Mircea Geoana: Avem nevoie de un Avocat al Copilului, dar avem nevoie ca aceasta institutie sa aiba si dinti, nu sa fie inca o institutie decorativa
"Sustin cu energie infiintarea unui Avocat al Copilului. Din pacate, in 2009 o lege de acest gen a fost respinsa in Senat, si regret ca acest lucru s-a intamplat. Daca vom lucra cu totii mai bine de data aceasta si daca vom defini cu mai multa preciziune diviziunea muncii intre Avocatul Poporului si aceasta noua institutie, sau daca vom dori sa facem ceva mai energic, nu cred ca in Senatul Romaniei vom avea dificultati in a trece o lege generoasa. Nu pot sa ma angajez in numele colegilor mei din Senat, dar am simtit, in institutia pe care o prezidez, ca atunci cand exista o tema consensuala sau de interes general, de obicei colegii, indiferent de culoarea politica, nu au dificultati pentru ca legea sa mearga mai departe", a declarat, miercuri 6 iulie, Presedintele Senatului Romaniei, Mircea Geoana, cu ocazia lansarii raportului de cercetare "Administratie publica in beneficiul copiilor - Masurile generale de implementare a Conventiei privind Drepturile Copilului la nivel central si local in Romania", realizat de Organizatia Salvati Copiii.
Presedintele Senatului a aratat insa ca ar trebui regandita fundamental eficacitatea institutiei Avocatul Poporului, pentru ca in alte tari, inclusiv in cele nou venite in Uniunea Europeana, Avocatul Poporului "chiar are dinti", "cand rosteste ceva si se pronunta pe ceva chiar se intampla ceva". "Cred ca de multe ori avem senzatia ca facem niste institutii mai degraba din dorinta de a compensa faptul ca nu avem eficacitate in actiunile noastre. Sunt 100% pentru un Avocat al Copilului cu rugamintea sa regandim forta si impactul acestor institutii, pentru ca pana la urma le cream pentru a avea o gandire independenta si influenta in universul in care ne miscam", a mai spus Geoana.
El s-a pronuntat in favoarea unei abordari holistice si integrate in ceea ce priveste cadrul legislativ ce tine de protectia copilului, vorbind chiar despre necesitatea codificarii, intr-un singur act normativ, a tuturor legilor ce fac referire la acest subiect. Astfel, Mircea Geoana a facut referire la legea antreprenoriatului social , in conditiile in care in Romania deja 50% din prestatiile sociale sunt facute de catre mediul neguvernamental. De asemenea, Presedintele Senatului s-a referit si la discutiile despre regionalizare si a pus in discutie locul serviciilor publice. "Intrebarea mea este: intre un eventual nivel regional, un nivel judetean si un nivel local, care este locul potrivit, cine ce face, cum impartim resursele, sau cum dam mai multe resurse autoritatilor locale pentru a-si face mai bine datoria. Aceste intrebari nu au primit raspuns inca. Vreau ca in Senat, in comisia senatoriala care va analiza reorganizarea administrativ-teritoriala sa avem o discutie educata si serioasa in care sa stim ce servicii publice raman la nivel de regiune sau la celelalte niveluri, de comunitati mai mari sau mai mici", a mai declarat Mircea Geoana.
In contextul discutiilor despre legile ce tin de protectia copilului, Presedintele Senatului a pus in discutie si oportunitatea realizarii unui act normativ bazat pe principiul "niciun copil nu este lasat in urma", referindu-se la aspecte ce tin de scolarizare, de abandonul scolar, de abandonul scolar la copiii rromi, care este de trei ori mai mare decat in randul copiilor majoritari.
Mircea Geoana a propus, de asemenea, ca toate strategiile nationale, inclusiv cele pe domeniul protectiei copilului, sa fie in viitor adoptate prin lege si nu prin hotarare de guvern, cum se intampla acum, iar fiecare dintre acestea sa aiba anexe de implementare, pentru ca cei raspunzatori de punerea lor in aplicare sa poata fi trasi la raspundere daca nu isi fac treaba. "Suntem tara din Europa cu cele mai multe si mai bine scrise strategii, care stau undeva intr-un computer sau un raft. Nu mai putem continua asa. Propunerea mea este ca atunci cand un Guvern decide ca are nevoie de o strategie nationala, sa vina in Parlament, adoptam prin lege respectiva strategie, iar daca este nevoie de modificarea ei, atunci vii in Parlament si prezinti motivele pentru care trebuie sa modifici strategia actuala si iei un nou vot", a adaugat Presedintele Senatului.
In acest sens, Mircea Geoana a aratat ca exista deja 54 de strategii nationale pe diverse domenii, inclusiv cel al protectiei copilului. Presedintele Senatului a criticat slaba capacitate pe care o are in acest moment Romania de a face o legatura coerenta intre obligatiile internationale, precum Conventia ONU privind drepturile copilului si strategiile nationale. "Ne lipseste capacitatea de a transforma strategia in actiune publica si in actiune civica si sociala. Aici este marea slabiciune si putem legifera mai bine, dar adevarata problema este legata de transpunerea in actiuni practice si de a dirija resursele publice, private, public-private, non-guvernamentale, catre scopuri tangibile si masurabile", a afirmat el.
Potrivit Presedintelui Senatului, adevarata problema este daca statul roman este eficient sau nu, iar acest aspect trebuie sa-si gaseasca raspunsul in aplicarea unor criterii obiective, de performanta, de eficacitate, inclusiv in ceea ce priveste politicile de protectie a copilului.
Mircea Geoana a sustinut necesitatea realizarii unui set de criterii sintetice, masurabile, care sa fie instrumentul care sa arate daca in privinta protectiei copilului masurile luate sunt eficiente, iar acest domeniu sufera imbunatatiri. El a dat drept exemplu in acest sens intrumentul lansat recent de OCDE la Paris, "A Better Life Index", instrument ce masoara caliatea vietii pe baza a 11 indicatori si a propus realizarea unui instrument similar pentru protectia copilului si a facut un apel la specialistii interni si internationali pentru a furniza expertiza in realizarea acestui set de indicatori. "Cred ca a venit clipa ca, pentru starea copilului in Romania si pentru drepturile sale, sa venim cu un set de indicatori specifici, sintetici, analitici si masurabili, asa cum au facut cei din Scotia. Acest set de indicatori ne va ajuta sa fim mai precisi in urmarirea obiectivelor noastre: degeaba am o strategie pentru protectia copilului daca rata mortalitatii infantile creste, degeaba am o strategie foarte frumoasa daca rata abandonului scolar creste, degeaba am o strategie foarte frumoasa daca rata copiilor abuzati sexual si traficati in aceasta tara sau prin acesata tara creste. Aceasta diferenta intre bunele intentii si actiune concreta, pragmatica si programatica trebuie sa fie umpluta intr-un fel. Asa cum OCDE a lansat recent "Better Life Index", cu cateva criterii subspecifice, cred ca am putea sa vedem un set de criterii sintetice, care apoi sa devina obiective pentru administratia noastra si pentru actiunea guvernamentala a acestei tari, indiferent de culoarea politica a acestei guvernari", a mai declarat Mircea Geoana.