Cazul marinarilor romani rapiti de pirati pe 22 februarie a. c. in largul coastei somaleze tinde sa provoace un scandal international. Potrivit unor informatii, asiguratorul britanic al navei capturate in Africa are mari semne de intrebare referitoare la autenticitatea actului terorist invocat de armatorul grec pentru incasarea asigurarii. Din cate se pare, mediatizarea cazului ar fi stricat planurile armatorului Bright Balkan Shipping, Giorgios Stefanou (foto), care miza pe o derulare cat mai discreta a evenimentelor, asa cum se mai intamplase deja de cateva ori, coincidenta sau nu, in aceeasi zona a golfului Aden, pentru a incasa asigurarea. Anumite surse sustin ca piratii s-ar fi ales cu o parte infima din aceasta despagubire, grosul urmand a fi incasat de greci, ca tot se apropie sarbatorile pascale. Tocmai antecedentele cu pricina, cam numeroase in opinia asiguratorului, dar si o serie de reactii ciudate de dupa mediatizarea cazului, au starnit suspiciunile britanicilor de la Steamship Mutual Underwriting. Foarte interesant este faptul ca sotia capitanului roman al vasului capturat, Magda Hududui, ne-a declarat ca au ajuns si la ea astfel de informatii. Strategia oficiala prezentata de armator solicita cat mai multa discretie pentru rezolvarea situatiei. Aparent, mediatizarea rapirii vasului Saldanha (foto), cu cei 22 de marinari la bord, nu face decat rau, tensionand situatia si determinandu-i pe pirati sa-si mareasca pretentiile financiare. In realitate, acest lucru nu ar putea fi posibil in conditiile in care piratii somalezi probabil nu au vazut in viata lor un televizor, daramite sa mai asculte si stirile din Romania. Aici intervin suspiciunile asiguratorului britanic, care vede in aceasta discretie solicitata de armator mai degraba o tentativa de musamalizare, sustin sursele noastre, din anturajul echipei aflate acum pe coasta estica a Africii. Nu putem stii, de aici, cat adevar se afla in acest scenariu, potrivit caruia armatorul si-a inscenat capturarea navei doar pentru a incasa asigurarea. Cert este ca voci importante din interiorul asa-zisei celule de criza vin sa confirme banuielile asiguratorului. Sotia capitanului Adrian Hududui, Magda, ne-a marturisit ieri ca a auzit si ea de acest scenariu incredibil, dar refuza sa creada sau sa faca vreun comentariu pe aceasta tema. "Am auzit si eu de asa ceva, dar chiar nu stiu nimic si nu vreau sa fac vreun rau. Sotul meu era foarte incantat la semnarea contractului cu acest armator, nu s-a plans niciodata de el. Chiar daca e asa, pe mine nu ma intereseaza decat sa-mi vad sotul acasa", ne-a declarat Magda Hududui. Ea tinde sa-i dea dreptate armatorului grec, care sustine ca mediatizarea cazului nu face decat rau actiunii de recuperare a marinarilor. Supararea grecilor nu este insa bine indreptata impotriva romanilor. Reamintim ca cei care au facut primii publica rapirea vasului Saldanha sunt britanicii de la BBC, care si-au trimis pana si un corespondent pe nava de razboi HMS Northumberland, pentru a relata cat mai detaliat cazul. Potrivit surselor noastre, aparitia fregatei britanice a dat peste cap planurile celor care credeau ca vor avea parte de inca o sechestrare linistita, fara evenimente, urmata de plata asigurarii de rigoare, dupa scurgerea unui anumit termen. Insistam asupra faptului ca un astfel de scenariu, aproape neverosimil, nu este sustinut, deocamdata, decat de asiguratorii britanici, care au tot interesul sa fie foarte atenti cu banii lor, dar si de cateva persoane nedumerite de mersul evenimentelor. Pana si faptul ca, desi vorbesc acasa in fiecare zi, marinarii nu au transmis coordonatele vasului, iar armatorul nu a facut nici o solicitare scrisa catre Uniunea Internationala a Salvatorilor pentru a fi sprijinit, vin sa ridice cateva semene de intrebare. In plus, englezii nu inteleg cum de au ajuns piratii asa de buni, intrucat este cel mai mare vas capturat vreodata de teroristi in aceasta regiune. Una peste alta, desi nava de razboi britanica a supravegheat indeaproape vasul rapit, nu a sesizat ambarcatiuni cu femei, copii etc, adica "nada" folosita de regula de pirati pentru a determina vasele comerciale sa incetineasca, pentru a declansa apoi atacul armat si sa se urce la bord. Vom reveni. (Cristian ANTON)