Administratia Fluviala a Dunarii de Jos (AFDJ) Galati ar putea castiga circa o jumatate de milion de dolari prin tranzactionarea fierului vechi din epava navei Rostock, adica aproximativ 3.500 de tone de material feros reciclabil, la Bursa Romana de Marfuri.
Dupa ce specialistii AFDJ au evaluat marfa existenta pe “Rostock“, s-a ajuns la concluzia ca nu va putea fi valorificata nici macar la fier vechi. Colacii de sarma cu care era incarcat cargoul ucrainean atunci cand s-a scufundat nu mai sunt buni de nimic, fiind degradati in totalitate.
Conducerea AFDJ Galati a declarat “Monitorului de Galati“ ca ieri a evaluat stadiul lucrarilor care se executa pe Bratul Sulina, pentru scoaterea din Dunare a fostului cargou ucrainean. Pana la 4 februarie, lucrarile de ranfluare a navei scufundate in urma cu 13 ani trebuie finalizate.
Reamintim ca, in urma cu trei luni, mai precis la inceputul lui octombrie 2004, Administratia AFDJ Galati incheia contractul de ranfluare a epavei “Rostock“, de refacere a senalului navigabil pe Bratul Sulina si a malurilor afectate sever de scufundarea fostului cargou ucrainean. Lucrarile au demarat imediat, iar la inceputul lui noiembrie prima bucata din epava, mai precis prova, a fost scoasa la suprafata si transportata cu o macara plutitoare pana la kilometrul 107 de pe Bratul Sf. Gheorghe, acolo unde AFDJ a amenajat o rampa speciala pentru depozitarea fierului vechi provenit de la “Rostock“. De atunci, lucrarile au continuat conform graficului stabilit intre cele doua parti contractante, iar la trei luni de la demararea lucrarilor, beneficiarul este multumit de modul in care se desfasoara operatiunile de ranfluare a epavei.

Din motive de mediu s-a schimbat locatia pentru fierul vechi

Administratia Fluviala a Dunarii de Jos a fost nevoita sa mute amplasamentul rampei unde se depozita fierul vechi provenit de la epava “Rostock“-ului. Initial, locatia a fost stabilita la kilometrul 107, pe Bratul Sf. Gheorghe, acolo unde a si fost dusa prova fostului cargou ucrainean. Cercetarile facute de inspectorii de mediu au stabilit insa ca depozitarea fierului vechi in acel loc afecta serios ecosistemul din zona, motiv pentru care locatia a fost schimbata. In prezent, rampa de depozitare a fierului vechi de pe “Rostock“ se afla tot pe Bratul Sf. Gheorghe, dar la kilometrul 109, pe malul stang, mai in aval.
In momentul de fata, pe fundul Dunarii se mai afla circa 90% din corpul navei scufundate in urma cu 13 ani, prova fiind deja taiata si scoasa din apa. Specialistii consortiului international “Titan-Multraship-Deltacons“ cauta acum solutii pentru a ranflua si restul corpului navei, care cantareste peste 3.000 de tone.

Conform contractului mai sunt 4 saptamani pana scapam de epava Rostock

Conform prevederilor contractuale, lucrarile care se executa la epava “Rostock“ trebuie finalizate pana la 4 februarie. Avand in vedere ca a ramas mai putin de o luna pana la termenul-limita, este greu de presupus ca lucrarile vor fi gata la timp, tinand cont de faptul ca pana acum nu a fost scoasa din Dunare decat a zecea parte din epava si ca ranfluarea navei nu este singura operatiune care trebuie terminata in acest interval. Dupa cum declara “Monitorului de Galati“, conducerea AFDJ Galati, deocamdata lucrarile sunt in grafic, insa nu se poate spune daca ele vor fi finalizate la timp sau nu, partile fiind obligate sa respecte contractul, in care sunt prevazute si sanctiuni. Tot in contract este stipulat ca, in luna care a mai ramas, trebuie facute toate lucrarile, atat cele de scoatere a epavei din apa, cat si cele de refacere a malurilor si a senalului navigabil.