Interviul pentru ocuparea unei slujbe poate fi, de cele mai multe ori, destul de stresant. Emotiile sunt de obicei cu atat mai mari cu cat sunteti pentru prima oara la un interviu. Ce anume trebuie spus si ce trebuie evitat in cadrul unui interviu trebuie sa stiti inca de acum.
Dificultatea unui interviu deriva din faptul ca angajatorul trebuie convins intr-un timp foarte scurt ca sunteti cel mai potrivit pentru postul scos la concurs. Potrivit specialistilor, persoana care participa la un interviu trebuie sa nu uite ca intervievatorul nu evalueaza doar ceea ce i se spune, ci si forma in care i se spune, analizand cat de profesionista, clara si concisa este exprimarea. De aceea, specialistii recomanda evitarea cuvintelor "deci", "mmmm", "stiti", care au patruns in vocabular ca si cuvinte de legatura, dar care dau impresia de nesiguranta. De aceea, in momentele in care va coplesesc emotiile si va pierdeti sirul ideilor, mai bine luati o scurta pauza, cereti-va scuze si continuati apoi sa va expuneti calm punctul de vedere cu privire la tema pusa in discutie. Incercati insa ca pauza respectiva sa nu fie mai mare de cateva secunde. Momentul de respiro va va ajuta sa evitati situatia in care sa dati un raspuns nedorit. De asemenea, fiti cat se poate de sincer si nu veti fi nevoit sa va contraziceti sau sa faceti pauze mari.
Evitati jargonul in discutia cu angajatorul
Cu toate ca este important sa demonstrati ca sunteti un profesionist, specialistii recomanda evitarea jargonului in discutia cu angajatorul deoarece, contrar parerii multora, acesta nu va impresiona. Exemplul sugerat de specialistii in domeniu este exprimarea de genul "Propunerea noastra este de a crea o sinergie, pentru a valorifica ROI-ul", din care intervievatorul nu va intelege probabil nimic, cu atat mai mult daca nu lucreaza in domeniu (e posibil ca societatea angajatoare sa fi contractat o firma de resurse umane pentru a face angajarile). Oricum, oricat ati fi de capabil, trebuie sa va faceti inteles de cei din jur, mai ales daca visati la o pozitie de conducere.
Pentru a nu parea prea infumurat sau nepoliticos, nu vorbiti inainte de a fi intrebat pentru ca persoanele care se incapataneaza sa raspunda inainte de a li se fi adresat intrebarea nu par nici increzatoare si nici bine pregatite. In plus, se poate crea situatia penibila in care presupunerea facuta a fost gresita, iar raspunsul dat nu are nici o legatura cu intrebarea. De aceea, specialistii recomanda ca, dupa ce intervievatorul a terminat de pus intrebarea, sa faceti o pauza de cateva secunde - va va ajuta sa va reculegeti si veti da posibilitatea angajatorului sa aduca lamuriri la intrebarea pusa.
Intrebarile, mai importante decat raspunsurile?
In cadrul unui interviu, intrebarile puse angajatorului sunt la fel de importante ca si raspunsurile, cu conditia sa fie puse la momentul potrivit. Intrebarile "tradeaza" interesul candidatului pentru firma si departamentul in care urmeaza sa se integreze, dar si inteligenta si capacitatea de a asculta parerile celor din jur. In plus, angajatorul va fi incantat de faptul ca sunteti interesat de firma la care urmeaza sa lucrati, iar dumneavoastra puteti decide daca atmosfera organizationala se potriveste cu valorile si asteptarile dumneavoastra.