Producatorii de tigarete din Romania ar putea sa depaseasca termenul-limita de implementare a avertismentelor grafice pe pachetele de tigarete impus de Ministerul Sanatatii, potrivit Mediafax. Si asta pentru ca, din motive pur tehnice, este nevoie de 18 luni pentru implementarea avertismentelor grafice, dupa cum au stabilit reprezentantii industriei si ministrul Nicolaescu.
Or, desi "Ordinul a fost publicat la 3 mai, imaginile in format de inalta rezolutie vor fi puse la dispozitie abia de acum incolo. Prin urmare, pana la 1 iulie 2008 avem mai putin de 14 luni pentru pregatirea proiectului si exista riscul serios de a rata termenul- limita", a declarat Gilda Lazar, corporate affairs director al companiei JTI, citata de Mediafax.
Lazar a adaugat ca procesul este foarte laborios, costurile de implementare situandu-se intre 600.000 si 800.000 de euro pentru fiecare stil de tigarete. Procesul va fi ingreunat in special din cauza ca imaginile trebuie tiparite in cele patru culori de baza, care se adauga culorilor pachetului, fiind necesari cilindri tipografici suplimentari si, implicit, extinderea spatiului in tipografie. "In plus, tutunul este un produs inalt higroscopic, fiecare picatura de cerneala putand induce modificari calitative ale produsului. Din acest motiv, este nevoie de teste suplimentare care, de asemenea, presupun costuri si timp. In concluzie, planurile de afaceri vor fi date peste cap, intr-un continuu efort de a tine pasul cu imaginatia si zelul celor care stabilesc regulile in Romania", a mai spus Gilda Lazar.
Cu toate acestea, producatorii de tigarete vor adopta noile reglementari cu conditia ca forma si configuratia imaginilor sa nu aduca prejudicii imaginii brandurilor. "Nu avem nimic impotriva acestei abordari atat timp cat marimea si amplasamentul avertismentelor respective ne permit utilizarea marcilor noastre.
Consumatorii trebuie sa poata distinge cu usurinta marcile intre ele, iar producatorii trebuie sa poata amplasa vizibil marcile proprii, precum si insemnele acestora", este de parere Peter Imre, corporate affairs director Philip Morris.

"Fumatorii mor mai tineri"

Reamintim ca ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a emis la 3 mai un ordin prin care producatorii vor fi obligati sa aplice pe pachetele de tigari, incepand cu 1 iulie 2008, avertismente care combina textele deja existente cu imagini reprezentantive sau informatii suplimentare sugestive. Astfel, pentru textul "Protejati copiii: nu-i lasati sa inspire fumul dumneavoastra!", avertismentul combinat va contine si o imagine cu un copil care respira printr-o masca de oxigen, iar pentru mesajul "Fumatul poate dauna calitatii spermei si scade fertilitatea", reprezentarea vizuala arata un carucior pentru copii gol. Textul "Fumatorii mor mai tineri" va fi insotit de imaginea unui picior de care este agatata eticheta de la morga.