EVZ.ro informeaza : Chinezii ar putea sa ne faca metrou privat in Capitala
(Autor: Antoaneta Etves)
O noua magistrala de metrou ar putea fi construita de chinezi, iar dezvoltarea agriculturii ar putea fi lasata tot la mana asiaticilor. Acestia s-au aratat interesati si de reactoarele 3 si 4 de la Cernavoda.
Dupa numai o zi de la plecarea delegatiei romane in China, condusa de premierul Emil Boc si din care fac parte ministrii economiei, transporturilor, de externe si al culturii, chinezii s-au aratat interesati de marile proiecte ale Romaniei, care sunt blocate din cauza lipsei fondurilor.
Astfel, premierul a avut, ieri, la Shenzhen, o intrevedere cu presedintele Republicii Populare Chineze, Hu Jintao. La finalul intalnirii, seful Executivului roman a declarat ca discutiile au avut rolul de a da un semnal foarte clar, atat din punct de vedere economic, cat si politic, in ceea ce priveste sustinerea dezvoltarii unor proiecte majore de investitii chineze in Romania. "Constructia reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda, realizarea autostrazii Bucurestiului sau canalele Dunare - Bucuresti, Siret - Baragan si constructia centralei de la Lapusesti sunt proiecte concrete pe care le voi discuta si cu premierul luni, urmand ca specialistii nostri sa lucreze la detaliile de implementare a acestor proiecte", a afirmat premierul Emil Boc.
Primul- ministru a apreciat ca Legea parteneriatului public-privat a creat cadrul necesar pentru ca investitorii sa se orienteze catre proiecte majore si a precizat ca, in cadrul intrevederii de ieri, s-a discutat si despre intensificarea schimburilor comerciale.
"Am discutat ca oamenii de afaceri din Romania sa poata gasi o iesire pe piata chineza, motiv pentru care delegatia pe care o am cu mine va avea un forum de afaceri, luni, la Beijing, pentru a strange legaturile, pentru a intensifica cooperarea in acest domeniu si pentru a identifica noi piete si noi modalitati de desfacere a produselor romanesti pe piata chineza.(...) Urmeaza ca proiectele sa fie discutate, in plan concret, atat de catre ministrii care ma insotesc, cat si in intalnirea cu primulministru chinez ce va avea loc in cursul zilei de luni", a spus Boc.

Metrou privat pe magistrala Bragadiru-Voluntari

Referitor la construirea unei noi magistrale de metrou, Anca Boagiu le-a prezentat investitorilor chinezi linia care va avea 25 de km si 30 de statii, adica magistrala 7 de metrou Bragadiru-Voluntari. Lucrarile ar putea incepe in 2013 si sunt preconizate sa se termine in sapte-opt ani. Potrivit reprezentantilor Ministerului Transporturilor, valoarea investitiei este estimata la aproximativ doua miliarde de euro.
Chinezii nu sunt singurii investitori interesati de acest proiect. Potrivit unor surse din cadrul ministerului condus de Anca Boagiu, s-au aratat dispuse sa construiasca aceasta linie companii din Europa, America, Asia, iar o firma din Corea de Sud i-a prezentat chiar si un proiect ministrului. Linia de metrou va asigura legatura intre cartierele Rahova si Colentina, si prin extensiile prevazute de localitatile Bragadiru si Voluntari.

Canalul care ar putea asigura irigarea a peste 700.000 de hectare

Daca proiectul va fi pus in practica, noul sistem de irigatii va dubla numarul ovinelor si porcinelor, potrivit specialistilor din zootehnie. Mai mult, construirea lui va ajuta si la asigurarea apei necesare celor mai importante zone viticole si pomicole: Vrancea si Buzau. Proiectul Canalului Siret - Baragan a fost aprobat in anul 1986, iar in anul 1987 a inceput executia primului tronson de canal aferent etapei I, in lungime de 50 km. Dupa aceea lucrarile s-au oprit si din lipsa de fonduri nu au mai fost realuate. Costurile construirii lui au fost estimate la 3,6 miliarde de euro.

Reactoarele 3 si 4, investitie de patru miliarde de de euro

Grupurile 3 si 4 de la Cernavoda vor trebui sa fie proiectate astfel incat sa reziste la un cutremur cu o magnitudine mai mare comparativ cu cea la care ar face fata unitatile existente. Fiecare reactor va avea o capacitate de 720 de MW, iar constructia amandurora va costa aproximativ patru miliarde de euro.
Tarnita-Lapustesti, investitie de peste 1,164 miliarde euro
Daca noua centrala va fi construita, ea va contribui semnificativ la dezvoltarea economica a tarii, dar si a zonei situate in apropierea orasului Cluj-Napoca. Centrala va avea o capacitate de 1.000 de MW, iar construirea ei va creea peste 4.000 de locuri de munca. Ministrul economiei le-a mai propus investitorilor sa cumpere si actiuni la companiile Transelectrica si Transgaz. Statul va scoate la vanzare 15% din actiunile companiilor.

TRANSPORTURI

Boc vrea centura pentru Capitala la nivel de autostrada
Si a doua centura a Capitalei, care a ramas la stadiu de proiect din cauza disputelor intre constructori si statul roman, ar putea fi facuta cu ajutorul chinezilor. Impartita in doua tronsoane, nord si sud, drumul ar urma sa aiba aproximativ 100 de kilometri, 74 de poduri si 10 noduri rutiere. Consultantul Louis Berger SAS-Louis Berger Group-Credit Invest International Corporate Finance Ltd-Tuca Zbarcea si Asociatii este consortiul care a realizat primele estimari financiare ale proiectului.
In timp ce centura de sud, construita la fel ca o autostrada, va costa 902 milioane de euro si va avea o lungime de 48 de kilometri, cea de-a doua centura in zona de nord a Bucurestiului va costa 968 de milioane de euro si va avea o suprafata de 52,77 kilometri. Potrivit proiectului elaborat de Ministerul Transporturilor, "tronsonul de autostrada va fi operat si intretinut de catre viitorul concesionar, iar perioada de garantie este inclusa in durata viitorului contract de concesiune".
Potrivit unor surse din cadrul Ministerului Transporturilor, pentru construirea noii centuri a Capitalei, statul va fi nevoit sa exproprieze aproximativ 1.000 de hectare, iar valoarea despagubirilor va fi de sute de mii de euro.

"Discutiile au avut rolul de a semnala foarte clar, atat din punct de vedere economic, cat si politic, sustinerea dezvoltarii unor proiecte majore de investitii chineze in Romania."
EMIL BOC, prim-ministru