Romania se afla pe locul opt in Uniunea Europeana in ceea ce priveste constructia de autostrazi, dupa cum arata o statistica realizata de Eurostat, oficiul european de statistica. Incredibil sau nu, in aceasta statistica Romania depaseste tari cu greutate din blocul comunitar, cum ar fi: Germania, Marea Britanie, Franța, Olanda, Italia, Belgia etc. Va prezentam cați kilometri de autostrada are fiecare stat din Uniunea Europeana. In plus, va prezentam si cați kilometri de autostrada au construit statele europene in ultimii douazeci de ani. Mai exact, din 1990 si pana in 2010. Trei state nu apar in analiza noastra: Grecia, Letonia si Malta, pentru acestea nefiind disponibile toate datele.

Clasamentul autostrazilor

Asadar, din tot blocul comunitar, cei mai mulți kilometri de autostrada se afla in Spania. Spaniolii au aproape 14.000 de kilometri de autostrada. Ei sunt urmați de Germania (12.813 kilometri), Franța (11.163 de kilometri). Doar aceste trei state au peste zece mii de kilometri de autostrada fiecare. A patra poziție este ocupata de Italia, care este urmata de Marea Britanie, Olanda, Portugalia. Romania este la coada clasamentului, ocupand locul 20, dar s-ar fi putut clasa si mai jos, daca erau publice datele exacte din Grecia, Letonia, Malta.

Evoluție 1990 - 2010

Daca analizam din perspectiva cresterii procentuale, Romania se afla pe locul opt in UE. Un loc chiar bun! Țara noastra avea anul trecut 321 de kilometri de autostrada, fața de 113 de kilometri in anul 1990. Ceea ce inseamna un avans de 185%. Iar acest avans procentual plaseaza Romania pe locul opt! Prima poziție este ocupata de Irlanda, unde numarul de kilometri de autostrada s-a majorat de aproape 26 de ori in ultimii douazeci de ani. In termeni procentuali, ar insemna un avans de 2500%. Marile state ale Europei se afla in a doua parte a clasamentului, cu cresteri sub 100%. De unde rezulta ca, procentual, ii depasim pe francezi, nemți, italieni sau britanici.
Sa nu uitam contextul

Totusi, dincolo de acest avans procentual, este important sa vedem care sunt referințele, care sunt cifrele de la care se pleaca in momentul in care comparam anul 1990 cu anul 2010. Astfel, chiar daca totalul autostrazilor a urcat cu doar 7% in Italia in ultimii douazeci de ani, cifrele la care ne raportam lasa Romania foarte in urma. Cu alte cuvinte, nu este importanta doar variația procentuala, aceasta putand fi inselatoare in unele situații. De exemplu, Italia avea 6.193 de kilometri in 1990. Și chiar daca in ultimii douazeci de ani s-a realizat destul de puțin la acest capitol, infrastructura rutiera din Italia o depaseste cu mult, cu foarte mult pe cea din țara noastra.

Cei mai mari constructori

Dar sa vedem cine a construit cel mai mult in intervalul menționat! Cea mai harnica țara la capitolul autostrazi a fost tot Spania. Autoritațile spaniole au construit 8.807 kilometri de autostrada in ultimii douazeci de ani. Ceea ce inseamna circa 450 de kilometri pe an! Urmatorul loc este ocupat de Franța, care si-a marit volumul de autostrazi cu 4.339 de kilometri. Aproape 2.000 de kilometri au construit si nemții in acesti ani. Romania a construit doar 208 kilometri, aproape cat Slovacia. In spatele nostru sunt state precum Bulgaria, Cehia, Cipru, Luxemburg. Totusi, aceste țari au o suprafața cu mult mai mica decat a Romaniei, astfel incat, daca am compara suprafața cu numarul de kilometri construiți, am avea mari sanse sa ne trezim chiar pe ultimul loc.

Intrebare importanta

Intrebarea ar suna cam asa: de ce unele din marile state europene (cum ar fi Marea Britanie sau Olanda) nu au mai construit asa de mulți kilometri de autostrada in ultima perioada? Raspunsul este pe cat de simplu, pe atat de adevarat: pentru ca nu prea mai au nevoie, pentru ca au o infrastructura rutiera destul de completa.