Vanzarile Dacia in Romania au cazut cu 54,9% in luna decembrie a anului trecut, fata de perioada similara din 2007, la 3.622 de unitati, iar pe parcursul intregului an 2008 livrarile au totalizat 84.719 autovehicule, in coborare cu 16,7%, constructorul auto inregistrand astfel scaderi record. In decembrie 2007, Dacia a comercializat in Romania 8.037 unitati, iar in tot anul a livrat 101.799 autovehicule. "Dacia a vandut in decembrie (2008 - n.r.) 3.622 de bucati, o cadere sub orice critica", a declarat vicepresedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe.
Dacia anunta in luna decembrie a anului trecut ca vanzarile pe piata locala au scazut cu 52,3% in noiembrie si ca dupa primele unsprezece luni ale aceluiasi an livrarile au coborat cu 13,5%, la 81.097 unitati. Prin scaderea vanzarilor cu 16,7% anul trecut pe piata locala, Dacia inregistreaza astfel pentru al treilea an consecutiv un declin al livrarilor in Romania.
Anul 2005 a fost de varf pentru vanzarile constructorului auto pe plan local, cu 113.276 comercializate si o crestere de 41,5% fata de 2004, avans datorat in principal introducerii pe piata a modelului Logan Sedan, in ultima parte a lui 2004.
Prin cele aproape 85.000 de unitati vandute anul trecut, livrarile Dacia se situeaza la un nivel apropiat de cel din 2004, cand producatorul de la Mioveni a livrat pe piata auto locala putin peste 80.000 de unitati.
Numarul de autovehicule vandute in luna decembrie a anului trecut (3.622 de unitati) reprezinta cel mai scazut nivel pentru aceasta luna in ultimii zece ani. Constructorul auto a avut un volum lunar apropiat de cel din decembrie 2008 in ultima luna din 2001, cand a comercializat 3.891 unitati.
Nivelul maxim al tuturor lunilor decembrie din ultimii zece ani a fost atins in 2004, cand Dacia a livrat 8.846 autovehicule pe plan local.
Volumul vanzarilor din ultima luna a lui 2008 confirma tendinta descendenta din ultimele luni. Livrarile din decembrie au fost cu 22,9% sub cele din noiembrie (4.698 unitati), iar vanzarile din noiembrie cu 29,5% sub cele din octombrie (6.664 autovehicule).
In prezent, uzina de la Mioveni este inchisa, producatorul apeland la oprirea temporara a activitatii pentru a evita acumularea de stocuri.
Productia fabricii a fost oprita in zilele de 30 si 31 octombrie, precum si pe 13 si 14 noiembrie. La 20 noiembrie activitea a fost intrerupta din nou, pana pe 7 decembrie. Lucrul a fost reluat pentru trei zile, iar din 11 decembrie 2008 si pana la 11 ianuarie 2009 uzina este, de asemenea, inchisa.
Directorul general al Automobile Dacia declara, la sfarsitul lunii octombrie a anului trecut, ca producatorul auto nu-si va indeplini obiectivele pentru 2008, adica productia a 310.000-320.000 de autovehicule destinate atat pietei interne, cat si exportului, nivelul asteptat fiind de 260.000-270.000 de unitati, cu 50.000 de vehicule mai putin decat planurile initiale.
Motivele invocate in repetate randuri de catre oficialii Dacia pentru scaderea vanzarilor au fost legate de importul masiv de masini second-hand din 2008, la care se adauga efectele crizei economico-financiare, manifestate prin reducerea cererii.
Taxa auto aplicata in perioada 1 iulie - 15 decembrie 2008 prevedea un cuantum mai mare pentru masinile noi, insa o valoare semnificativ mai mica pentru autovehiculele vechi. Astfel, in a doua jumatate a anului trecut vanzarile de masini noi au inceput sa scada, iar cele de second-hand de import sa creasca semnificativ.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile si companiile furnizoare de componente pentru industria auto au cerut de mai multe ori limitarea importurilor masive de vehicule rulate, argumentand ca toata industria auto nationala este grav afectata din cauza importurilor.
Invocand protejarea industriei auto nationale si a mediului, Guvernul Tariceanu a decis sa tripleze taxa auto (incepand cu 15 decembrie 2008) pentru masinile rulate si la cele noi cu motorizari Euro 4 de peste 2 litri. Au fost exceptate, in schimb, autoturismele noi Euro 4 cu motoare mai mici de 2 litri, masinile Euro 5, cele electrice sau hibride.
Noul Executiv, prin vocea noului ministru al Mediului, Nicolae Nemirschi, a anuntat la sfarsitul lunii decembrie a anului trecut ca va modifica din nou taxa auto, o decizie in acest sens fiind asteptata dupa 15 ianuarie. Taxa auto ar putea fi redusa ca valoare la momentul inmatricularii si inclusa ulterior in impozitul platit anual de catre proprietarul vehiculului, la un nivel calculat in raport cu gradul de poluare, aceasta fiind una dintre variantele analizate de Guvern pentru modificarea regimului de taxare auto.