Majoritatea bancilor au ridicat exorbitant dobânzile si comisioanele la creditele vechi. Clientii sunt jecmaniti pe fata, pentru ca platesc o rata cu 45%-50% mai mare luna aceasta, la unele unitati bancare. Goana bancilor dupa profituri grase le împinge pe acestea sa calce în picioare orice regula de moralitate în relatia cu clientii. Acum si la nivel oficial, unele unitati bancare au recunoscut ca duc lipsa de clienti noi la împrumuturi, mai ales la cele ipotecare. În consecinta, managerii din centralele bancilor au decis sa creasca dobânzile la creditele existente deja în sold, pentru a-si mentine o rata a profitabilitatii cu care s-au obisnuit. Majorari considerabile sunt si la creditele noi, dar procentele de crestere nu au fost semnificative. Zilele acestea, mai multe banci au anuntat cresteri substantiale la dobânzi. La creditele noi acordate, Alpha Bank a urcat dobânda la creditele de nevoi personale în lei cu 5,5%, la UniCreditTiriac Bank au crescut cu 5%, iar la Banca Româneasca s-au majorat cu 4%. Unele unitati au anuntat cresteri "temperate" la aceleasi tipuri de credite: 1,5% în plus pentru cei care vor lua credit de la Raiffeisen Bank si 1% la Banca Transilvania. Doar ca politica acestor doua institutii este de a majora dobânda mai des si cu procente mai mici. Alte banci comerciale au ridicat dobânzile la creditele vechi (din sold). Banca Româneasca a crescut dobânda la creditul ipotecar cu aproape 5%, de la 8,6 la 13,31%. La Banca Transilvania, creditele din sold în lei sunt mai scumpe cu 0,5%, iar ipotecarele în euro au o dobânda mai mare cu 1,25%. La Piraeus Bank, dobânda la creditul de nevoi personale în lei se actualizeaza din trei în trei luni, în functie de indicele de referinta ROBOR. Dobânda anuala efectiva (DAE) la aceasta banca a ajuns la 34%, la o marja a bancii de 12%, plus ROBOR. Si BCR a crescut dobânda la creditele vechi, dar numai la cele în lei, cu 1,2%. 
Bancpost a marit dobânda haotic Exista banci care au majorat foarte mult ratele clientilor cu credite vechi, invocând conditiile crizei internationale. Practic, au crescut si dobânda, si unele comisioane bancare cu câteva procente, dar ratele s-au marit cu 45-50%. Printr-o scrisoare, Bancpost si-a informat clientii care au deja credite la banca despre faptul ca, "din cauza schimbarilor semnificative, înregistrate în ultima perioada pe piata financiara internationala (...)", banca a majorat rata anuala a dobânzii clientilor la 19% si va percepe un comision de administrare lunar de 0,59% "aplicabil la balanta". Numai ca, în realitate, rata clientului creste cu 50%, de la 505 la 758,87 lei. Unul dintre clientii Bancpost, care se considera înselat prin aceasta practica, s-a adresat GdS pentru a arata "escrocheria la care am fost supus". "Luna trecuta am avut rata 505 lei, acum este 721 de lei, iar de la banca m-au anuntat ca luna viitoare va fi 758 de lei. Cum se justifica aceasta crestere? Am mers la conducerea bancii de la Craiova si erau alte 20 de persoane în situatia mea. Conducerea unitatii ne-a spus ca trebuie sa ne obisnuim cu ideea. Nu este posibil sa ajung la rata dubla în doi ani", a spus clientul Bancpost care s-a adresat redactiei. În situatia persoanei de mai sus sunt multe altele. Conducerea de la Craiova a Bancpost a refuzat sa faca vreun comentariu, pe motiv ca normele interne ale institutiei nu permit acest lucru si ca numai de la Bucuresti se poate raspunde. În cele din urma, directorul Sucursalei doljene a Bancpost, Nicolae Ristea, a precizat ca în jur de 20 de persoane din Craiova au reclamat la banca faptul ca nu-si mai permit sa plateasca noile rate bancare marite: "Cei nemultumiti trebuie sa formuleze în scris o reclamatie si se va analiza în Centrala bancii". Pâna la închiderea editiei, Centrala Bancpost din Capitala nu a formulat nici un raspuns cu privire la cresterea cu 50% a ratelor clientilor. 
Avocatii spun ca este abuziv Iulian Urban, presedintele casei de avocatura Urban&Asociatii, sustine ca o astfel de practica precum cea de la Bancpost este abuziva, iar clientul în cauza are multe cai de atac, fara sa fie nevoit sa accepte sa fie sclavul care plateste tribut bancii. "Este o clauza abuziva. Legea nr. 289/2004 privind creditul de consum si Legea nr. 193/2003 privind practicile abuzive spun ca banca nu are voie sa creasca dobânzile decât daca le negociaza cu clientul. Consumatorul care vi s-a adresat dumneavoastra poate sa reclame la Banca Nationala, la Protectia Consumatorului si sa se adreseze instantei. Noi îi oferim asistenta gratuita daca se va adresa instantei. Oferim asistenta gratuita tuturor celor aflati în aceasta situatie", a spus Iulian Urban. În schimb, directorul Oficiului Regional pentru Protectia Consumatorului pe regiunea Oltenia, Petrica Dumitrescu, a precizat ca, daca scrie în contractul cu banca faptul ca aceasta poate modifica dobânzile, atunci clientul ar pierde în instanta. Dumitrescu îi sfatuieste pe cei care se simt înselati de banci sa mearga la Protectia Consumatorului, pentru a reclama acest lucru.  
La BCR, povara începe dupa un an Chiar daca banca sustine ca nu a majorat dobânzile la creditele în sold de aproape un an, clientii care au contractat anul trecut sau acum doi ani credite de nevoi personale fara garantie si cu dobânda fixa în primul an au surprize din anul al doilea. Ratele lor cresc destul de mult, din cauza ca între timp indicii de referinta au luat-o la galop. Problema este ca banca nu poate asigura clientul, la semnarea contractului, ca dupa primul an cu dobânda fixa urmeaza o anumita dobânda variabila. "Noi le spunem clientilor la semnarea contractului ca peste un an dobânda variabila poate sa creasca sau sa scada, dar nu avem cum sa stim exact cât va fi", a afirmat unul dintre directorii unei unitati BCR din Craiova. Banca a facut un calcul comparativ: o persoana care a luat un credit la o dobânda fixa pe un an de 7,4% a platit o rata de 391 de euro; dupa un an, la dobânda variabila de 10,4%, clientul are de plata 494 de euro, deci o crestere cu 26%. Pentru cei care nu-si permit sa plateasca ratele mai mari se gasesc solutii: banca îi refinanteaza si înca un an acestia platesc vechea rata cu dobânda fixa, dar se prelungeste durata creditului. 
Clienti refuzati, produse sistate Putinii potentiali clienti ai bancilor sunt selectati riguros, iar la unele unitati bancare s-a renuntat la anumite produse. De exemplu, Banca Transilvania a restrictionat drastic creditele în euro la împrumuturile ipotecare. Alte banci acorda bonificatii importante în analiza dosarului de credit doar acelor persoane care mai au sau au mai avut împrumuturi la unitatea respectiva. 
Val de reclamatii Unele banci craiovene recunosc ca se confrunta cu o acuta lipsa de clienti. Altele recunosc si faptul ca în ultima perioada se confrunta cu o serie de reclamatii de la clienti. "Au mai venit oameni la noi si au spus ca nu-si mai permit sa plateasca rata dupa ce dobânda a devenit variabila, dar le-am explicat ca exista posibilitatea refinantarii creditului, astfel încât sa plateasca aceeasi rata mai mica înca un an", a precizat directoarea unei agentii bancare. Alt manager de banca a declarat ca "institutia a informat clientii ca, daca nu le convine dobânda si nu-si pot achita ratele, pot sa vina sa ramburseze anticipat creditul, fara comision".