Cu toate ca Ministerul Transporturilor si-a propus sa instituie o disciplina in ceea ce priveste contractele incheiate cu diverse firme de apartament, administrate de rudele unor functionari din institutiile statului, pentru executarea unor lucrari de anvergura, se pare ca la Constanta lucrurile au scapat de sub control. Unul din cei 3 consilieri superiori ai Directiei Judetene pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National (DJCCPCN) Constanta, Eugen Coja, a reusit sa transforme institutia la care este angajat intr-o adevarata afacere de familie. Daca proiectarea si executia variantei de ocolire a Constantei, cofinantata de Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare (BERD), a fost atribuita prin licitatie internationala asocierii dintre consortiul de firme italienesti si spaniole Astaldi SpA - FCC Construccion SA, contra sumei de 144. 730. 611 euro, a ajuns, cu dedicatie, pe mana firmei controlata de Coja. Firma italiana Astaldi SpA, administrata de Luca Pier Canino a reusit sa prinda radacini puternice in Romania punand mana si pe contractul de dezvoltare si modernizare a Aeroportului International Henri Coanda din Otopeni, si cel de construire a noului terminal de pasageri de la Aeroportul Cluj-Napoca, dar si la tronsoanele de autostrada. Fiind extrem de aglomerati cu lucrari de mare anvergura, reprezentantii firmei Astaldi SpA au decis sa incredinteze lucrarile de descarcare arheologica firmei impusa de DJCCPCN, si anume societatii Deprom SRL, si nu Muzeului National de Istorie si Arheologie (MINA), cum ar fi fost normal. Cum Directia de Cultura are in responsabilitate mentinerea legalitatii pe linia protectiei arheologice, a fost la indemana si atribuirea contractului de descarcare arheologica, cu atat mai mult cu cat firma la care facem referire este controlata de un angajat al directiei, Eugen Coja. Dupa cum a consemnat in declaratia de avere postata pe site-ul institutiei, Eugen Coja, angajat al Directiei pentru Cultura, este nimeni altul decat sotul Lucicai Coja, administratorul societatii constantene Deprom. Firma de apartament situata pe aleea Lirei, specializata in lucrari de arheologie, a incheiat recent un contract extrem de pagubos pentru MINA. Increngatura atribuirii contractului se explica, in linii mari, astfel: cum - necum Astaldi atribuie contractul de cercetare/descarcare arheologica firmei Deprom, si nu Muzeului de Arheologie, insa firma Deprom nu poate face lucrarile decat cu angajatii de specialitate, pe care ii are muzeul. Asa ca Deprom incheie un contract cu MINA, insa are grija sa nu plateasca foarte mult pentru serviciile prestate de angajat, in acest sens mentionand in documente un termen extrem de vag - "sapatura manuala", care nu include si desene tehnice, fotografii sau ridicari topografice, lucruri care in mod normal completeaza tabloul lucrarilor care se fac in situatia data. In plus, sapaturile arheologice contractate de Deprom au ajuns sa fie executate - tot din considerente de economie - de 8 muzeografi, si nu de arheologi, cum ar fi normal. Custurea trece cu vederea neregulile contractualeIn plus, contractul cu numarul 2105/01/21/052009 nu asigura echipamentele necesare celor 8 muzeografi, care in loc sa isi desfasoare activitatea la muzeu sunt nevoiti sa isi desfasoare lucrarile pe santier in conditii inumane pentru ca directorul muzeului, Gabriel Custurea (foto), a neglijat anumite aspecte extrem de importante din contract, cum ar fi bonificatiile angajatilor. Potrivit muzeografilor, acestia ar trebui sa beneficieze din partea firmei de aparate de fotografiat, laptopuri, rulete, dar si de asigurarea transportului, insa acestea au ramas la stadiul de povesti. "Este un contract atat de gaunos, incat poate fi incalcat de catre firma fara nici o retinere. In mod normal, nu beneficiarul isi impune conditiile, ci contractantul. Adica muzeul ar fi trebuit sa impuna conditiile, dar domnul Gabriel Custurea a semnat un contract fara sa ne consulte. Am ajuns sa parcurgem zeci de kilometri pe jos pana la punctele de lucru pentru ca nu ne avem transportul asigurat. Sunt situatii in care suntem transportati pe cheltuiala muzeului, ceea ce nu este normal. Pe langa gentile cu unelte suntem nevoiti sa ne caram apa si mancarea de acasa", au declarat muzeografii, nemultumiti ca nu beneficiaza de apa pe timp de canicula, umbrele, scaune sau de bonificatii la salariu. Prin contractul semnat pe data de 21 mai a. c. , Gabriel Custurea, directorul MINA, recunoaste ca Deprom este singura entitate cu care va colabora pe parte de logistica si operatiuni de sapaturi manuale pe tronsoanele de autostrada Constanta, Cernavoda si Medgidia, motiv pentru care si-a mai permis un bonus: a pus la bataie materialele din dotarea muzeului pentru sapaturi. In traducere: munca si pe bani putini, si cu materialele de-acasa! Vom reveni. (Alexandra VASILE)