Datorita inspectiilor stricte efectuate in ultimii ani de catre inspectorii Serviciului PSC (Port State Control-controlul navelor sub pavilion strain) la bordul navelor straine care intra in porturile autohtone, calitatea acestor nave sub pavilion strain ce fac escala in porturile romanesti a crescut semnificativ, a declarat pentru "Replica" Gheorghe Stroe, seful Serviciului PSC din cadrul Autoritatii Navale Romane (ANR). Astfel, numarul navelor straine retinute de catre inspectorii PSC din cadrul ANR in porturile romanesti, din cauza depistarii unor deficiente cu privire la respectarea normelor internationale de siguranta si securitatea navigatiei a fost, de la inceputul anului si pana in prezent, de 12, dintre care 3 nave sub pavilion strain (Georgia, Comorre si St. Vincent & Grenadines) au fost retinute in cursul lunii aprilie 2009. Din cele 3 nave retinute in luna in curs, doar una se mai afla, deocamdata, in Portul Constanta si a solicitatat deja reinspectia pentru a dovedi ca si-a remediat deficientele inregistrate la primul control PSC si ca poate parasi portul romanesc, a precizat Stroe. Alte state ale caror pavilioane erau arborate de navele retinute de inspectorii PSC ai ANR de la inceputul anului si pana la momentul actual sunt Indonezia, Cambodgia, Panama, Republica Moldova, Tonga, etc. De altfel, de-a lungul ultimilor doi ani, inspectorii PSC romani au trecut pe lista neagra la Paris Memorandoum (organizatie maritima a statelor UE ce impune standarde internationale obligatorii pentru toate navele care le viziteaza porturile, ca o conditie pentru accesul respectivelor nave in porturile comunitare) doar doua nave: una sub pavilion Panama si alta sub pavilion Georgia, a specificat seful Serviciului PSC din cadrul ANR. Demn de mentionat este si faptul ca Republica Moldova, cu toate ca nu este o tara cu deschidere la mare- decat cu acces la Dunare, pe o suprafata de cca. un kilometru, in Portul Giurgiulesti, unde autoritatile moldovene detin cateva dane si o capitanie (acces permis de partea ucraineana)- acorda dreptul de arborare a propriului pavilion, de complezenta, unor nave straine, desi exista si cateva nave ce chiar apartin Republicii Moldova, a mentionat Gheorghe Stroe. In privinta celor mai dese deficiente inregistrate de inspectorii PSC romani la bordul navelor straine pe care le verifica, Stroe a mentionat ca se vizeaza in special echipamentele si instalatiile care trebuie sa functioneze ireprosabil in cazuri de urgenta. Daca aceste echipamente, instalatii, dispozitive, etc. nu functioneaza la testul inspectorilor ANR, atunci efectul este retinerea respectivei nave, a specificat seful Serviciului PSC. Exemple in acest sens sunt imposibilitatea comunicarii prin telefonul de la bordul navei intre compartimentul de comanda al navei si camera carmei. Aceasta deficienta denota faptul ca intr-o situatie de urgenta, cand comunicatia obisnuita intre comanda navei si camera carmei nu mai functioneaza, comenzile comandantului navei trebuie transmise, la carma, telefonic. Daca nici acest sistem nu mai functioneaza, atunci nava nu mai poate fi guvernata corespunzator. Alte deficiente intalnite in ultima perioada de inspectorii PSC sunt si defectiuni ale generatorului electric de avarie, absenta consemnarilor in fisele care inregistreaza timpii de munca si de odihna ai membrilor echipajului (este interzisa munca membrilor echipajului fara o odihna minima obligatorie de 6 ore consecutive), probleme de management al calitatii, defectiuni ale separatorului de santina, defecte la tubulaturile de combustibil sau chiar lipsa unor sisteme functionale de comunicatii la distanta, la bordul unor nave sub pavilion strain, a adaugat Gheorghe Stroe. (Catalin Constantinescu)