Prezenta vinului romanesc pe piata va fi amenintata dupa integrare, atat de produsele mai ieftine si de o calitate mai buna, dar si de produsele de renume din spatiul comunitar si care vor fi accesibile si pe piata romaneasca. Pentru a face fata acestor provocari, producatorii romani vor trebui sa se preocupe de cresterea calitatii vinului, dar si de promovarea marcilor romanesti in strainatate, a aratat Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, la o conferinta despre vinuri, in cadrul Expo Drink. El a declarat ca romanii ar trebui sa ia ca exemplu tarile traditional consumatoare de vinuri, unde s-a inclinat balanta spre consumul unor vinuri de calitate superioara.
Potrivit datelor prezentate la conferinta, Romania produce anual sase milioane de hectolitri de vin, din care insa doar 400.000 reprezinta un vin de calitate. Scheele ii indeamna pe producatorii romani sa creasca ponderea vinului de calitate, si asta pentru a putea face fata competitiei de pe piata comunitara, in care Romania va intra dupa integrare.
O alta problema a vinului romanesc este slaba lui reprezentativitate pe pietele externe. Pentru a putea fi competitiv pe piata comunitara este necesar, in primul rand, ca vinul romanesc sa fie cunoscut. Scheele a afirmat ca specialistii romani trebuie sa creeze acea marca de vin romanesc pe care sa o promoveze pe pietele externe. Producatorii trebuie sa tina cont de faptul ca dupa integrare, pentru a putea patrunde in tarile cu traditie in acest domeniu, vinul romanesc va concura cu marci renumite, preferate de consumatori in primul rand pentru marca in sine. De la 1 ianuarie 2007, piata romaneasca va fi invadata si de vinuri mai ieftine, producatorii din statele europene confruntandu-se cu un exces de produse, permitandu-si sa le vanda la un pret mai mic. De asemenea, romanii vor avea acces si la marcile de renume din tarile traditional producatoare de vinuri, pe care le vor prefera vinurilor romanesti, chiar daca au un pret mai ridicat. (Simona Necula)