Masina populara a Romaniei are si ea o istorie alternativa, povesti nespuse si intamplari necunoscute publicului larg. Pentru romani, Dacia reprezinta un motiv de mandrie abia dupa aparitia Logan, timp de 40 de ani constituind un brand care nu a depasit niciodata granitele tarii. Nici nu erau prea multe motive de mandrie, francezii de la Renault punandu-si mainile in cap in 1999, cand au (re)venit in Romania pentru a prelua Dacia. Publicul larg cunoaste un numar relativ redus de modele Dacia, dar istoria acestei masini a insemnat si experimente indraznete, soldate cu prototipuri stranii. Din cand in cand, pitestenii- pentru ca doar ei aveau privilegiul de a admira prototipurile- vedeau pe strazi cate un mutant de Dacia, care nu se transforma insa niciodata in masina de serie. Desi exemplele sunt destul de numeroase, nu stim cati romani au vazut sau auzit de Dacia Brasovia, Jumbo, Star, monovolumul Nova sau D 33. Cu atat mai putini sunt cei care au vazut vreodata o Dacia Estafette, singurul van produs vreodata de Romania si care s-a bucurat de un succes nebun in Franta anilor ‘70. Intre 1975 si 1978 s-au produs la uzina de la Pitesti 842 de modele Dacia Estafette, replica a celebrului Renault Estafette, o dubita adresata generatiei hippy, care a facut furori in Franta anilor ‘70. In prezent, se mai gasesc circa 10 exemplare in Romania, pretul unei astfel de Dacii depasind 3.000 euro. Nu se stie de ce nu s-a mai fabricat dupa 1978, dar este foarte posibil sa fie vorba despre directivele de partid care nu permiteau tineretului comunist o astfel de emancipare hippioata. Dacia Estafette este atat de rara, incat nici macar uzina mama de la Mioveni nu mai are un astfel de exemplar. Povestea de succes a modelului Estafette este completata de cateva bizarerii care nu au apucat sa iasa niciodata ca model de serie. Cam in aceeasi perioada, uzina de la Mioveni a produs pentru foarte putina vreme modelul Dacia 2000, adresat exclusiv nomenclaturii de partid, masina fiind in fapt varianta romaneasca de Renault 20. In 1979 apare prototipul sportiv Dacia Brasovia, masina care face trecerea la Dacia 1310 si tot atunci se produce prototipul Dacia break 4x4, pentru Armata. Trecem rapid peste nefericitul model Dacia 500 Lastun, produs in numar foarte mic, pana in 1989 si constatam ca cele mai traznite idei s-au materializat dupa Revolutie. Astfel, in 1990 se lanseza prototipul Dacia Jumbo, un pick-up mai mare si mai puternic decat cel de serie. Un an mai tarziu, apare Dacia Star, o berlina cu patru usi si cinci locuri, cu geamuri mari si rotunjite, dar care va ramane de asemenea prototip.

De ce nu a prins Dacia Nova in America latina

In 1997, cei de la Dacia platesc serviciile celebrilor designeri italieni de la Idea Torino si astfel apare prototipul Dacia D33, un model atat de exclusivist incat se stie doar ca exista, fara ca cineva sa-l fi vazut vreodata. In 1996 Dacia rescrie istoria si creeaza primul model de serie conceput exclusiv de romani, in 2000 lansand si modelul SuperNova. De numele acestui model, primit destul de bine de piata romaneasca, se leaga o anecdota extrem de amuzanta si cat se poate de adevarata. Se stie ca America Latina a fost una din pietele cele mai receptive pentru Dacia, astfel incat romanii se asteptau la un succes nebun odata cu lansarea modelelor Nova si SupeRNova. Nu a fost sa fie deloc asa, ba, dimpotriva, vanzarile au fost incredibil de mici, o adevarata catastrofa pentru imaginea Dacia. S-au incercat campanii agresive de promovare, s-au facut sedinte peste sedinte, dar Dacia Nova se incapatana sa nu mearga absolut deloc, iar sud-americanii se fereau de cel mai nou produs auto romanesc ca de dracul. Dupa cativa ani a venit si raspunsul, din pura intamplare. Va vine sau credeti sau nu, dar nimeni nu s-a intrebat ce insemna "no va" in spaniola vorbita pe continentul latino-american. "Nu merge", "nu se vinde"- aceasta ar fi traducerea aproximativa a termenului Nova, motiv pentru care este de la sine inteles ca nici un om normal din America de Sud