stirimm.ro informeaza: Senatorul Bota masoara autostrazile
Guvernarea PDL, aproape de finalul celor doua mandate, reuseste performanta de a inaugura numai proiectele incepute de fosta guvernare PSD si contra-preformanta de a nu inaugura nici un proiect de infrastructura pe care guvernarea de dreapta, in doua mandate, sa-l fi inceput. Chiar si recent inaugurarta, cu jumatate de panglica (pentru ca ei se multumesc cu jumatate de masura), autostrada cu o singura banda pe sens, Medgidia - Constanta, este un proiect inceput de PSD pe care, in opt ani de mandat, guvernarea de dreapta nu a fost in stare sa-l termine integral.
De altfel, in aceste zile, Ministerul Transporturilor ne anunta "marea performanta" de renegociere, pentru a nu stim cata oara, a contractului cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania, contract compromis si triplat ca si pret datorita primei negocieri facute de "pacostea din transporturi" din perioada 2005 -2006, ministrul Gigi Dobre. Ceea ce incearca ei acum, pe final de mandat, nu este altceva decat sa dea o solutie pentru continuarea acestui proiect. Pentru corecta informare a opiniei publice, trebuie sa mentionam ca marele succes de negociere la 6 milioane euro pe km, practic se adauga la diferenta deja cheltuita pentru acesti km de catre Bechtel pana in prezent, si anume pe tronsonul Campia Turzii - Gilau (52 km), Bechtelul a cheltuit 11.5 milioane de euro pe km, in loc de 5,6 cat au fost negociati initial in contractul semnat in guvernarea PSD. Diferenta de bani cheltuita pana in acest moment se regaseste in partea construita intre judetele Salaj si Bihor, pe tronsonul de 64 de km, care se afla in proportie de 60% terminat si pentru care Bechtel mai cheltuie inca 6 milioane de euro pe fiecare km. Pentru a exemplifica, printr-un calcul simplu, se observa ca din totalul de 1,2 miliarde euro cheltuiti pana in prezent, 52,5 km au fost construiti la un pret de 11,5 milioane euro pe km, ramane astfel o diferenta de 596,25 milioane euro care au fost cheltuiti pana acum pentru 64 de km, tronsonul dintre judetele Salaj si Bihor, la care au negociat sa mai plateasca 384 milioane de euro (6 milioane euro/km).
Aceste sume se adauga de fapt la diferenta cheltuita pana in acest moment, astfel incat la finalul celor 116 km de autostrada, pretul pe km se va incadra in deja consacrata suma de 13,5 milioane euro pe km.