Gandul informeaza: PRIMA CALATORIE PRIN NOILE STATII DE METROU DIN BUCURESTI. Reportaj Gandul: cum se lucreaza la noua magistrala de metrou.
Muncitorii astupa crapaturile prin care se infiltreaza apa cu spuma poliuretanica si monteaza traversele pentru calea de rulare. Doua noi statii de metrou urmeaza sa fie date in folosinta la inceputul verii.
Statiile de metrou "Pajura" si "Parc Bazilescu" vor fi puse in functiune la inceputul verii, daca nu intervine ceva neprevazut. Acest lucru inseamna ca traseul 1 Mai, Parc Bazilescu va putea fi facut in 5 minute.
Lucrarile au inceput inca de pe vremea lui Ceausescu, insa tunelurile au fost lasate in conservare incepand cu 1994. Timp de doi ani s-a mai lucrat doar la eliminarea infiltratiilor de apa din pereti. Din 1996, insa, din cauza materialelor solide care se infiltrasera aici, peretii tunelului s-au deformat, astfel incat constructiile au fost abandonate complet.
Dupa reluarea lucrarilor, principala sarcina a muncitorilor a fost tot eliminarea infiltratiilor de apa, prin injectarea crapaturilor cu spuma poliuretanica, lucru care se intampla si in prezent. Dupa ce aceasta operatiune se va termina, va incepe si montarea celui de-al doilea inel al tunelului, care va camasui constructia.
La statia Pajura au inceput deja sa se monteze traversele pe care se va monta sina. La statia "Parc Bazilescu" inca se "slefuieste" calea. De altfel, potrivit sefilor punctelor de lucru, lucrarile sunt gata "la rosu". Tot ce mai trebuie facut pana la intai iunie este montarea sinelor, a cablurilor electrice si spatiilor tehnice. "Peronul va fi pavat cu granit adus din Germania. Placile vor fi montate in model romb. Stalpii de sustinere vor fi placati cu metal", explica Eugeniu Berceanu, seful punctului de lucru de la statia Parc Bazilescu.

Tunele in pamant, tunele de aer

Pe langa lucrarile efectuate la tunelul prin care va trece trenul, deasupra se fac ultimele finisaje la tunelul de ventilatie, unde sunt amplasate si spatiile tehnice. Pe langa niste puturi sapate in beton se monteaza usi rosii, construite sa reziste la foc deschis timp de o ora fara sa cedeze. Un incendiu pe canalul de ventilatie ar fi un cosmar pentru calatori. In tunelul trenului, in schimb, muncitorii dau gauri cu bormasina si injecteaza spuma care sa tina apa la distanta. "Observati ca apa picura din tavan. Umezeala a urcat prin pereti si s-a depozitat pe plafon", spune Eugeniu Berceanu. Intr-adevar, in unele locuri apa picura serios. La jumatatea tunelului dintre statia Parc Bazilescu si Pajura apa curge serios.
"Am deviat-o special in aceasta parte, care urmeaza sa fie betonata pentru a nu mai avea probleme", explica seful punctului de lucru. Apa a fost, de fapt, inamicul principal al constructorilor. Sapaturile s-au facut pe sub doua apeducte din zona Podului Constanta. Zona a trebuit sa fie ranforsata cu mult beton si fier, cu verificarea fiecarui milimetru pentru a nu permite infiltratiile.
In statia Pajura, lucrarile sunt intr-un stadiu mai avansat. Muncitorii parjolesc betonul pregatind montarea placilor de granit. Plafonul statiei a fost acoperit cu un material ignifug, urmand sa fie vopsit in scurt timp. Tot aici, pe langa scarile rulante se pregateste si montarea unui lift pentru persoanele cu handicap. Termenul de finalizare a lucrarilor este de 1 iunie.

Planuri de viitor

Odata cu darea in functiune a statiilor Pajura si Parc Bazilescu acestea se vor adauga magistralei 4 a metroului bucurestean care mai cuprinde Gara de Nord 2, Basarab 2, Grivita si 1 Mai. Metrorex estimeaza ca pana in 2015 s-ar putea finaliza si urmatoarele statii ale magistralei 4, si anume Laminorului si Zarea. Exista de asemenea planuri ca tot linia 4 de metrou sa fie prelungita pana la Gara Progresul (Berceni), trecand prin statiile Hasdeu, Palatul Parlamentului, Catedrala Mantuirii Neamului si Eroii Revolutiei. Pentru aceste planuri, insa, nu exista inca studii de fezabilitate. Potrivit directorului general al Metrorex, Gheorghe Udriste, costurile finalizarii statiilor Pajura si Parc Bazilescu se vor ridica la 75-80 de milioane de lei, bani asigurati de la bugetul de stat.