Institutul de Politici Publice (IPP) a facut bilantul sesiunii legislative , din care puteti citi incontinuare prima parte.
'Cea de-a doua sesiune parlamentara incheiata in decembrie 2010 a aratat, in primul rand,cat de adanca este fractia intre Putere si Opozitie si cat de reduse sunt astazi, din pacate,sansele concilierii in numele interesului public pe care parlamentarii pretind ca il reprezinta.
In lipsa unui consens politic asupra principalelor obiective de dezvoltare a societatii romanesti, disputa dintre Putere si Opozitie a paralizat activitatea Legislativului in aceasta sesiune, niciuna din parti nefiind dispusa sa investeasca minime eforturi pentru a depasi acest obstacol.
Tensiunile existente in plan public intre Putere si Opozitie au escaladat pana la situatii de blocaj in activitatea propriu zisa a legislativului. A fost sesiunea cu cele mai multe apeluri la Curtea Constitutionala pe care Opozitia le-a inaintat, o explicatie in acest sens fiind si tensiunile politice intre formatiunile componente ale Parlamentului. Pe acest fond se poate explica constiinciozitatea parlamentarilor puterii din cele doua Camere: pentru prima data, nu mai putin de 18 deputati (majoritatea din PDL) au atins o rata de 100% prezenta, un record in activitatea sesiunii la Camera Deputatilor.
In ceea ce priveste prezenta la lucrari, din cauze politice asumate public de partidele de
opozitie, parlamentarii PSD si PNL au participat in aceasta sesiune la mai putin de 47% din totalul sedintelor de plen (la Camera si la Senat). Explicata ca o formula de protest politic, solutia absenteismului de la lucrarile din plen ridica in discutie o serie de aspecte cu caracter financiar, invocate timid de catre liderii PDL, in sensul incasarii de venituri din participarea la sedinte la care in fapt deputatii si senatorii Opozitiei nu se prezentau.
Discursurile politice nu si-au gasit ecou concret in masuri efective de contabilizare a absentelor reprezentantilor Opozitiei la sedintele plenului, asa cum se intampla de mult prea multe ori in spatiul public cat se anunta pompos anumite intentii de reforma si disciplinare a celor platiti din banii publici.
Entuziastele planuri ale Presedintei Camerei Deputatilor s-au frant ca urmare a propriilor ei greseli. La inceputul acestui mandat, Presedinta Camerei Deputatilor anunta cateva initiative legislative printre care si sanctionarea chiulului din Parlament pentru ca, in toamna acestui an, sa greseasca grav intr-una dintre sedinte trecand cu vederea absenteismul din sala si de fapt lipsa de cvorum in adoptarea in plen a legii educatiei. Lipsa ei de experienta a fost dur penalizata de Opozitie, insa din pacate incidentul s-a oprit la stadiul de disputa publica in legatura cu oportunitatea inlocuirii Presedintei Camerei, ci nu a fost canalizat spre avansarea, de catre Opozitie, a unor modificari concrete in texul Regulamentului intern de organizare a sedintelor Camerei Inferioare, cu sanctiuni pana la cele penale pentru incalcarea legii prin consemnarea unui rezultat fals al votului. Nici actualul Statut al Parlamentarilor si nici Regulamentele celor doua camere nu contin, de altfel, prevederi cu titlu sanctionatoriu aplicate chiar celor care fac legile in Romania, astfel incat sa se stopeze toate situatiile de fals des intalnite in Parlament, nu doar in acest mandat (adoptarea legilor cu lipsa de cvorum, "imprumutarea" cartelelor de vot intre parlamentari, semnarea in beneficiul colegilor in registrul de prezenta etc.)
Blocajele din Parlament in sesiunea septembrie - decembrie 2010 demonstreaza si faptul ca, spre deosebire de alte domenii de activitate, aici regulile nu functioneaza la fel de strict, cutumele s-au estompat si ele, astfel ca pe rand, atat Puterea cat si Opozitia, au facut reguli noi si au reactionat in mod unic in contextul disputelor politice. Crearea de reguli noi ad-hoc inseamna ca cele existente fie nu sunt recunoscute de actualele partide din Parlament, fie nu sunt suficiente pentru a reglementa situatii noi, ceea ce ar trebui sa se traduca printr-o nevoie larga de amendare a cadrului regulamentar in mod sistematic, si nu prin boicot, asa cum s-a intamplat in aceasta sesiune. Din pacate, in afara catorva schimbari (mai ales in ce priveste functionarea Biroului Permanent, si ea blocata) s-a ratat si in 2010 sansa modernizarii pe fond a Regulamentelor celor doua Camere. Zicala, avem legile dupa chipul si asemanarea parlamentarilor, se probeaza astazi din plin.'