportatorii autorizati in domeniu. Intre acestia nu se regasesc regiile autonome. Singura trimitere la acest tip de unitati se refera la societatile comerciale "rezultate ca urmare a reorganizarii administrative a regiilor autonome de interes local sau judetean ori a serviciilor publice de specialitate subordonate autoritatilor administratiei publice locale (...)". Tot la articolul 30 din Legea 92 se prevede ca pot intra in randul operatorilor si "compartimente sau servicii specializate de transport local ca structuri proprii ale autoritatilor administratiei publice locale sau ale asociatiilor de dezvoltare comunitara cu sau fara personalitate juridica, asa cum sunt definite la art. 22 alin. (2). "In tot textul Legii 92 nu exista alta referire la regiile autonome. Juristii primariei inca sunt de parere ca serviciul public specializat si regia autonoma de autoritate publica sunt acelasi lucru. Regia autonoma este considerata serviciu propriu al administratiei. De altfel, in Legea 92 se face trimitere la Legea 51 a serviciilor de utilitati publice, unde toti prestatorii din subordinea municipalitatii sunt denumiti servicii", a transmis purtatoarea de cuvant a primariei, Carmen Licu, parerea juristilor. Daca tot au inteles atat de bine Legea 51, functionarii ar putea avea ocazia sa explice eventual in instante si ce inseamna "respectarea principiilor economiei de piata, asigurarea unui mediu concurential, restrangerea si reglementarea ariilor de monopol", ca o "cerinta esentiala" care trebuie respectata conform art. 7.Cererea, pliata pe oferta RATAlta fateta a eliminarii concurentei in domeniul transportului public la Craiova este cea a evaluarii afluentei de calatori si a ofertei, asa cum sunt acestea definite in normele de aplicare a Legii 92. In mod bizar, caracteristicile retelei de transport din Craiova sunt determinate numai dupa numarul de calatori transportati de RAT si in functie de numarul de autobuze si tramvaie al regiei. Ca si cand masinile Bacriz circula goale. Eliminata fiind din studiu capacitatea, dar si beneficiarul masinilor Bacriz, studiul se pliaza perfect pe oferta... RAT. Intrebati cum au acceptat un astfel de studiu, functionarii primariei au spus ca reprezentantii SC Fratii Bacriz nu "au pus la dispozitia firmei care a intocmit documentatia informatiile solicitate", fara sa faca dovada ca i s-au si solicitat firmei aceste informatii societatii. Rablele RAT, piese de trafic internationalNici cu licenta detinuta de RAT Craiova, decizia primariei de a monopoliza transportul public nu capata consistenta. RAT a depus la dosar o licenta de transport persoane in trafic international, prin care operatorul este autorizat "sa efectueze transport rutier public de persoane in trafic international pe teritoriul Uniunii Europene in conditiile stabilite (...)". Directorul RAT, Marian Teodorescu, spune insa ca, mai nou, aceasta licenta este data pentru toate tipurile de transport: intern, national si international. "Nu este nevoie de alta licenta. De cand Romania a intrat in Uniunea Europeana, aceasta este licenta care se atribuie operatorului care indeplineste toate conditiile", a spus Teodorescu. Cu alte cuvinte, harburile pe care le-au ejectat europenii in garajele RAT pot face un Cernele - Bruxelles dus-intors la orice ora din zi si din noapte, ca au licenta. Iar gramada de autorizatii si licente pentru curse regulate din Ordinul 1.892 din 2006, pe rute interne si/sau nationale si/sau internationale, a fost pusa asa, sa fie. Chiar si asa, primaria are o problema cu licenta de la tramvaie. Primaria a anexat la dosar o autorizatie emisa chiar de institutia primarului, conform Legii 92, a transportului public local. Are tot dreptul sa emita aceasta autorizatie, insa numai daca operatorul face dovada ca este autorizat sau licentiat pentru acest tip de transport de Autoritatea Rutiera Romana, conform legii. Autorizatii si licente pe care primaria a refuzat sa ni le puna la dispozitie. Decizie doar pe hartieDecizia prin care primaria a avizat programul de transport si gestiunea directa a serviciului catre RAT nu produce efecte juridice, fiindca prefectura nu a acordat inca avizul de legalitate.